Hoe zit het met jullie modekennis en -gedrag? Wij namen – in bevreemdende coronatijden – een Grote Mode Enquête af. Samen met de andere Roularta-vrouwenbladen (*) peilden we bij meer dan 3000 vrouwen naar hun koopgedrag, kennis van Belgische labels en de gevolgen van corona op de kleerkast van de Belgische vrouw. Onze opvallendste bevindingen lees je hier.

1. Zot van A

Antwerpen is met stip de populairste shoppingstad bij de ondervraagden; ruim een derde laat weten de Antwerpse winkelstraten minstens één keer te hebben bezocht in het afgelopen jaar.

2. Prijs boven pasvorm

Over het algemeen genomen – gekeken naar de antwoorden van álle ondervraagden – speelt budget een cruciale rol bij het aankopen van kledij. 84% van de ondervraagden duidt ‘prijs’ aan als het belangrijkste criterium voor de aankoop van een nieuw kledingstuk. Ter referentie: het criterium ‘pasvorm’ komt op de derde plaats qua belangrijkheid; ‘Belgisch’ is slechts voor 16 % van de ondervraagden belangrijk.

3. Bekende Belgen

In de top drie van Belgische merken die het bekendst zijn, staat op één Natan (door de helft van de ondervraagden erkend als Belgisch), op twee Essentiel Antwerp (door 41% van de ondervraagden erkend als Belgisch) en op drie JBC (door 40 % van de ondervraagden erkend als Belgisch).

Opvallend ook: sommige mensen dachten dat & Other Stories, Esprit en (hou jullie vast) Primark Belgisch waren. Dat verklaart meteen ook waarom de meeste vrouwen vinden dat Belgische labels gerust meer, en duidelijker mogen uitspelen dat ze Belgisch zijn. Maar liefst 42% van de ondervraagden weet niet welke labels Belgisch zijn, en welke niet.

P.S.: 76 % van de ondervraagde Feeling-lezeressen koopt Belgische mode. Dat is meer dan de lezers van Knack Weekend (64%) en bijna het dubbele van de lezers van Flair (44%).

4. Een hart voor milieu

Jullie waren vrij duidelijk: duurzaamheid is belangrijk. Meer dan één op twee ondervraagden koopt bewust duurzame mode. Slechts één op tien ondervraagden geeft aan helemaal niet met duurzaamheid bezig te zijn. 72% van de ondervraagden vindt dat kleding die duurzaam genoemd mag worden ‘gemaakt moet zijn onder eerlijke en veilige arbeidsomstandheden’. Logisch – maar jullie vinden nog een ander aspect belangrijk: kledij die lang meegaat en tijdloos is. 70 % van de ondervraagden vindt dat hét criterium om een kledingstuk duurzaam te noemen. Wij leiden daar uit af dat jullie vinden dat alles duurzaam wordt, als je het maar lang genoeg draagt.

5. Kwaliteit boven kwantiteit

Uit onze enquête blijkt dat drie op de vier vrouwen één kwalitatief, duurder stuk verkiest boven twee goedkopere.

6. Het Feeling-effect

Wij peilden in ons onderzoek ook naar jullie ‘raadgevers’. Als de Belgische vrouw gaat shoppen, naar wie luistert ze dan? Is dat een vriendin? Een populaire Instagramaccount? Een beroemdheid? De antwoorden hebben ons verrast én doen glunderen: jullie grootste inspiratiebron, dat zijn wij, de tijdschriften. Maar liefst 89,9 % van de ondervraagde Feeling-lezeressen laat weten voor trends en inspiratie voort te gaan op het advies in magazines – dat is ruime voorsprong op de nummer twee-inspiratiebron: de etalage van winkels (61,2%). Op drie staan de websites van kledingmerken zelf (met 50,2%), op vier folders van kledingmerken (30,6 %) en op vijf staan kranten (16,5%).

7. Miskoop? Slim opgelost!

Meer dan de helft van de ondervraagden (57%) heeft al een paar keer iets gekocht en vervolgens niet gedragen. We know the feeling, maar wat we ook wilden weten: wat doén jullie dan met die miskopen? Van de ondervraagde Feeling-lezeressen zegt een ruime meerderheid miskopen weg te schenken aan een goed doel (65%); jullie geven ook door aan familie en vrienden (45%). Eén op vijf ondervraagden verkoopt z’n miskopen tegenwoordig op een tweedehandssite.

8. Hey, big spender

Van alle ondervraagde vrouwen spendeert de Feeling-lezeres het meeste geld per maand aan kleren: meer dan 1 op 3 (38%) heeft een maandbudget van 100 à 250 euro voor kledij. Ruim één op tien spendeert tussen de 250 à 500 euro maandelijks. Door corona is het budget voor kledij duidelijk verkleind: van alle ondervraagden geeft bijna 70% aan dat corona het aankoopgedrag heeft beïnvloed. Het goede nieuws: meer dan de helft van alle ondervraagden heeft het fysiek winkelen gemist én (nog beter nieuws) een derde van alle ondervraagden wil na de crisis meer Belgische mode kopen.

9. Fysiek wint

80% van alle ondervraagden heeft door corona beseft dat een fysieke winkel inspireert en 77% van de ondervraagden koopt kledij en schoenen nog steeds het liefst in een fysieke winkel. De Feeling-lezeres geeft bovendien aan door corona niét vaker online te kopen (maar gewoon in het algemeen minder).

10. Koopjesjagers

Een deel van onze mode-enquête ging over de solden. Daar was afgelopen maanden best veel over te doen: door de coronacrisis waren winkeleigenaars met flink wat stock blijven zitten, en dus werden de solden op algemeen verzoek uitgesteld, van juli naar augustus. Er waren ook radicalere stemmen te horen: her en der vingen we op dat wel wat mode-professionals nog het liefst de solden zouden afschaffen. Maar wat vonden júllie? We kunnen duidelijk zijn: de Feeling-lezeres wil níet dat de solden worden afgeschaft (slechts 11% vond dat een goed idee). De Feeling-lezeres houdt ook zeker van een koopje: 60% gaf aan tijdens de solden vooral in dure boetieks te kopen. Onverdeeld fan van de solden zijn jullie dan weer niet: maar liefst 88% van de ondervraagde lezeressen houdt niet van de drukte tijdens de soldenperiode.

Shop Belgisch!

We weten dat jullie liever ‘echt’ winkelen, maar wie toch online wil gluren (ter inspiratie): onze favoriete Belgische items voor het najaar.

Blouse met pofmouwtjes

Julia June
€ 179 – Shop het hier

Oorbellen met varkentjes

Wouters & Hendrix
€ 235 – Shop ze hier

Geruite wollen jas

Améline by Mayerline
€ 259 – Shop het hier

Cognac knielaarzen

Bellerose
€ 385 – Shop ze hier

Burgundy broek uit namaakleer

Caroline Biss
€ 165 – Shop het hier

Geruite blouse

Gigue
€ 169 – Shop het hier

Teddymantel

her.
€ 289 – Shop het hier

Bloemenrok

Hampton Bays
€ 149 – Shop het hier

Paradise zonnebril

Komono
€ 59 – Bekijk het hier

Ecru wollen trui

Xandres
€ 169 – Shop het hier

Schakelarmband

Laurence Delvallez
€ 119 – Shop het hier

Lees alle resultaten van onze Grote Mode Enquête in ons oktobernummer, vanaf 23 september in de winkel.

Bij dit nummer vind je trouwens zowel de speciale editie Feeling City Brussel én luxueuze fragrance sticks van Rituals voor maar € 7,49 extra.

De najaarstrends

(*) De ondervraagden zijn lezeressen van Feeling, Gael, Flair, Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Weekend Knack en Le Vif Weekend.

Openingsbeeld: groene jurk van Marie Méro, € 189.