Advertorial

Elke Jeurissen: ‘Vrouwen hoeven niet volgzaam te zijn’

Samen met LolaLiza

LolaLiza zet onderneemster Elke Jeurissen en andere straffe madammen in de kijker.

LolaLiza viert de vrouw in al haar vormen sinds 2001, maar zet dit seizoen een aantal van ons extra in de verf. Dat doet het Belgische kledingmerk met de campagne Celebrating Women: vijf bewonderenswaardige dames doen hun verhaal en kiezen hun favoriete stuks uit de zomercollectie. Feeling sprak Elke Jeurissen over haar netwerk Straffe Madammen.

Rode jurk met bloemenprint €49,99
Rode jurk met bloemenprint €49,99

All the fierce ladies
‘Straffe Madammen of Fierce Ladies in het Engels is een network dat vrouwen zichtbaar wil maken in de media, op congrespodia en in bedrijven,’ vertelt Jeurissen. Sinds 2013 organiseert ze trainingen, workshops en co-workevenementen. Zo bouwde ze in minder dan zes jaar tijd een hechte community van meer dan 2.500 gelijkgestemden uit. Haar belangrijkste lessen bundelde ze begin dit jaar tot Who run the world?, een boek over vrouwelijk leiderschap.

Jeurissen is erop gebrand vrouwen sneller te doen groeien in allerlei sectoren, van de academische wereld tot het bedrijfsleven: ‘Er is veel te veel onontwikkeld vrouwelijk potentieel. Dat moet er gewoon uitgehaald worden want vrouwen hebben veel meer in hun mars dan ze zelf denken.’ Bovendien is vrouwelijk talent ontwikkelen volgens Jeurissen geen vrouwenzaak, maar een groeikans voor élke onderneming.

Baas vs. bazig
Over de sleutel tot een bloeiende carrière kan Jeurissen kort zijn. Er moet een mentaliteitswijziging plaatsvinden: ‘Vrouwen horen te vaak dat ze vooral mooi, lief, braaf en volgzaam moeten zijn en we moeten daar vanaf. Denk liever zoals Sheryl Sandberg (Amerikaans zakenvrouw en activiste, red.) wanneer iemand een vrouw bazig noemt:  “Don’t call her bossy, call her a future boss.”’

Zelf raadt ze vrouwen aan om hun ambities uit te spreken: ‘Zeg waar je naartoe wil en omring jezelf met mensen die je daarbij kunnen helpen. Oh, en stop geen energie meer in het verdedigen van je keuzes, of je er nu voor kiest om thuis te blijven of te gaan voor die topjob. Gebruik die energie liever om je droom te verwezenlijken.’

T-shirt € 9,99
T-shirt € 9,99

CEO van het gezin
Maar wat als je ambitieus bent en toch geen kansen krijgt? Volgens Jeurissen zijn er drie drivers nodig voor echte verandering: opvoeding, flexibele partners en moderne leidinggevenden. Die laatste moeten ervoor zorgen dat vrouwen zich gehoord voelen in een bedrijf, terwijl die tweede ons ook op professioneel vlak zouden moeten steunen.

‘Een vrouw vindt het normaal dat ze ook alle huishoudelijke taken erbij neemt, maar je hoeft geen CEO te zijn van je gezin!’ Belangrijk is dat je zelf tracht te ontdekken wat je gelukkig maakt in het leven en daar dan 100% voor gaat. ‘Het mantra van auteur Tara Mohr luidt: “Not everybody has to like you.” Ik voeg daar graag aan toe: “But you do.”’

Maak kennis met Elke Jeurissen en de andere inspirerende vrouwen – Hannelore Vens, Kina Vandevelde, Johanneke Van Slooten en Liesbeth Dillen – via www.womenoflolaliza.com en in de winkels.