Deze Belgische moeder en dochter vormen hét modeduo waar de internationale mode-incrowd over spreekt

Het Belgische Bernadette heeft zich in twee jaar tijd opgewerkt tot een wereldwijd gerenommeerd modelabel met fans als Chrissy Teigen en Sandra Bullock. Wij spraken het moeder-dochterduo aan hun keukentafel in Brasschaat, waar het allemaal begon.

Een jurk van Bernadette herken je meteen aan de kleurrijke stoffen, unieke bloemenprints en minimalistische coupes, en ken je misschien van de gebreide ‘Bernadette’- vest, één van hun eerste succesnummers. Moeder Bernadette deed vroeger inkoop voor kledingwinkels en leerde de kneepjes van het modevak bij Ralph Lauren. Samen met haar dochter Charlotte koos ze voor de merknaam Bernadette, omdat die in zowat elke taal kan worden uitgesproken en, gewoon, omdat ze vonden dat het wel goed klonk.

Onafscheidelijk duo

Charlotte: “Toen ik aan de Modeacademie in Antwerpen studeerde, had ik een heel duidelijke visie van wat mijn carrière moest worden: ik zou in het buitenland gaan werken voor een groot label. Na mijn studie vertrok ik volgens plan naar Londen, maar al snel merkte ik dat ik er niet de beste versie van mezelf was. Op de modeacademie leer je om ontwerper te worden van je eigen lijn. Ik voelde dat ik mijn ei niet kwijt kon als kleine schakel in een groot bedrijf. En ik miste mama. (lacht) We hebben altijd een speciale relatie gehad. We zijn beste vriendinnen. We hebben elk een heel specifieke visie op mode en esthetiek. Toen ik in het buitenland woonde, belde ik haar elke dag voor én na het werk.”

Bernadette: “We staan elkaar altijd bij met raad en daad, dat is zowel voor mij als voor haar belangrijk. Zelfs over onze outfits belden we toen Charlotte in Londen woonde: kan ik dit aandoen op dat feestje? (lacht) Door voor iemand anders te werken, besefte Charlotte dat ze meer in haar mars heeft. We hebben veel ideeën en een groot archief vintage jurken; daar moesten we iets mee doen.”

Charlotte: “‘Waarom beginnen we niet samen iets?’ Het idee kwam na een tijdje steeds vaker ter sprake. Ik ben op de Eurostar naar België gestapt en we zijn hier aan de keukentafel beginnen brainstormen over onze eigen lijn.”

Van de keukentafel naar net-a-porter

Charlotte: “Het is gestart met heel veel tekeningen en materialen, prints en bloemen. Ik woonde in die tijd weer even thuis. Hier in dit huis is alles begonnen. Het bleek een grote inspiratiebron: de rozentuin van mama, het interieur, het samenzijn. Het was een bijzondere tijd.”

Bernadette: “We wisten meteen dat we iets met de tekeningen van Charlotte moesten doen. Dat is haar grote sterkte. We hebben in het begin echt onze tijd genomen. We werden toen al aangesproken door de agent met wie we nu samenwerken, maar onze look-and-feel moest eerst op punt staan. In het begin was alles stresserend: de juiste fabrikant voor de stoffen vinden, de prints maken, de kleuren moesten corresponderen met de tekeningen van Charlotte. We hebben veel tijd gestoken in het zoeken naar mensen die onze visie begrepen.”

Charlotte: “We willen een heel vrouwelijk beeld tonen. Onze sterkte is dat we moeder en dochter zijn en dat we twee generaties kunnen voorstellen. Dat spelen we uit. Onze esthetiek past perfect bij ons: kleur, natuurlijke materialen en prints.”

Bernadette: “Eens we klaar waren om te lanceren, zijn we in een rollercoaster terechtgekomen. Vrijdag hebben we de agent laten weten dat we klaar waren, zondag zijn we in zijn kantoor in Amsterdam onze stuks gaan voorstellen en diezelfde week zaten we met een koffer vol kleren op de Eurostar voor onze eerste afspraak bij Net-A-Porter in Londen.”

‘Hoewel we door de lockdown massaal meer tijd thuis doorbrengen, merken
we dat vrouwen zich willen blijven opkleden’

Charlotte: “We hadden een kwartier de tijd om ons voor te stellen. Alle kleren kwamen gekreukt uit de koffer, we hadden niet eens een stomer bij.” (lacht)

Bernadette: “Charlotte heeft zo snel mogelijk alle jurken aangetrokken als pasmodel. Het team was meteen enthousiast en dat gaf een enorme boost. Ze zeiden dat als je de jurken ziet, je meteen ons DNA begrijpt. Dat vond ik een enorm compliment.”

