© Getty Images

Na de Labubu, nu de Crybaby: waarom schattige poppetjes het favoriete accessoire van de incrowd blijven

Een pluizig poppetje om een Louis Vuitton-tas: de trend van de koddige bag charms zet zich voort. Deze keer is het niet de Labubu die alle aandacht opeist, maar wel de Crybaby. Minstens even schattig en verzamelbaar, maar met een een parmantig stel tranen over de wangen in plaats van een grimmige grijns. Wat de Crybaby zo anders maakt dan de Labubu, of wat net niet: een blik achter de hype.

Chinees speelgoedfabrikant Pop Mart mag zich in de handen wrijven, want na de Labubu, het grimmig grijnzende monstertje met pluizige onesie en konijnenoren, gaat nu ook een tweede creatie van hun hand viraal. Het poppetje dat fashionista’s, influencers en popidolen dit keer gretig om sleutelbos en handtas laten bungelen? De Crybaby, een klein en schattig creatuur met grote ogen en een grappig pakje dat – meestal – tranen met tuiten huilt.

Net als bij de Labubu lijkt ook dit keer Blackpink-bandlid en White Lotus-actrice, Lisa, een cruciale rol te spelen in het populariteitsproces van het popje. Al in november vorig jaar ontmoette de K-popzangeres en Pop Mart-superfan de bedenker van het popje tijdens een rondleiding in de Crybabyfabriek in Thailand. Na haar optreden op Coachella in april liet ze haar voorliefde voor het knuffeltje nogmaals merken toen ze werd gespot met een Love You Cherry-Crybaby aan haar Louis Vuitton x Takashi Murakami-tas.

Emotionele ontlading

Volgens Crybaby-bedenker Molly, oftewel Nisa “mod” Srikamdee, staat het fronsend bol gewangde beeldje symbool voor emotionele ontlading. De designer groeide op in een omgeving waar wenen taboe was en ze haar tranen moest verbergen. Toen Molly’s hond in 2017 overleed, moest de kunstenares dus op zoek naar een andere uitlaatklep voor haar verdriet. Zo werd de Crybaby geboren. Met het personage geeft Molly haarzelf en anderen toestemming om emoties wel de vrije loop te laten. Een pluizig protest tegen de schijn-onverschilligheid uit Molly’s jeugd. Of het nu tranen van geluk, verdriet of boosheid zijn: de Crybaby biedt een mini-compagnon tijdens je ups en downs. Een draagbare portie troost op zakformaat, zeg maar.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De allereerste Crybaby’s maakte Molly met de hand. Toen ze in 2021 de eerste Thaise designpartner van Pop Mart werd, groeide haar geesteskindje uit tot een massaproduct: van  bag en phone charms tot tasjes, sleutelhangers en ander speelgoed, alles bestond weldra in Crybaby-formaat . Zo’n kleine vier jaar later bracht Pop Mart al verschillende reeksen Crybaby’s op de markt. Molly daarentegen houdt zich al lang weer bezig met handgemaakte kunst: tegenwoordig gebruikt ze Crybaby-olieverfschilderijen en -installaties om haar it’s okay to cry-boodschap verder te verspreiden.

Nostalgie en overconsumptie

Net zoals de Labubu, speelt de Crybaby in op onze honger naar nostalgie om aan populariteit te winnen. Dat bewijst niet alleen de trend zelf, maar ook de Crybaby x Powerpuff Girls-collab, in het leven geroepen voor de 25ste verjaardag van de tekenfilmfiguren. Ook de pasteltinten, de fluffy details en kinderlijke broosheid van het speelgoedje doen denken aan de pluchen beertjes en babypoppen uit onze kindertijd. Als vijfjarige grepen we immers niet alleen naar onze knuffels om voor hen te zorgen, maar ook als we zelf eigenlijk best een troostende knuffel zouden kunnen gebruiken. En al geven we het niet altijd even graag toe: dat laatste is precies waar de complexiteit, de hectiek en de onzekerheid van het volwassen leven ons al eens naar zou willen doen grijpen.

Net als de Labubu, worden Crybaby-poppetjes verkocht in zogenaamde ‘blind boxes’: pas wanneer je je doosje thuis openmaakt, weet je welk poppetje erin zit. Verrassend én verslavend

Nu na de Labubu ook de Crybaby voor een heuse rage zorgt, klinken wel steeds meer kritische stemmen op. Stemmen die zich vooral richten op de verkoopstrategie die Pop Mart aanwendt om de schattige poppetjes zo gegeerd te maken. Zowel de Labubu’s als de Crybaby’s komen immers in zogenaamde blind boxes: ‘anonieme’ doosjes die pas prijsgeven welke Crybaby of Labubu uit de reeks erin verstopt zit, als je ze thuis openmaakt. Een slimme marketingstrategie die voor consumenten verslavend werkt, waardoor ze blijven kopen. Dat vooral jonge consumenten hier vatbaar voor zijn, maakt de valkuil voor overconsumptie compleet.

Om het verslavingseffect voor al te jonge kinderen tegen te gaan, verbood China in 2023 de verkoop van blind boxes al eens aan kinderen onder de acht jaar. Als je van plan bent jezelf een emotional support-Crybaby aan te schaffen, doe je dat dus ook best met mate. Omdat de massale vraag de productie van nieuwe Crybaby-reeksen met gemak overstijgt, swingen de prijzen op tweedehandswebsites als eBay of speciaal daarvoor in het leven geroepen Facebookgroepen, nu al de pan uit. Of de woekerprijzen in die doorverkoop die van Labubu zullen overstemmen, blijft natuurlijk nog de vraag.

Meer lezen:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise

Commerciële boodschap