Binnenkijken: klassiek interieur met een twist in hartje Parijs

Het Parijse duo Coorengel-Calvagrac geniet wereldwijde renommée met hun klassieke interieurs met een twist. Ze mixen kleuren, stijlen en texturen tot een uniek concept, net als in hun appartement in ‘le dixième’.

Terug naar de 19e eeuw

Het statige herenhuis waar Michael Coorengel en Jean Pierre Calvagrac wonen, werd in de 19de eeuw gebouwd in opdracht van Baron Joseph Dominique Louis, een bekende Franse Minister van Financiën. De baron was rijk en dat blijkt duidelijk uit dit schitterende, luxueus afgewerkte stadspaleis. Michael en Jean Pierre kochten hun appartement in de Rue de l’Echiquier, in het historische 10de arrondissement, zo’n vijftien jaar geleden.

Wanneer we aanbellen, opent de grote entreedeur zich met een zacht zoemend geluid, en ontvouwt zich een wereld die ons rechtstreeks terugvoert naar de 19de eeuw. De statige, ruime entreehal, waar vroeger de koetsen passeerden, geeft uit op een groene binnenkoer. Enkele kleine treden ontsluiten de traphal met klassieke natuurstenen trap die imposant de ruimte vult. Hoger in het pand verandert het materiaal in doorleefd donkerbruin eikenhout. Krakende treden kondigen onze komst aan. De donkerrode entreedeur van Michael en Jean Pierre staat uitnodigend op een kier, de rauwe, jazzy stem van Billie Holiday klinkt op de achtergrond. Eenmaal binnen volgen Frank Sinatra én Madonna. Het duo Coorengel Calvagrac houdt van contrasten. In hun muziekkeuze net als in hun werk als meester-decorateurs.

PARALLELLE LEVENS

Ondanks het leeftijdverschil verliep het leven van Michael en Jean Pierre opvallend parallel. Allebei studeerden ze Kunstgeschiedenis en Rechten. Michael in Nederland, aan de universiteit van Leiden. Jean Pierre aan de universiteit van Lyon. Allebei raakten ze tijdens hun studie geïnteresseerd in antiek en moderne vormgeving. Tijdens zijn studie begon Michael bij de bekende antiquair Neeltje Twiss in Den Haag te werken. Daarna ging hij aan de slag bij Axel Vervoordt, de beroemde decorateur uit ’s-Gravenwezel. Daar ontmoette hij op een dag Ralph Lauren, die op het kasteel van Vervoordt antiek kwam inkopen voor de inrichting van zijn boetieks. Lauren zocht nog iemand voor de nieuwe Ralph Lauren homestore, die hij later dat jaar wilde openen in Parijs, een aanbod waar Michael met
plezier op inging.

In Parijs ontmoette hij Jean Pierre via een wederzijdse vriend. Jean Pierre wilde graag verder in de wereld van design en moderne kunst, en vroeg Michael om advies. Jean Pierre: “Michael leerde me dat ik meer expertise kon halen uit de dagelijkse praktijk van het ontwerpen en het contact met opdrachtgevers en fabrikanten dan uit nog meer studeren.” Niet veel later begonnen de twee samen te werken, en werden ze ook levenspartners.

MATHEMATISCH EVENWICHT

Michael: “Mensen bestempelen onze interieurs weleens als overdecorated. Jean Pierre en ik spreken liever over een ‘onnatuurlijke natuurlijkheid’. De interieurs die wij ontwerpen, zijn het resultaat van bijna mathematische evenwichten tussen verschillende stijlperioden, kleuren, materialen en texturen. Wij vinden dat schoonheid en succes niet onderhevig mogen zijn aan mode, of het nu kleding betreft, architectuur, kunst, decoratie of muziek.

Als je een appartement, herenhuis of penthouse binnenkomt, zou je niet mogen kunnen zien wanneer het is ingericht. Wij zullen dan ook nooit meubels kopen en/of adviseren als we niet zeker zijn dat het de ‘nieuwe klassiekers’ van de toekomst zullen worden.’

De voorbije jaren werkte het duo voor de internationale happy few, en verscheen hun werk in verschillende tijdschriften. In 2007 kregen ze de Masters of Decoration-award van het gerenommeerde (ondertussen ter ziele gegane) magazine House & Garden. Ze bepaalden ook mee de winkelinrichting, branding en packaging van iconische Franse merken als Boulangerie Paul en Ladurée.

Michael: “Onze klanten zijn doorgaans heel gecultiveerd. Ze behoren vaak tot families die al generaties lang cultuur en luxe hoog in het vaandel dragen. Als ze contact met je zoeken, gaat dat op zeer discrete wijze, bijvoorbeeld via een antiquair of galeriehouder waar ze kopen, of via hun private bankers. Wij blijven bescheiden en bieden ons niet aan, dat apprecieert men. Natuurlijk gaan we veel uit in het Parijse nachtleven, maar bij ons is dat niet werk-gerelateerd.”

MEER ENSEMBLEURS DAN DECORATEURS

De vorige eigenaars gebruikten het appartement enkel als ontvangstruimte. Daarom was er geen keuken, slaapkamer, badkamer of bergruimte. Tijdens een kleine verbouwing werd een nieuwe entreehal, keuken en badkamer gemaakt en werden enkele karakteristieke elementen uit de 19de eeuw (o.a. de oorspronkelijke plafondornamenten) gerestaureerd.

Het appartement heeft ook opnieuw vier grote salons: de gouden salon, de grijs-witte salon, de moderne salon en de zilverkamer. En dan is er natuurlijk ook nog Michaels en Jean Pierres werkkamer. Daar weerspiegelt de indrukwekkende bibliotheek hun liefde voor reizen, kunst en cultuurgeschiedenis: Scandinavian Design, Manolo Blahnik drawings, Pop-Art, Tokyo Architecture + Design, Imperial Easter Eggs... en natuurlijk het onvermijdelijke naslagwerk van society-minded Parijs, Who is Who in Paris? Elk salon is ingericht in een eigen thema, en kreeg de Coorengel-Calvagractouch door een extravagant kleurgebruik te combineren met een contrastrijke verzameling antiek, vintage en modern design.

“Oorspronkelijk had de achterkamer veel Napoleon III-kenmerken. We hebben die een meer neo-classic stijl gegeven door er drie witte kolommen te plaatsen en het geheel grijs wit te schilderen”, zegt Michael. “We laten ons graag leiden door de sfeer van de lege ruimte. Die moet goed zitten, anders krijg je het nooit mooi ingericht. Het lukt niet om een ‘foute’ kamer goed te krijgen door er meubels in te plaatsen. In een ruimte moet alles kloppen: kleurgebruik, daglicht, materiaalkeuze, textuur, details en dan, als laatste, de meubels.” Voor de zilverkamer lieten ze zich inspireren door de kamers die je vroeger soms in Duitse, Oostenrijkse en Russische herenhuizen vond.

Michael: ‘Dit salon laat perfect zien hoe onze smaakvoorkeuren naar elkaar toe zijn gegroeid. Ik heb meer met antiek, terwijl Jean Pierres voorliefde uitgaat naar hedendaagse klassiekers en jaren 50 en 60 vintage. Voor deze kamer hebben we alles samen gekochten bij elkaar geplaatst terwijl het appartement dat we hiervoor bewoonden meer een optelsom van onze twee inventarissen was.

Ik zie onszelf trouwens meer als ‘ensembleurs’ dan als ‘decorateurs’. We willen stijlperioden en culturen blijven combineren om op die manier meer verrassende interieurs te creëren.”

Door: Marc Heldens  –  Foto’s: Mark Seelen

Haal nog meer inspiratie uit de andere binnenkijkers:

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content