We zijn allemaal gek op pizza, maar moeten met spijt in het hart toegeven dat het niet écht lief is voor onze lijn. Het kan gelukkig ook een pak gezonder, dankzij deze 5 tricks moeten we ons niet langer schuldig voelen wanneer we weer eens zin hebben in pizza.

Stond ‘gezond eten’ ook op je lijstje met goede voornemens, maar raak je niet verder dan het maken van soep, slaatjes en wok met groenten? Gezond eten wil niet zeggen dat je voortaan als een konijn door het leven moet gaan. Zoek gezonde alternatieven voor bestaande gerechten. Bye bye, saaie en eentonige schotels. Hello, healthy lifestyle. Pasta, taartjes of pizza: elk gerecht kan gezond klaargemaakt worden. Het is gewoon een kwestie van de juiste ingrediënten kiezen. 5 tricks voor een luchtige, gezonde en even lekkere pizza (mét krokant bodempje).

5 tricks voor een heerlijk, luchtige pizza

1. Kies het juiste vleeswaar

Lekkere spekreepjes, pancetta, gezouten Parmaham of peperoni badend in het vet: vaak heeft het beleg de meeste calorieën en niet de saus of het deeg. Ga voor een pizza met gekookte ham of stukjes gebraden kip. Of heb je liever eentje met zeevruchten? Kies dan voor garnaaltjes in plaats van zalm of andere vette vissoorten.

2. Vervang het deeg

Om het aantal calorieën te verlagen, maak je best zelf je deeg en gebruik je olijfolie. Voor diegenen die een stapje verder willen gaan, kan je deeg maken op basis van groenten. Super trendy op Instagram: vervang voor de bodem het pizzadeeg door bloemkool. Zo gemaakt! Rasp bloemkool, meng met een eitje en Parmezaan en bak in de oven.

3. Een goede bodem

Vergeet witte sauzen of tomatensauzen vol bewaringsmiddelen. We maken zelf onze saus met verse tomaten en heerlijke kruiden.

4. Lang leve groenten!

Je moet niet alleen je vleeswaar voorzichtig kiezen, maar ook je groenten. We laten olijven en andere groenten gedrenkt in olie achterwege en gaan voor verse groenten zoals paprika’s, champignons en gegrilde courgettes. Rucola is ook een echte aanrader (voeg helemaal op het einde toe, zodat het lekker vers en krokant blijft).

5. Take it easy met kaas

Verlies je pizza niet onder een kilo kaas. Neem een voorbeeld aan onze Italiaanse vrienden, zij houden van de klassiekers: Buffalo mozzarella en een beetje tomatensaus, that’s all! Weg met kazen die nog uren op je maag blijven liggen, kies voor lichtere kazen: mozzarella of verse ricotta.

 

Meer healthy lifestyle: