Het modenummer dat nu in de winkel ligt, moet zowat het meest complexe zijn dat we ooit hebben gemaakt. Chef Mode Els Keymeulen vertelt waarom.

Els: “Bij de opstart van ons modenummer voelde ik me een beetje als de orkestleider van de Titanic: terwijl de wereld rondom inklapt, probeer ik je een patchworkjas op te dringen. Alles leek verkeerd: ik heb bij de apotheek mondmaskers, Dettol en doosjes Echinacea gekocht, in de hoop het modeteam te vrijwaren van corona. Ik heb de afgelopen maanden vaker met IT gemaild dan in mijn hele carrière. Ik heb per videocall kleren uitgekozen, per Skype designers geïnterviewd en een bureaustoel gekocht voor aan de keukentafel. We hebben modellen moeten laten gaan omdat ze niet tot bij ons mochten reizen, we hebben locaties gezocht in eigen stad en gegoogeld op ‘grote vergaderruimtes komma Antwerpen’ zodat we allemaal anderhalve meter uit elkaar konden zitten bij een brainstorm. Maar alles went, en dus ook dit – we zitten allemaal in hetzelfde bootje, en moeilijk gaat ook.”

Nieuwe mode, nieuwe kansen

“Lastiger bleek de inhoud. Kun je het hebben over de nieuwe kleurencombinaties, als duizenden mensen de werkloosheid in duikelen? Heb je een nieuwe jurk nodig als je ouders vereenzamen in een tehuis? Kan mode überhaupt relevant zijn in een tijd waarin elke zekerheid op losse schroeven staat? Ik heb niet echt een antwoord, en de modemensen met wie mijn team en ikzelf hebben gewerkt en gepraat, ook niet. Maar wat wél opvalt: er is geen verslagenheid, geen zelfbeklag en geen verlamming – er is hoop. Designers wéten wat anders moet en gaan daar voluit voor. Minder collecties, beter gemaakt en eerlijker. Winkeleigenaars keren terug naar datgene waarvoor ze ooit met hun hele hart kozen: service, een persoonlijke aanpak, selectie. Oude systemen worden herdacht, en niemand lijkt te beroerd om het roer om te gooien. Het is prachtig om te zien hoe iedereen zich openstelt, en deze enorme uitdaging ook als een kans ziet. Dit modenummer is daarom ook het echtste dat we ooit hebben gemaakt. Geen show, geen holle verkooppraatjes, geen blablabla. Geen shop till you drop, maar een uitgekiende selectie kleren van merken en winkels die je centen verdienen. Geen gratuite trends maar stukken met eeuwigheidswaarde. De essentie, meer niet.”

Dit hebben wij voor jou voorzien in ons septembernummer

Mode, mode en nog meer mode

64 pagina’s looks met de vinger aan de pols van een modewereld in verandering: duurzaam, tijdloos en helemaal herfst.

Laurence vergaf de moordenaar van haar kind

Hoe ver kan vergiffenis gaan?

Daar is de drukte van september

Met de tips van onze experts houd je het dit jaar toch rustig in je gezin.

De horeca heruitgevonden

De nieuwe en vernieuwde bars en restaurants om nù te ontdekken.

De mooiste eilanden dichtbij

Betoverende plekken voor een ontspannen niet-ver-weg-vakantie.

Het septembernummer van Feeling, met exclusief sjaaltje met paisleyprint van Feeling x Les Soeurs (voor maar € 4,95), ligt vanaf 26 augustus in de winkel! Lees je liever digitaal? Download dan hier ons nieuwste nummer in de Feeling Magazine App