Fall is coming: deze Belgische merken gaan we straks overal zien

Van ‘goth girl autumn’ tot ‘unhinged fringe’, preppy athleisure en een heuse ‘red revival’: het belooft een interessant najaar te worden voor modeliefhebbers. En niet in het minst in eigen land: want daar hangen weer heel wat nieuwe collecties in de rekken om duimen en vingers bij af te likken. Dit zijn de Belgische merken die je straks overal zal zien.

1. Rosie Antwerp

Nog maar een paar jaar geleden is het dat zussen en beste vriendinnen Ellen en Marie Martens met hun eigen modelabel op de proppen kwamen. In die paar jaar tijd onderging het merk wel al een heuse groeispurt. De collectie waar de Antwerpse designers dit najaar mee uitkomen, is – wat ons betreft – dan ook één van hun sterkste tot nu toe: van chunky debardeurs in kwaliteitsvolle knitwear tot lange jurken met het gekende bloemembleem, een eigenzinnig jurkje in bruin faux-leer met fringes en preppy poloshirts met een twist: de collectie combineert de trends van het moment met een tijdloze uitstraling en met een onmiskenbare en unieke ‘Rosie Antwerp’-touch. Absoluut een van de Belgische merken die je dit najaar op heel wat plekken zult zien opduiken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

2. Julie Kegels

Het gaat hard voor de Belgische Julie Kegels: nadat ze – nog niet zo heel erg lang geleden – afstudeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, liep ze achtereenvolgens stage bij Meryll Rogge en Alaïa en lanceerde ze een eigen namesake label dat tijdens de afgelopen modeweken al voor de derde keer ‘show liep’ in Parijs. Kegels creëert ready-to-wear kleding die de synthese is van pure elegantie, hedendaags design en een zekere speelsheid. In haar herfstwintercollectie 25/2 een kwaliteitsvolle en elegante interpretatie van hedendaagse trends: van oversized blazers in een glanzend cognackleurig leer tot preppy knitwear, cropped blouses in lichtblauw met een krijtstreep en breed vallende pantalons in grijze tweed. Wij zijn alvast verkocht.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3. Johny

Het Belgische Johny staat voor kracht, durf en identiteit. Voor hun collecties laten de designers achter het label zich inspireren door kunst, architectuur, literatuur en design. En dat vertaalt zich zichtbaar in draagbare silhouetten met een vleugje rock-’n-roll en een zweempje vintage. In hun najaarscollectie voor de herfst en winter van 2025 veel grungy ruitjes, een gewatteerde bomber, een preppy blazer in chunky wolblend en qua kleur veel rood, donkergroen en geel. Een collectie om van te smullen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

4. Julian Klausner / Dries Van Noten

Met een voorganger als Dries Van Noten had Julian Klausner, de nieuwe creatief directeur aan het hoofd van het Belgische high fashion-label dat nog steeds de naam draagt van z’n stichter, grote schoenen om te vullen. Dat hij in die opzet ruimschoots gelukt is, toont de nieuwe AW-collectie van het merk als geen ander. Met een collectie vol kleurrijke, eigenzinnige en weldoordachte designs vol contrasterende prints, rijke texturen en onverwachte lagen, blijft Klausner trouw aan het elegante, maar flamboyante en kunstzinnige karakter van het label, maar lijkt hij er meteen toch in geslaagd een eigen en eigentijdse toets aan toe te voegen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

5. Nona

Minimalistische en tijdloze handtassen die niet aan een bepaald seizoen gebonden zijn en die perfect geïntegreerd kunnen worden in ‘the modern city life’: dat is de opzet van Nona handbags, het relatief ‘jonge’ handtassenlabel van Anona van der Linde uit Antwerpen. Geen schreeuwerige logo’s of over the top-details hier, maar wel eenvoud en sereniteit. Omdat duurzaamheid en een slow fashion-mindset voor het label voorop staan, produceert Nona elk ontwerp slechts in beperkte oplage. Elke tas wordt handgemaakt in een klein atelier in Barcelona en mogelijke overschotten worden samen met proefmodellen aan het eind van elk seizoen voor een prijsje verkocht via een sample sale.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

6. Marie Adam-Leenaerdt

Marie Adam-Leenaerdt studeerde twee jaar geleden af aan La Cambre en richtte meteen haar eigen label op. Haar collecties laten zich opmerken door bijzondere en sculpturaal geïnspireerde silhouetten met veel hoeken en brede schouders en dat is in die van dit najaar uiteraard niet anders. Naast kunstzinnige blazers met oversized fit aan de schouders ook veel grijze tweed, sculpturale rokken, een vloeiende parka met luipaardprint en een paar extravagante bloemenjurken in neoromantische look. De mosterd voor haar ontwerpen haalt Adam-Leenaerdt niet zelden in andere kunsten, en dat is er aan te zien ook. Via een subtiel spel van laagjes en volume brengt de ontwerper een rijke diepgang in haar silhouetten.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

7. Bernadette

Achter modelabel Bernadette schuilt ook al een ex-student van de Antwerpse mode-academie. Samen met haar mama, Bernadette, ontwerpt Charlotte De Geyter al een aantal seizoenen lang de meest sublieme en kleurrijke jurken die zich laten inspireren door de Japanse kimono. In de herfstwintercollectie van dit jaar, zoals gewoonlijk, opnieuw veel zijde, veel zachte kleuren afgewisseld met een elegante bloemenprint hier en daar.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

