Echte powervrouwen duiken in de kleerkast van hun man, en andersom. Neutraal is immers het nieuwe hip. Niets zo inclusief en duurzaam als een modecollectie die zowel voor mannen als vrouwen kan en daarom schuimden we het internet af, op zoek naar de leukste genderneutrale lanceringen.

5 x androgyne collecties

Uniseks is een trend. Terwijl we 20 jaar geleden nog niet in de verste verte aan gendermixing dachten en het al helemààl niet aanvaard was, zien we anno 2017 een giga-verandering. Laten we beginnen bij H&M:

H&M Denim United

Na Zara vorig jaar, lanceerde die andere keten der modeketens op 23 maart 2017 haar eerste androgyne collectie: Denim United. De lijn is modern-casual met oversized snits die zowel voor mannen als vrouwen mooi zijn. Marybeth Smith, woordvoerder bij H&M, vertelt hoe het idee is ontstaan: “Voor ons voelt het eigenlijk heel natuurlijk aan om een uniseks collectie te lanceren. Fashion is immers constant in evolutie en grenzen vervagen meer en meer. Mode zou altijd inclusief moeten zijn.”

Twice As Nice: No Gender

Ook juwelenmerk Twice as Nice is helemaal mee met de uniseks trend en lanceert haar
allereerste No Gender collectie. Denk: stalen armbanden, ringen en kettingen met een stoere uitstraling die zowel voor mannen als vrouwen mooi zijn. Prijzen van € 9,99 voor een halsketting tot € 99,99 voor een armband in edelstaal.

Stutterheim x Henrik Vibskov

Het Zweedse outerwear label Stutterheim Raincoats slaat de handen in elkaar met de Deense ontwerper Henrik Vibskov. Hun uiteenlopende visies op Scandinavische creativiteit vormen het uitgangspunt van hun twee exclusieve uniseks regenjassen, wars van gendercodes. Verwacht je aan geavanceerd patchwork van dubbelgelaste stukken rubber. De ene jas mixt een roze basis met gele, zwarte en witte accenten; de andere combineert groen met zwart en zandkleur (beide € 350).

Gardrobe Neutral

Ook deze is het vermelden waard. Eind vorig jaar lanceerde Gardrobe, het Belgisch-Nederlandse mode-offensief uit Eindhoven hun onlinewebshop. De multi-brand store verenigt bekende labels als Henrik Vibskov, Stutterheim, HOPE, Wood Wood, The last conspiracy en Won Hundred met internationale high-fashion labels als Black Crane, Priory en Universal Works, die niet of nauwelijks in Europa te vinden zijn. Ze kozen er als allereerste multibrand webshop voor ook een gendervrije categorie ‘Neutral’ toe te voegen, los van hokjes of tradities. Neutral biedt een ambigue selectie voor al wie zich wars van een geslacht wilt kleden, of voor wie eenvoudigweg houdt van een androgyne look met een stijlvolle, spontane uitstraling.

Diesel Black Gold SS18

Diesel Black Gold bracht tijdens de voorstelling van hun SS18-collectie voor het eerst zowel de mannen- als de vrouwencollecties samen op de catwalk. Het gaat hier niet echt om een genderneutrale collectie maar er zitten heel wat stuks bij die zowel voor vrouwen als mannen passen. Zo dragen de vrouwelijke modellen wijde broeken die mannelijk getint zijn, afgewerkt met ritsen voor een extra stoere look. Verder wandelen de vrouwen op stoere zwartlederen boots waarvan de tenen open zijn, opnieuw een knipoog naar de mannelijke boots. Bij de mannen zien we lange T-shirts en geruite hemden zoals een vrouwelijke tuniek. Daarnaast dragen de modellen wijde shorts – die er bijna uitzien als een rok – op een strakke legging. Ook frisse turquoise, munt en lichtblauwe kleuren komen terug in de mannelijke looks.

Het oktober-nummer van Feeling + Feeling Gold POWER voor hem én haar ligt vanaf 20 september in de rekken. Ontdek hier wat we deze maand voor jullie in petto hebben.

Meer power-advies