De beste designerdebuten: Van Matthieu Blazy voor Chanel tot Jonathan Anderson voor Dior
Fashion month is ten einde en het verdict is binnen: dit waren dé designerdebuten van de voorbije modeweken. Gerangschikt door Feelings moderedacteur van top naar flop en alles ertussenin.
Eén week geleden kwam er een einde aan Paris Fashion Week en daarmee aan de meest bepalende modeweek van deze generatie. Er stonden immers meer designerdebuten op de kalender in Milaan en Parijs dan ooit tevoren. Van de triomf van Matthieu Blazy voor Chanel tot de New ‘New Look’ van Jonathan Anderson bij Dior: dit zijn de meest spraakmakende debuutcollecties van het moment.
1. Het triomfantelijkste debuut

Laat er geen twijfel over bestaan: Matthieu Blazy triomfeerde bij Chanel. De Frans-Belgische ontwerper presenteerde een transcendentale collectie die tegelijk vernieuwde én eer betuigde aan de codes van het huis. Case in point: zijn versie van de iconische 2.55 met flap uit flexibel metaal waardoor je de tas zelf kan vervormen. Je moeders Chanel, maar dan cooler. Speciale vermelding voor de Belgitude van Matthieu: de finalelook was een “Flemish flower bouquet” zoals gezien in zeventiende-eeuwse Vlaamse schilderkunst. Die finale was trouwens een moment van pure blijdschap, met model Awar Odhiang die klappend en kamerbreed lachend de show afsloot. Te midden van een kosmisch decor – het Grand Palais werd omgetoverd tot Melkweg – bewees Blazy dat Planeet Chanel nog steeds de schitterendste ster is. En de soundtrack? ‘Rhythm Is a Dancer’ staat sindsdien op repeat.
2. Het debuut voor gevorderden

Do You Dare Enter the House of Dior? Met die vraag was de toon voor Jonathan Andersons debuut bij Dior meteen gezet. De sfeer in de Jardin des Tuileries was intiem en beladen. De front-row bezaaid met sterren, van Brigitte Macron tot Jennifer Lawrence. En de collectie? Die bracht hulde aan Andersons voorgangers om vervolgens een nieuwe propositie naar voren te schuiven over wat prêt-à-porter anno nu kan zijn. De legendarische New Look van Christian Dior met Bar jacket en wijde rok kreeg een nieuwe dimensie: de rokken werden korter en de jasjes leken weg te lopen van het lichaam zelf. Geen gemakkelijke collectie, wel een gedurfd spel van proporties en referenties zoals we van Anderson gewoon zijn uit zijn tijd bij Loewe. Piratenhoeden met jeans, ballonjurken met mannenhemden, dit is mode voor gevorderden met accessoires die sowieso bestsellers worden, van pumps met konijnenoortjes tot een decoratieve buckle belt die bewijst dat Lady Dior opnieuw een it-girl is.
3. Het debuut dat er geen was

De prijs voor het meest originele debuut gaat naar Demna Gvasalia. De voormalig creatief directeur van Balenciaga – tevens een alumnus van de Antwerpse modeacademie – hield de boot bij Gucci nog even af door geen modeshow te presenteren, maar een modefilm: ‘The Tiger’, geregisseerd door Spike Jonze en Halina Reijn. In de hoofdrollen niet alleen Demi Moore en Edward Norton, maar ook de ‘La Famiglia’-collectie van Demna voor Gucci. De première was een cultureel hoogtepunt in Milaan dat gepaard ging met een slim staaltje marketing: de campagne kreeg de vorm van een reeks familiale archetypes die hoogst shareable bleken op sociale media. Ben jij ‘La Bomba’, ‘La Principessa’ of toch eerder ‘La Snob’? Kijken, delen en kopen maar.
4. Het meest royale debuut

Aan fashion royalty geen gebrek in Parijs, maar échte royalty op de eerste rij, dat krijgt alleen Pierpaolo Piccioli voor elkaar. De Italiaanse ontwerper die jarenlang Valentino naar zijn hand zette, maakte succesvol de oversteek naar Balenciaga en bracht het modehuis terug naar zijn roots. Denk minder streetwear en meer elegantie met een focus op volume, kleur en constructie. Piccioli bracht op zijn manier hulde aan zijn voorgangers: Demna was duidelijk aanwezig in de XL zonnebrillen die de modellen droegen. En toch was dit geen collectie die enkel op het verleden gericht was: van een denim bermuda en flipflops zou de geest van wijlen Cristóbal Balenciaga vast huiveren. Meghan Markle keek en zag dat het goed was.
5. Het meest controversiële debuut

Wie had kunnen denken dat hét gespreksonderwerp in Milaan niet Gucci of Prada zou zijn, maar Versace? Dario Vitale, de opvolger van Donatella Versace, presenteerde een collectie waarover de meningen op z’n zachtst gezegd verdeeld zijn. Hij greep volop terug naar de eighties, het gouden tijdperk van Gianni Versace. Weg waren de glamoureuze, lichtjes foute jurken en Medusahoofden van zijn voorganger. In de plaats kregen we Benetton-kleuren, Warhol-prints en een onbeschaamd sexappeal dat inspiratie putte uit film, kunst en queer cultuur. You love it or you hate it, maar feit is dat deze collectie iets losmaakt en dat gebeurt dezer dagen te weinig. Briljant of betwist? Wij neigen naar het eerste.
6. Het meest bevrijdende debuut

De enige dame in dit lijstje bewijst met haar debuut dat er grote nood is aan een vrouwelijk perspectief in de door mannen gedomineerde modewereld van vandaag. Louise Trotter vulde het gat dat Matthieu Blazy achterliet bij Bottega Veneta en deed dat met verve. Het geweven Intrecciato-leder – het bekendste motief van het modehuis – trad op de voorgrond en kreeg gezelschap van vrolijke tassen en Pino-truien uit glinsterende vezels, gigantische leren jassen die nù al gewild zijn en een hedendaagse versmelting van mannelijke en vrouwelijke elementen. Protagonist van de collectie volgens Trotter is een archetypische Italiaanse vrouw die naar New York verhuist en in The Factory van Andy Warhol terechtkomt. “Dat is echt wat ik wilde vastleggen – een gevoel van bevrijding”, aldus de ontwerper. Missie geslaagd. En nu wachten op Meryll Rogges debuut bij Marni komend seizoen.
7. Het meest verguisde debuut

Geen tops zonder flop en die kwam er in de vorm van Duran Lantinks debuut voor Jean Paul Gaultier. Daar waar Gaultier zelf ooit het enfant terrible van de Franse mode was, probeerde Lantink dat schokeffect te recreëren met trompe-l’oeuilbodysuits die eruitzagen als harige mannenlijven inclusief zichtbare geslachtsdelen. Penisnijd op de catwalk? Nee dank u. “I’m not entering the archive“, vertelde de ontwerper aan Vogue, en dat is eraan te zien.
Verdienen verder nog een eervolle vermelding: Jack McCollough & Lazaro Hernandez voor Loewe en Simone Bellotti voor Jil Sander. Twee geslaagde debuten die ons doen dromen van wat komen zal. Op naar het nieuwe seizoen!
Beeld: Launchmetrics Spotlight
Meer mode:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier