Wij zijn dol op reizen! Toch hebben we meestal last van het eerst-nacht-effect: de eerste nacht op ons vakantieadres doen we geen oog dicht. Gelukkig is er een handige truc om ook die eerste nacht te genieten van een goede nachtrust.

Like a bird

Kun jij die eerste nacht de slaap ook maar niet vatten? Volgens slaapexperten is dat eerste nachtsyndroom het gevolg van een nieuwe omgeving. “We zijn geneigd op onze hoede te zijn. Eigenlijk zijn we op zo’n moment een beetje als vogels: ze houden altijd 1 oog open als ze slapen en er blijft 1 hersenhelft actief, zo kunnen ze aanvallers signaleren. Omdat we in een vreemde omgeving zijn, blijven onze hersenen ongemerkt actiever. Daarom ook dat wetenschappers bij slaapproeven in laboratoria de eerste nacht niet meerekenen, die loopt altijd anders dan de nachten erna.” Je bent dus alerter, maar eigenlijk willen we gewoon lekker slapen om uitgerust te genieten van onze eerste vakantienacht. Gelukkig slapen we over het algemeen de tweede nacht al een stuk beter.

Doe de test

Volgens hoogleraar psychofysiologie Gerard Kerkhof je vakantie het moment om te onderzoeken hoeveel slaap je nodig hebt. Zet je wekker niet en tuur ’s avonds niet eindeloos in het licht van tv of smartphone, op die manier ontdek je je natuurlijke slaapritme. Bij heel wat mensen is dit namelijk verstoord geraakt. Uit onderzoek is gebleken dat kampeerders die zonder klok en met weinig kunstlicht op een camping verbleven, gemakkelijk acht uur per nacht halen. Ze gaan gemiddeld twee uur vroeger naar bed en staan vroeger op.

Slaap in een hotel

Wie thuis slecht slaapt, slaapt misschien net beter in een vreemde omgeving. Hoogleraar psychofysiologie Gerard Kerkhof: “Als slechte slapers in bed liggen hebben ze vaak het gevoel: ‘het gaat weer niet lukken’. Dat gevoel wordt mede opgewekt omdat ze in hetzelfde bed liggen waarin ze elke nacht wakker worden. Door in een vreemd bed te slapen wordt die negatieve gedachtekoppeling doorbroken.” In een ander bed slapen is dus niet altijd slecht. En je zult er van versteld staan hoeveel een uurtje extra slaap met je lichaam kan doen. Hier lees je nog eens wat te weinig slaap doet met je lichaam.

Die eerste nacht overbruggen?

Wil je ook die eerste vakantienacht slapen als een roosje, neem dan je eigen hoofdkussen mee. Volgens een Amerikaanse slaapexpert is dat dé oplossing. Het voelt vertrouwder aan, en zo slaap je beter.

Meer artikels over een goede nachtrust:

BRON: Volkskrant