8. Our sister / Castart

Deze herfst is het aan de donkere herfstkleuren, zoals purper, donkerblauw en navy green en aan de warme, aaibare outdoorstoffen zoals velours, wol en tweed. Stuk voor stuk trends die recht in het straatje van Our Sister en Castart, de mannelijke ‘tegenhanger’ van het label, vallen. Bij beide labels staat duurzaamheid hoog op de agenda, waardoor ze in hun ontwerpen altijd met een bepaalde tijdloosheidsfactor aan de slag proberen gaan. Deze winter bij Our Sister veel donkerblauw, gestreepte poloshirts en een gestreepte ‘statementblouse’ met een strikjes-sluiting aan de achterzijde. Ook bij Castart zoeken ze het in de subtiele, maar donkere herfstkleuren, zoals navy blue, mauve, donker- en olijfgroen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

9. Marie Méro

Marie Méro is een eigentijds, Belgisch modemerk voor vrouwen uit elke generatie. Het is het modelabel van de nv J. Van der Elst, een familiebedrijf actief in de modesector sinds 1971. Ze blinken uit door hun kwalitatieve designs, de perfecte pasvorm en maatjes voor elk lichaamstype. Voor hun herfstwintercollectie besloot het label dat ‘voelen’ net zo belangrijk zou worden als ‘zien’. Het resultaat daarvan: veel aaibare stoffen, zachte materialen en comfortabele pasvormen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

10. Marc Martha

Amper drie jaar geleden is het dat Marc Pengel afstudeerde aan de Modeacademie van Antwerpen, maar hij gooit nu al hoge ogen met zijn eigen label: Marc Martha. Wat de collecties van Marc Martha zo interessant maakt, is de perfecte synergie tussen Caraïbische invloeden en een meer westers geïnspireerd modebeeld. Ook in de collectie van dit najaar veel aparte snits, vrolijke prints en veel kleur.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

11. Bellerose

Al sinds 1989 een gevestigde waarde in het Belgische prêt-à-porter landschap is Bellerose. De ontwerpen van Bellerose dragen vaak een verwijzing naar Amerikaanse werk- en legerkleding in zich. Maar dan met meestal wel met een aaibare en eigentijdse ‘outdoor in the city’-toets. Voor haar herfstwintercollectie van 2025 koos het label toepasselijkerwijs voor ‘Northern Lights’. Zoals de naam al aangeeft laat die zich inspireren voor het romantische, maar ietwat ruigere outdoorleven aan de Brits-Schotse kustlijn. Van kniehoge rubberlaarzen tot blauwe blouses in denim of een dikke katoenstof, een rode polojurk met strepen en navy blauwe bombers in waterafstotende nylon: met de najaarscollectie van Bellerose kan je zonder problemen op wandel door weer en wind, maar dan wel in stijl.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

12. Nathalie Vleeschouwer

Nathalie Vleeschouwer dropte haar namesake brand voor het eerst in 2011. Sindsdien staan haar designs gelijk aan de perfecte mix tussen casual en chic, kwaliteitsmaterialen en interessante mix ’n match-collecties vol kleur, textuur en creativiteit. Voor hun nieuwe herfstwintercollectie liet het team achter het label zich inspireren door de wereld van boarding schools en polo clubs. Goed voor veel preppy classics, maar dan wel met een speelse, haast uitdagende knipoog. Onze favoriet: een preppy gestreepte blouse met een gigantische, romantische bow-tie aan de hals.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

13. Sea me Happy

In 2016 ging moeder-dochter duo Mercedes Schwithal en Noémie Moereels aan de slag met tie dye. Het resultaat daarvan was Sea Me Happy, een kledinglabel waarvan de designs dienst deden als een echte summer feel good happy pill. Over de jaren, groeide Sea Me Happy uit tot merk met een volwaardige collectie van kwalitatieve stukken in energieke kleuren en uit natuurlijke materialen. Voor hun herfstwintercollectie ‘25 grijpt het label terug naar iets meer ingetogen tinten zoals burgundy, grijs en zwart. Al kan een vleugje fuchsia er ook altijd wel bij. Qua fit gaan ze voor oversized, of toch aan de onderkant: veel ruim vallende pantalons in tweed en baggy cargobroeken. Die wisselen ze aan de bovenzijde dan wel weer al met iets meer nauw omsluitende tops in fijn gebreide stoffen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

14. Essentiel

Bij het Antwerpse Essentiel krijgen de herfst en winter van 25/26 een grungy kantje mee. Gedempte kleuren, relaxte silhouetten en vintage-geïnspireerde knitwear zetten de toon voor een moeiteloos rebelse look. Maar ook voor preppy Parisiennes heeft het label dit najaar heel wat in de aanbieding: van korte schoolgirl-rokjes tot college blouses met strepen en een letterlogo of een minirok met schotse ruitjes en een verleidelijk streepje kant. Zeker niet te lang wachten lijkt ons de boodschap.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meer lezen:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise

Commerciële boodschap