Het grote en gloednieuwe modenummer van Feeling is er! Aan de start van een nieuw seizoen staat chef-mode Els Keymeulen even stil bij de nieuwe mode, in al haar facetten.

 

In een tijd waarin De Mode nooit méér onder druk stond, zijn kleren plots voorpaginanieuws. Correctie: vróúwen en kleren. Mannen doen, zoals wel vaker, in deze niet ter zake.

Het begon met Kaat Bollen, sexy vrouw en seksuologe. Een gemiddeld kind zou deze twee begrippen als vanzelf met elkaar verbinden – een beetje zoals brood en smeren – maar in de wereld van de psychologie werd er over Kaats beha’s en seksspeeltjes volop gestruikeld. Zo erg gestruikeld, dat de psychologencommissie oordeelde dat zij, middels haar sexy kledij, de geloofwaardigheid van het beroep in het gedrang bracht. Bollen kreeg een officiële waarschuwing en in de media ontstond een debat over sexy kledij en ‘waardigheid’. Het hele verhaal legt een pijnlijke waarheid bloot: vrouwen worden nog steeds op veel meer afgerekend dan enkel hun kennis en expertise. Dat is problematisch, want fundamenteel oneerlijk: mannen hoeven zich voor hun kledingkeuze en hun vrijetijdsbesteding veel minder te verantwoorden. Conner Rousseau draagt Mickey Mouse-truien en draait bordjes om bij het Rad van Fortuin: ik heb niet gelezen dat dat een politiek kopstuk onwaardig is, er is geen waarschuwing uitgestuurd en er zijn geen wenkbrauwen gefronst. Nu hou ik zelf énorm van Mickey Mouse, maar die dubbele standaard schuurt steeds meer.

Vervolgens kwam, zag en overwon Kamala Harris, de eerste gekleurde vicepresident van de Verenigde Staten. De vrouw van onze dromen: briljant, ambitieus, gevat, vrolijk, down-to-earth. Net voor de inauguratie kreeg Harris ook van de modewereld de hoogste erkenning: de cover van Vogue. En weer werden ‘de kleren van de vrouw’ voorpaginanieuws: Harris droeg Converse-sneakers en een T-shirt onder haar zwarte, beetje vormeloze pak. Het venijn zat ’m met name in die sneakers: waar had Vogue het lef vandaan gehaald een powerhouse als Harris af te beelden op afgetrapte sportschoenen? En waarom had haar pak geen brede schouders? En hoezo een T-shirt en geen blouse? De discussie spon oeverloos uit (‘Het is racisme! Bij een blanke vrouw zou Vogue wel een betere outfit gekozen hebben’) en werd net zo problematisch als het debat rond Kaat Bollen: hoezo kan een vrouw niet even krachtig zijn op sneakers als op hakken? Waarom moet een pak mannelijke schoudervullingen hebben eer het geloofwaardigheid uitstraalt? Toegegeven: die Vogue-cover was esthetisch niet de beste, maar dat ligt veeleer aan de kleurencombinatie dan aan de outfit van Kamala. En vooral: een vicepresident op sneakers. Et alors?

Precies daarom is het modenummer van Feeling meer dan ooit relevant. We vieren De Mode, in al z’n dwarsigheid, in al z’n diversiteit en kleuren. Alles kan: in de modewereld zijn er al véél langer dan in de ‘echte’ wereld geen hokjes en geen labels. En we vieren De Vrouw, die heerlijke, wispelturige, krachtige vrouw. Die nog steeds moet bewijzen dat ze slim kan zijn in een beha en op sneakers; de strijd is dus nog niet gestreden.

Geniet van ons modenummer. Van je eigenheid. Van je Converse-sneakers, je Mickey-trui, je seksspeeltje. Van het Rad van Fortuin. En schaam je nooit om wie je bent.

Liefs,

Els Keymeulen, chef-mode els.keymeulen@feeling.be

Het grote modenummer van Feeling ligt sinds 17 februari in de krantenwinkel. Mis ‘m niet!