Een drukke job, het huishouden runnen en tussendoor nog tijd maken voor ons sociaal leven. We hebben het allemaal druk. En dat levert stress op. Ook auteur, mama en directeur van Femma, Eva Brumagne, had dat probleem. Tot ze de oplossingen vond, en die heeft ze nu gebundeld in het boek ‘Opgeruimd leven. Roadtrip naar tijd en balans’. Aan Feeling verklapt ze drie dagen lang al enkele van haar gouden tips. Vandaag vertelt ze hoe je nu eindelijk orde schept in huis.

Onze huizen zijn de laatste vijftig jaar steeds groter geworden, ze moeten immers een plaats kunnen geven aan al onze spullen. De prijs van de consumptiegoederen is de afgelopen vijftig jaar ontzettend gedaald. Kopen gaat daardoor nog makkelijker. Iets herstellen is vaak niet meer mogelijk en een nieuw exemplaar kopen is dus meestal de goedkoopste oplossing. Met minder spullen bespaar je echter enorm veel tijd. Elke vierkante meter van je huis moet je immers schoonmaken, verzekeren, verwarmen, verlichten enzovoort. Alles wat we bezitten, vraagt tijd en energie om aan te kopen, te onderhouden, op te bergen, te organiseren, te herstellen, schoon te maken, te recycleren…

Met minder spullen en minder afleiding is het makkelijker om je creativiteit voluit te laten stromen. Minimaliseren, minder spullen hebben of houden bezorgt je meer tijd, meer ruimte, meer energie, minder stress, meer tevredenheid, …

Deze tips helpen je op weg naar een ordelijk huis met minder spullen en meer tijd:

1. Stel jezelf per item een aantal fundamentele vragen

Wat wil ik houden? Als je je afvraagt wat je wilt houden, vertrek je vanuit een positieve ingesteldheid: je geeft om een voorwerp of een kledingstuk en je kiest er bewust voor het te houden. ‘Wat doe ik weg?’ is daarentegen een veel meer beladen vraag, die negatieve gevoelens oproept van loslaten, afscheid nemen, wegdoen, verwijderen … Verder moet je jezelf soms afvragen of je iets nog mooi vindt. Wat je ooit mooi vond, vind je dat misschien nu niet meer. Is het nog nuttig? Wanneer heb je het item voor het laatst gebruikt? Het kan natuurlijk ook zijn dat je een voorwerp wilt bijhouden omdat het een emotionele waarde heeft. Ook bij dergelijke items moet je jezelf de vraag stellen of je ze mooi vindt en of ze nuttig zijn.

2. Aan de slag! Beslis wat en waar je opruimt en selecteer meteen

Bepaal wat je gaat aanpakken en hoeveel tijd je eraan zult besteden. Zorg ervoor dat er een open ruimte beschikbaar is waar je alle items van een categorie verzamelt. Verdeel ze daar over drie dozen: ‘afval’, ‘opnieuw gebruiken’ en ‘weggeven of schenken’. Geef jezelf daarbij geen kans op twijfel. Beslis snel. Rommel wordt ook wel ‘de fysieke voorstelling van niet-genomen beslissingen, gevoed door uitstelgedrag’ genoemd (Christina Scalise).

3. Organiseer per categorie een plaats

Er bestaat niet één zaligmakende methode. Hoe jij je huis organiseert, bepaal je zelf. Probeer het op een manier te doen die voor jou logisch is. Zorg ervoor dat je spullen een vaste plaats hebben en berg ze daar elke keer je ze gebruikt hebt opnieuw op. Probeer ook dingen te bewaren waar ze thuishoren. Er mag veel op je schouders rusten, zorg er toch maar voor dat er letterlijk niet te veel aan je schouders gaat hangen. Om je rug te sparen mag een handtas maximaal anderhalve kilogram wegen. Ook hier geldt de regel van eerst minimaliseren, dan organiseren.

Met minder spullen en minder afleiding is het makkelijker om je creativiteit voluit te laten stromen. Minimaliseren, minder spullen hebben of houden bezorgt je meer tijd, meer ruimte, meer energie, minder stress, meer tevredenheid,…

Meer tips van experten: