Zorgeloos op het vliegtuig stappen is maar 6 vrouwen op de 10 gegeven. Gelukkig zijn er cursussen en therapieën om je vliegangst aan te pakken. Wij verzamelden 6 tips om eindelijk van die vervelende angst verlost te raken.

Een vliegtuig is nog steeds het veiligste vervoermiddel ter wereld, bewijzen de cijfers. “Er vallen in het wegverkeer veel meer doden op één dag dan in een jaar in het vliegverkeer”, zegt piloot en vliegangstcoach Bart Boeckxstaens. Hij geeft enkele tips om je vliegangst onder controle te krijgen.

1. Ban koffie, thee of cola

Drink de avond tevoren en de dag van je vlucht geen koffie, thee of cola, om een adrenalinerush te vermijden. Ook geen alcohol, dat brengt je evenwichtsorgaan in de war.

2. Zoek afleiding

Bedenk vooraf wat je afleiding kan bieden, doordat je erbij moet nadenken of in een flow komt. Een sudoku, een goed boek, muziek. Neuriën helpt ook prima: de trilling van je stembanden heeft een kalmerend effect op je hersenen.

3. Relax, take it easy

Doe relaxatieoefeningen voor je aan boord gaat, ga vooral níét op het puntje van je stoel zitten met een verkrampte nek. Druk bewust je voeten in de grond, span je schouders aan en laat weer los. Zo kun je spiergroep per spiergroep opspannen en loslaten. Loop af en toe eens rond in het vliegtuig.

4. Blijf in het hier en nu

Blijf in het hier en nu. Benoem wat je ziet en hoort. Als je toch ongerust bent, check het dan even bij de crew.

5. Focus op je ademhaling

Als je het moeilijk krijgt, focus dan op je ademhaling. Voeten plat op de grond, handen op je buik. Adem langzaam in langs je neus en dan langs je mond weer uit. Overloop na de vlucht wanneer je het moeilijk had, en waarom precies.

6. Volg een cursus

AviaSim Brussel biedt een antistress-stage aan om je vliegangst onder controle te krijgen. Je krijgt uitleg, raad en antwoorden over de oorsprong en de aard van de vrees die je hebt om het vliegtuig te nemen. Dankzij een simulator leer je omgaan met stress en krijg je de kans om de wereld van de luchtvaart beter te leren kennen om zo tot rust te komen. Meer info vind je hier. 

Meer over reizen: