Nu er eindelijk terug goed weer op komst is, is het de hoogste tijd om onze garderobe aan te pakken. Een grote opruimbeurt maakt plaats vrij voor nieuwe trendstukken én zorgt ervoor dat je vergeten basics terugvindt. Tijd om erin te vliegen dus. Professional organizer Joke Himpens verklapt hoe we dat best doen.

Hoe pak je het aan?

“Ik werk steeds in verschillende stappen. Zorg dat je minstens anderhalf tot twee uur de tijd hebt zodat je in één keer kunt doorwerken. Je start door alle kleren te verzamelen op één plek. Daarna begint de selectie. Wat ga je houden en wat geef of gooi je weg? Tenslotte ga je jouw kledij terug opbergen op een logische plek.”

Volg je de theorie van Marie Kondo?

“Ik volg haar wel en vind haar plooitechnieken heel handig. Al is het voor mij toch wat te zweverig. Ik hou van spullen en vind dus zeker ook dat je dingen mag houden. Ik ben dus zeker geen minimalist, eerder een realist. Shoppen vind ik zalig, en als je kinderen hebt, is het onmogelijk dat er nooit iets rondslingert. Zo vind ik de regel van maximaal 30 boeken een brug te ver, als je gelukkig wordt van boeken, hou ze dan lekker bij. Mij zul je dus op meer spullen betrappen dan Marie. Al zal dat laatste ook cultureel bepaald zijn. In Vlaanderen wonen we natuurlijk nog altijd groter dan in Japan.”

“Een opgeruimde kast maakt je leven aangenamer. Je raakt geen dingen kwijt en verliest minder tijd ’s morgens, dat betekent dus minder stress. En zelfs je goede voornemens varen wel bij een opgeruimde kleerkast”

Verkoop je de spullen die je niet meer nodig hebt?

“Spullen wegdoen doet altijd een beetje pijn, maar lucht ook op. Daarom dat we ook best goed afwegen waarheen we onze spullen doen. Weggooien is soms echt zonde, daarom verkopen we graag iets. Toch moet je beseffen dat verkopen vaak heel wat energie kost. Je moet foto’s nemen, het online plaatsen, het opsturen… Dat zijn heel wat stappen. Vaak zie ik dat mensen eigenlijk gewoon een nieuwe stapel of doos verzamelen met spullen om te verkopen. En dat is geen goed idee. Weggeven is een andere optie, al moet je natuurlijk vragen of je vriendinnen er écht blij mee zijn. Een goed doel is een optie, je helpt er mensen mee en hebt eindelijk meer ruimte in je kast. Een gouden tip: zet meteen de spullen die je weg wilt in de auto, zo maak je er sneller werk van, je laat die doos minder gemakkelijk in de auto staan, dan ergens goed verstopt binnen.”

Waarom is het zo belangrijk?

“Een opgeruimde kast geeft rust in je hoofd. Bovendien is het beter voor het milieu en je mastercardafrekening: door goed te weten wat je hebt, koop je minder. En dan heb ik het trouwens niet alleen over kleren, het is verleidelijk een extra kast of rekje te kopen om die spullen in op te bergen, maar dat zal het probleem niet oplossen. Daarnaast is overzichtelijk opbergen een manier om minder gestresst door het leven te gaan: je moet minder lang zoeken, raakt geen dingen kwijt, verliest minder tijd ’s morgens… Allemaal dingen die maken dat je minder stress hebt. Komt daar nog eens bij dat je voornemens het gemakkelijker krijgen als je goed schikt in je kast of lade. Want zeg nu zelf: de kans dat je effectief gaat lopen, verkleint als je niet meteen je sportoutfit vindt.”

“Ik ben helemaal geen minimalist. Ik hou van spullen en zeker van shoppen. Maar ik ervaar gewoon minder stress als alles een vast plekje heeft”

Wat als je een kleine kast (en geen ruimte voor een extra kast) hebt?

“Een kleine kast hoeft zeker geen probleem te zijn, integendeel. Dan moet je enkel wat creatiever te werk gaan. En wat drastischer ontspullen ;-). Het is vooral belangrijk dat je kast een antwoord biedt op de noden die je hebt. Zelf ben ik fan van lades, volgens mij zijn ze echt onderschat. Je ziet in één oogopslag wat je nodig hebt en kunt ze gemakkelijk verdelen in compartimenten. Zo vind je gemakkelijk juweeltjes, riemen of andere accessoires terug. Al kun je er eigenlijk alles in kwijt. Naast ondergoed en slaapkledij ook t-shirts, broeken,…

Een extra ladekastje is misschien een optie. Of je kan mandjes of bankjes gebruiken om zelf lades te creëren. Daarnaast is het belangrijk goed na te denken als je investeert in een nieuwe kast: welke indeling wil ik? Hoeveel lades wil ik? Hoe hoog moet de hangruimte zijn? Als je enkel hemden en korte jurkjes draagt, hoeft dat niet zo hoog te zijn, maar weinig zo vervelend als jumpsuits of lange jurken waar je nergens mee naartoe kunt. Als je de optie hebt, zou ik voor een kast op maat gaan, helemaal aangepast aan je noden.”

Welke stappen moeten we volgen?

1. De selectie

“Leg alle kleren die je hebt samen op één hoop. Dat mag dan wel confronterend zijn, het is de enige manier om een goed overzicht te krijgen. Selecteer nu: wat vind je echt nog mooi? Wat wil je zeker nog dragen? Wat maakt je blij? Die dingen bewaar je natuurlijk. Dingen die je niet meer draagt of die stuk zijn gooi of geef je weg. En belangrijk, je hebt écht niet hele stapels nodig met kleren om in de tuin te werken of te schilderen. Je kunt er misschien enkele bewaren, maar wees even eerlijk: hoeveel keer ga je nu écht schilderen?”

2. Kleren & thema’s

“Vergis je niet, deze stap vergt wat tijd, voornamelijk omdat je er goed over moet nadenken. Alles moet een vaste en vooral logische plek krijgen. Maak groepjes van  verschillende thema’s: maak dus niet één grote stapel met T-shirts, maar verdeel ze: de T-shirts om in de tuin te werken komen op een andere plek dan de T-shirts om terrasjes te doen. Hoe concreter, hoe beter.”

3. Je kleren opbergen

“Nu je de verschillende stapels hebt, is het een kwestie van opbergen. Stel jezelf de vraag: wat heb ik meteen nodig of wat wil ik als eerste zien? Dat is natuurlijk erg persoonlijk: zelf word ik blij als ik zomerse jurkjes zie als ik mijn kast open trek, een ander wilt misschien onmiddellijk zijn werkkledij zien omdat dat praktisch is. Het moet natuurlijk wel logisch zijn: kleren die je vaak nodig hebt, hang of leg je in het midden op ooghoogte. Andere dingen kunnen gerust hoger of lager liggen. Het is vooral belangrijk dat je jezelf bij ieder kledingstuk of item afvraagt waar je het wilt. Is die extra set lakens echt handig in de kleerkast of zoek je liever een ander plekje?”

4. Volhouden

“Als alles zijn plekje heeft, is het gewoon een kwestie van volhouden. Leg alles meteen op zijn vaste plekje terug. Is je kast niet volledig vol? Perfect! Dat is het doel: een kast waarin je kledij kan ademen. Volproppen is zonde, want net dat beetje extra ruimte zorgt voor meer rust.”

Wat zijn de valkuilen?

Enkele veelvoorkomende:

  • ‘Ik start binnenkort wel’: je start best vroeg. Je koopt veel meer als je niet goed weet wat voor moois je allemaal nog had liggen.
  • ‘Ik zal dit bijhouden om in de tuin te werken of te schilderen’: het mag dan wel handig zijn om een oude outfit te hebben om in de tuin te werken, het mag geen excuus zijn om stapels met oude kleren bij te houden. Als je ze dan toch bewaart: wees heel selectief en bewaar ze zeker niet tussen de andere T-shirts, maar leg ze in een apart compartimentje.
  • ‘Ik start nu alvast en doe morgen wel een beetje verder’: het is belangrijk minstens enkele uren vrij te maken vooraleer aan deze klus te beginnen. Als je eenmaal klaar bent, voel je je opgelucht. Door telkens uit te stellen, wordt het alleen maar chaotischer.
  • ‘Ik zal dit later verkopen of aan een goed doel schenken’: vaak worden kleren die weg mogen in een zakje of in een doos gestoken zodat ze later verkocht kunnen worden. Gevolg: ze vormen terug een verzameling op zichzelf. Een goede tip: plaats de zak met kleren die weg mogen onmiddellijk in je auto. Om die reden ben ik trouwens geen grote fan van verkopen: voor bepaalde stukken kun je misschien nog wat verdienen. Maar het is een tijdrovende klus die vaak wordt uitgesteld. Door het naar een goed doel te brengen, ben je er in één keer van af én je maakt er mensen gelukkig mee.
  • ‘Ik heb nog plaats, dus dit hoeft helemaal niet weg’: het is natuurlijk verleidelijk om gewoon een nieuwe kast te kopen, maar dat is geen goed idee. Je weet niet meer wat je hebt en vergeet ongetwijfeld een aantal pareltjes. Bovendien is het nooit een goed idee om je kast volledig vol te hangen. Een halfvolle kast geeft een duidelijk overzicht en biedt rust.
  • ‘Die stoel is mooi en handig om af en toe iets op te leggen’: een stoel op een slaapkamer is al snel een plek die volledig wordt vol gehangen met kleren die één keer gedragen zijn. Zijn ze voor de wasmand, gooi ze onmiddellijk in de wasmand, zijn ze om nog eens te dragen? Hang ze dan netjes op in de kast. Het is een kwestie van gewoonte.

Enkele handige tips:

  • Geef alles een vaste plaats
  • Leg je kleren ’s avonds al klaar: op die manier pas je geen verschillende outfits die dan toch maar de hele dag blijven slingeren.
  • Richt je kast logisch in: leg of hang de kleren die je het vaakst draagt op plaatsen waar je gemakkelijk bij kunt, andere kledingstukken kunnen helemaal vanboven of helemaal onderaan.
  • Hanteer de 3-bewegingen-regel: eigenlijk moet je in slechts drie bewegingen vinden wat je nodig hebt. Grote stapels waarin je lang moet zoeken, zijn dus geen goed idee.
  • Lades zijn erg handig: je ziet in één oogopslag wat je nodig hebt. Bovendien kun je ze gemakkelijk verdelen in compartimentjes. Riemen leg je samen, juweeltjes krijgen één plekje… Maar probeer ook eens je kledij op te vouwen en in een lade op te bergen; je zal zeker het verschil merken
  • Hang slechts één stuk op je hanger: ik hoor wel eens dat het een set is, maar het is toch leuker als je dingen kunt combineren?
  • Doe vooral je eigen goesting: doe je het al jaren anders en het is best ok zo voor jou. Top! De beste opberggewoonte is gewoon die die bij jou past, die je rust geeft en waarbij je je spullen terug makkelijk vindt

Workshop

Wil je Joke zelf aan het woord horen en meer leren tijdens een praktische workshop? Ze is home organizing coach bij Camber, inspireert en geeft hen tips, én geeft regelmatig Home Organizing Workshops in de Camber showrooms. Blijf hier op de hoogte.

Meer voor je zomergarderobe:

(Openingsbeeld: Sex and the City)