Edito: chef-mode Els Keymeulen over de modescene en haar liefde voor kledij

Els Keymeulen

Het gloednieuwe modenummer van Feeling ligt nu in de winkel. Met de woontrends voor 2020, hemelse vakantievilla’s waar je ongetwijfeld de nacht wil spenderen én een preview van de nieuwe zomermode.

Vijftien jaar geleden zat ik voor het eerst tenth row op een modeshow. Het was New York Fashion Week, en ik kon maar niet geloven dat ik er echt was, op dat defilé van Tommy Hilfiger, met allerhande celebrity’s. Ik, meisje op sneakers uit Geraardsbergen, tussen de mooiste, coolste mensen die ik ooit had gezien. Alles vond ik geweldig, ik sliep amper, omdat ik op élk feestje wilde zijn, élke show wilde zien, élk kledingstuk wilde voelen. Ik ging op de foto met iedereen die er maar een beetje beroemd uitzag en keek mijn ogen uit: hier gebeurde het. Ik zag mannen in vrouwenkleren en vrouwen zonder kleren en dacht: die modewereld lijkt wel een andere planeet, een plek waar alles kan. Mijn eerste ervaringen waren adembenemend en ik was intens gelukkig.

Vandaag zit ik nog steeds tenth row op defilés, en ik hou nog altijd evenveel van kleren en van de designers die ze bedenken. Maar het gevoel is anders, want ik weet: de modescene is helemaal niet zo vernieuwend, en ook niet zo vreselijk open-minded. De meeste modellen zijn nog steeds slank en blank. En ja, er zijn meer collecties dan ooit tevoren, maar we doen wel elke twee jaar van seventies en powerdressing.

Wat je aanhebt, is het eerste wat mensen van je zien. Hoe je je kleedt, zegt iets over jou. Correctie: zegt véél over jou.

Ik durf ook al eens een vraag te stellen die een designer niet graag hoort. Want nee: duurzaam is de modescene niet, en transparant nog veel minder. Vijftien jaar later heb ik geleerd dat, als alle flitslichten zijn gedoofd, de glamour soms ver te zoeken is. Modellen zijn afgepeigerd en uitgehongerd. Designers hebben niet altijd iets interessants te vertellen, en de hele industrie kreunt en kraakt onder de druk. Waarom ik dit na vijftien jaar nog altijd doe dan? Omdat kleren superkrachten hebben. Wat je aanhebt, is het eerste wat mensen van je zien. Hoe je je kleedt, zegt iets over jou. Correctie: zegt véél over jou. Mode gaat over zo veel meer dan trends en hypes en grote logo’s: mode gaat over persoonlijkheid. Over lef. Daarom: lees ons modenummer niet als een dwingende stijlbijbel, maar als een waaier van mogelijkheden. Ook jij kunt je razend sexy kleden – naveldecolleté incluis – als je dat wilt. Je kunt beslissen voortaan je vrouwelijkheid uit te spelen, of net niet. Je kunt iedereen zijn die je wilt zijn, het is gewoon een kwestie van de juiste jurk uitkiezen. Neem dat maar aan van een meisje op sneakers uit Geraardsbergen.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

New York, 2007.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

2007, met Tommy Hilfiger.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

2007, New York, bij Moschino.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

2007, met Nina Garcia van Elle USA.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

2015, naast Olivier Rousteing.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

New York, 2017

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Parijs, 2018, naast Cindy Crawford.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Parijs, 2019, omringd door Belgische modejournalisten.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

2019, op de show van Givenchy.

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Chef-mode Els x de modescene

Milaan, 2019, met Tiany Kiriloff.

Het maart-nummer van Feeling ligt in de winkel, met stijlvolle glittersokjes voor maar €2,95 extra. Scoor ‘m snel!

Lees meer over mode:

Partner Content

Gesponsorde content