Stoef jij graag over je vakantie? Dat zegt dit over jou

Lise Milbou
Lise Milbou Lifestylejournalist

Loopt jouw Instagramfeed ook over van de infinity pools en luxueuze terrassen met kilo’s nachos en li-ters cocktails? Best vervelend als jij nog wéken op kantoor moet slijten vooraleer je de eerste vakantiezon ziet. Om nog maar te zwijgen van die fabulous verhalen die je vriendinnen achteraf voor jou in petto hebben. Maar wist je dat ze jou kwellen om een wél heel gezonde reden? Don’t judge dus en luister gewoon, al is het maar met een half oor.

Wring je jezelf steeds in allerlei poses om duizenden hartjes te krijgen op Instagram? Stop, het wordt beschamend. Lees liever deze 5 tips van een celebrity make-up artist om meer likes te krijgen op je picture perfect.

3 vakantie-fasen

Uit onderzoek blijkt dat mensen die over hun vakantie stoefen, positiever door het leven dartelen. In vergelijking met vakantiegangers die hun ervaringen voor zich houden, zijn diegenen die hun reis in geuren en kleuren vertellen op korte én lange termijn gelukkiger.

Mensen halen hun geluk uit drie fasen van de vakantie: de planning vooraf, de ervaringen ter plekke en de herinnering achteraf. Een planning zorgt voor leuke verwachtingen, wat voldoening geeft. De trip zelf geeft je bakken nieuwe ervaringen, wat ook bevredigend werkt. Het terugdenken aan de trip tot slot, creëert herinneringen waar we heel ons leven aan kunnen terugdenken.

Herinneringen ‘sharen’

Over die laatste fase publiceerden enkele psychologen van de Cornell University een verzameling van 8 studies. Ze vergeleken het geluksgevoel bij mensen die over hun vakantie-ervaringen babbelden, mensen die het voor zich hielden en mensen die veel materiële dingen kochten op reis.

Hun bevinding? Materiële aankopen geraken al snel op de achtergrond door gewenning. Ervaringen daarentegen blijven voortleven als je de herinnering kan delen via verhalen. Praten over dingen die je hebt meegemaakt, zorgt ervoor dat ze levend blijven op een bepaalde manier.

Psycholoog Daniel Kahneman ontdekte in dat verband dat het menselijke brein uit twee psychologische aspecten bestaat: het ene deel focust zich op de ervaring zelf en leeft in het moment. Het andere deel kijkt terug op wat je hebt beleefd. Als je jouw vakantie met anderen sharet, trigger je het laatste aspect en kan je steeds innig terugkijken naar wat je hebt meegemaakt. Als je de ervaring voor jezelf houdt, verlies je het geluksmomentje aan het vluchtige eerste aspect en zal het geluk dus snel vervagen. Gooi dus nog maar snel een Insta-kiekje online ;-)!

Vakantie-ideetjes

Openingsbeeld: For Love & Lemons

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content