Charlotte: “Het was een ongelofelijk mooie start als merk omdat we meteen in een winkel met naam te koop waren. We moesten onze spullen versturen naar 3 werelddelen: Londen, New York en Hong Kong, zo surrealistisch.” Bernadette: “Alles speelde mee: de juiste timing, een goede agent en een sterk product. We stonden daar met zelfvertrouwen. We staan 100% achter ons merk en vinden dat de winkels waar we liggen dat ook moeten doen. Vele internationale boetieks werken met een systeem waarbij de merken alle financiële risico’s dragen. We hebben dat altijd geweigerd.”

Charlotte: “Er is veel concurrentie en soms is het moeilijk om je daardoor niet te laten intimideren. Voor onze lancering bij Net-A-Porter was ik enorm zenuwachtig omdat ze ook merken aanbieden die voor gigantische budgetten professionele fotoshoots met bekende modellen doen, terwijl wij onze foto’s zelf maakten met de iPhone.”

Bernadette: “Eigenlijk had dat net veel charme. Op zo’n momenten hebben we gelukkig elkaar om ons met de voeten op de grond te houden. We pushen elkaar wanneer nodig, maar kunnen elkaar soms ook terugroepen.”

Corona wake-upcall

Bernadette: “We zijn gestart met vier collecties per jaar. Daar hebben we enorm veel uit geleerd. We hebben dat gekund, maar als je een klein bedrijf hebt als het onze, heb je na
een tijdje nog amper tijd voor het creatieve proces. Pas op, ik ben heel blij dat we zo begonnen zijn. We hebben onszelf op de kaart gezet en we weten nu zelf perfect hoe elke schakel van ons bedrijf werkt. Het was een gevecht tegen de tijd, maar een leerrijke ervaring. Door de coronacrisis zijn we op de rem gaan staan. We hebben onszelf de luxe van tijd gegund en brengen nu nog maar twee collecties per jaar uit.”

Charlotte: “We zijn toen even van de sneltrein gestapt en werden geforceerd om een collectie over te slaan. Dat was het begin van hoe we het nu altijd willen doen. We hebben veel geleerd uit dat rustmoment. We hebben stilgestaan bij wat we nu brengen en wat de klanten echt nodig hebben. Ons verhaal is alleen maar sterker geworden door even een stapje terug te nemen. De normen en waarden van het merk zijn weer scherp gesteld. Twee collecties per jaar is een pak meer ecologisch, bijvoorbeeld.”

Bernadette: “We willen de boetieks ook de tijd geven om het product te verkopen. Met vier collecties per jaar zit je al snel in de mid-season sales. Het mag niet te snel gaan. Nu maken we bewust collecties die niet seizoensgebonden zijn.”

‘We dromen niet van een imperium, maar blijven bewust een klein familiebedrijf ’

Charlotte: “Het is de bedoeling dat ons product iets is om te koesteren. Een jurk die van moeder tot dochter kan gaan. We proberen altijd de beste materialen te zoeken, we hebben onze Europese fabrikanten zorgvuldig gekozen en kiezen voor de mooiste afwerkingen. We zoeken ook altijd naar oplossingen om onze stoffen op te gebruiken. En ook door klein te blijven, blijft onze ecologische voetafdruk beperkt. De natuur is onze inspiratie, maar de mode is tegelijkertijd een enorm vervuilende industrie. Dat begon te wringen.”

Bernadette: “We dromen ook niet van een imperium, maar blijven bewust een klein familiebedrijf.”

Charlotte: “Ons team is vandaag niet veel groter dan toen we net begonnen. We hebben het lang met z’n tweetjes gedaan, maar onlangs hebben we wel iemand aangenomen voor productie en logistiek. Nu we een team leiden, merk ik dat het goed is dat wij zelf ook iedere stap van het proces van binnen en van buiten kennen.”

Keramiekfreak

Bernadette: “De lockdown heeft het startschot gegeven van onze eerste home-collectie. Ik ben zot van keramiek. Mijn keukenkasten zitten vol bordjes en kopjes. Ik zet ook alles in het zicht. Het is zo jammer om het te verstoppen achter gesloten deuren. Ik heb alles uitgestald en gebruik ook echt alles, van rommelmarktvondsten tot dure antieke stuks. Met corona dekten we vaker een uitgebreide tafel thuis. We hielden intieme etentjes in de tuin en haalden onze mooiste borden uit de kast; door dat ritueel te herontdekken, is het idee voor de eigen collectie keramiek er gekomen.”

Charlotte:It makes sense: als vrouw wil je jezelf aankleden, maar ook je huis. Sinds we gestart zijn, hebben we zoveel prints gebracht en er zijn nog zoveel manieren om die te gebruiken.”

Bernadette: “In onze keramieklijn gebruiken we de prints van onze allereerste jurken. Binnenkort volgen er ook kussens, tafellakens en vazen. Je kunt ’s ochtends opstaan met een mooie peignoir van onze collectie en ’s avonds eindigen in een feestjurk aan een mooi gedekte Bernadette-tafel.”

Charlotte: “Mid-lockdown hebben we een fotoshoot gedaan in de tuin met een gedekte tafel, de nieuwe keramiekcollectie en zelf waren we ook volledig uitgedost. De reacties waren enorm positief.”

‘Onze sterkte is dat we moeder en dochter zijn en dat we twee generaties kunnen voorstellen’

Bernadette: “De lente is ons hoogseizoen van verkoop dus we vreesden het ergste: geen feesten terwijl we net een collectie vol feestelijke stoffen hadden. Hoewel we massaal meer tijd thuis doorbrengen, merken we dat vrouwen zich willen blijven opkleden. De Belgische vrouw investeert graag in zichzelf, dat is mooi om te zien.”

Charlotte: “Mode geeft hoop op zo’n moment.”

Bernadette: “Je moet die vrouwelijkheid blijven behouden. Ik draag ook graag een joggingpak, maar het voelt goed om je outfit af en toe naar een ander niveau te brengen, als is het maar voor een middag.”

Celebrity crush

Charlotte: “Een van de grootste voordelen van een modelabel runnen anno 2021, is social media. Je hebt direct contact met je klanten en kunt met één foto mensen van over heel de wereld aanspreken. Je staat heel dicht bij de eindklant, of die nu in Antwerpen of Los Angeles woont.”

Bernadette: “Je kunt je visie duidelijker overbrengen en de industrie is er ook transparanter door geworden. Vroeger was dat ondenkbaar.”

Charlotte: “Het is ook dankzij Instagram dat we wisten dat Chrissy Teigen onze peignoir had gekocht. Plots kwam ik haar tegen tijdens het scrollen, ik moest inzoomen om het te geloven. (lacht) 10 jaar geleden hadden we dat nooit geweten.”

Bernadette: “Het blijft enorm speciaal om een celeb in één van onze stuks te zien. Ik zal nooit vergeten dat Sandra Bullock onze jurk droeg tijdens het verjaardagsfeestje van Jennifer Aniston. ”

Charlotte: “Door de belangstelling van bekende actrices merken we dat we heel veel potentieel hebben in de VS. Momenteel zijn we vanuit Europa aan het groeien.”

Bernadette: “Onze grote droom is dat Bernadette een begrip wordt. Dat vrouwen onze stijl herkennen en meteen aan Bernadette denken voor een speciale gelegenheid.”

Binnenkijken bij Bernadette

La vie en rose

La vie en rose

La vie en rose

Bernadette: “We hebben dit huis zo’n 12 jaar geleden gekocht van een Française. We hebben zowat alles veranderd. De roze kamer is mijn laatste verwezenlijking.”

Vakantiegevoel

Vakantiegevoel

Vakantiegevoel

Bernadette: “Zoals je ziet, hou ik van kleur. Ik gebruik veel verschillende kleuren in mijn interieur omdat me dat een vakantiegevoel geeft. Thuiskomen in een vakantiehuis, heerlijk toch.”

Creatief koppel

Creatief koppel

Creatief koppel

Bernadette: “In de woonkamer hangt een schilderij van de hand van kunstenaar Ben Sledsens, de vriend van Charlotte.”

Inspired by

Inspired by

Inspired by

Bernadette: “De roze eetkamer is geïnspireerd op een restaurant in London, Sketch. Sinds ik daar ben geweest, wist ik het zeker: ik moet een volledig roze ruimte in huis.”

Moet er nog keramiek zijn?

Moet er nog keramiek zijn?

Moet er nog keramiek zijn?

Bernadette: “We dromen niet van een imperium, maar blijven bewust een klein familiebedrijf.”

Home sweet home

Home sweet home

Home sweet home

Charlotte: “In dit huis is alles begonnen. Het bleek een grote inspiratiebron: de rozentuin van mama, het interieur, het samenzijn. Het was een bijzondere tijd.”

Zielsverwanten

Zielsverwanten

Zielsverwanten

Bernadette: “We staan elkaar altijd bij met raad en daad, dat is zowel voor mij als voor haar belangrijk. Zelfs over onze outfits bellen we: kan ik dit aandoen op dat feestje?”

In België is Bernadette sinds het prille begin te koop bij Graanmarkt 13 en Princess.

 

Meer interessante modeartikels lezen?

Tekst: Kristin Stoffels, Foto’s: Rebecca Fertinel

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content