Column: leven als influencer, hot or not?

Chef mode Els keymeulen spot elke maand what’s hot & what’s not. Deze maand trok ze naar Amsterdam om tijdens een modeshow voor de allereerste keer van het leven van een echte influencer te proeven.

Het leven van een influencer, hot or not?

“Ik mocht laatst héél kort proeven van het influencersbestaan. Hoewel ik doorgans van het hele concept influencer nogal cynisch word, moet ik toegeven: het is toch geen eitje. Het bleek hard labeur, en de doorsnee volgeling is ook niet per se de sympathiekste thuis. Weet ik nu dus.

Maar laat ik jullie meenemen naar het begin, in Amsterdam. Ik was, samen met twee volbloed influencers slash Instagramiconen (Tiany Kiriloff en Paulien Riemis), uitgenodigd op het defilé van de Nederlandse ontwerpster Fabienne Chapot. Voor wie haar niet kent, Fabienne is de Nederlandse Inge Onsea: blond, bruisend, vol levensvreugde, inspirerend en gewoon ook een heel goede ontwerpster. Ze houdt van kleur en prints en zeemeerminnen, dus ik vond haar meteen leuk.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Orgelpunt van het defilé was een gigantische open schelp, waaruit het eerste model kwam. Kortom: waw – en de ideale setting voor een Instastory of tien. Voor aanvang van het defilé werden we ontvangen in de kantoren van Fabienne – een monumentaal grachtenpand met tuin en gigantische plafonds -, alwaar we de collectie al even mochten previewen.

Tot daar niks raars, ik ben als modejournaliste ook wel een preview gewoon, dus ik voelde me prima in mijn sas. Maar toen kwam het: we mochten een outfit, uit de zomercollectie 2019, uitkiezen en dragen, naar het defilé. Dat is, in modeland, de allergrootste eer: mogen dragen wat straks op de catwalk voorbij komt geparadeerd. Die eer is doorgaans alleen weggelegd voor de frontrow, want die mensen worden druk gefotografeerd, en dus loont het wel om hen in een preview-outfitje te stoppen.

Maar ik, arm schrijvend ding, zit meestal weggestopt ergens tussen de laatste rij en de toiletten, dus ik moet gewoon mijn eigen kleren aan. Tot nu. Ik kirde en ik paste en ik kon mijn geluk eigenlijk niet op, want a) ik mocht dus op de frontrow zitten en b) ik zou een outfit dragen VAN VOLGENDE ZOMER! Hoe cool, op een schaal van één tot tien, is dat? Ik koos een rode jurk met lipjes-print, combineerde er voor de volledigheid nog een roze linnen jasje bij, snoerde een riem in mijn taille en tadaaa: hier zat ik dan, in mijn allereerste influencers-look, frontrow, op het defilé. Dat het een topavond werd, voelde je al komen. Ik keek naar al die beeldige kleren, ontving complimentjes over m’n outfit, en Instagramde druk de catwalk, de modellen én mezelf.

“VANWAAR IS JE JURK!” kwam er plots, via de Direct Message-functie van Instagram. Het feit dat er een uitroepteken en geen vraagteken achter bovenvermelde zin stond, maakte dat ik dacht dat het wel heel dringend moest zijn. Dus ik stuurde terug dat-ie “van Fabienne Chapot” was, met een smiley erachter. “Waar te koop!”, kwam er meteen achteraan. Nou nou, zoveel haast en dwang vond ik misschien een beetje onbeleefd, maar oké. Ik influenceerde dapper verder en stuurde “Is de lentecollectie van volgend jaar, 2019.” “Hoe kom jij er dan aan”, typte mijn Volgelinge. Euh? Ik overlegde even met mezelf wat ik zou sturen. “Gekregen” leek me blasé, en ook een beetje stom. Dus ik ging voor “Geleend uit de showroom” en hoopte dat ze het daarbij liet. Niet dus. “Moet je ’m teruggeven”, sprak De Volgelinge, die duidelijk niet van vraagtekens hield.

Ik antwoordde niet meer, uitgeput van zoveel Instagramverkeer. Ze stuurde nog één bericht, om half twaalf ’s avonds: “Laat weten als je die jurk doorverkoopt.” Echt: ik ga gewoon rustig terug naast het toilet zitten, volgende keer.

 

Lees nog meer van onze chef-mode Els Keymeulen:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content