The Baguette – de kleine, rechthoekige, maar oh zo iconische tas van Fendi – is back! En dat met de hulp van een wel heel erg fashionable personage: Sex and the City’s Carrie Bradshaw.

Toen de eerste ‘Baguette bag’ van Fendi in 1997 op de markt kwam, betekende die meteen een ware revolutie in de wereld van de it-bags. “In een tijdsperiode die volledig gedomineerd werd door minimalistische tassen, was mijn antwoord daarop om op de proppen te komen met een klein functioneel tasje”, zo zegt creatief directeur van het label, Silvia Venturini Fendi, aan Grazia. Lang zou de Baguette bag echter niet zomaar ‘een klein, functioneel tasje’ blijven.

Onmiddellijk trok de revolutionaire, strakke vorm en de luxueuze manieren waarop de tas werd uitgevoerd, de aandacht van menig tassen-addict.

Foto: beeld uit de nieuwe Fendi-campagne. 

Fendi Baguette als it-bag

“De bedoeling was de tas zo vorm te geven, dat hij bijna als kledingstuk aangevoeld werd: niet zomaar een accessoire, maar écht een deel van je outfit“, zo klinkt het bij Silvia. De eerste luxueuze versie van de ‘Baguette bag’ was dan ook een mooi geborduurd exemplaar met spiegeltjes in het ontwerp. “Met het design van deze tas, raakte het idee van een tas als fashion-item bij uitstek in een stroomversnelling: omdat de tas dankzij haar uitzonderlijke vormgeving zo populair was, maar tegelijkertijd zo tijdrovend bleek om te maken, konden niet alle kooplustigen op tijd bediend worden”, legt Silvia uit.

Zo werd de Fendi Baguette de eerste tas waarvoor massaal wachtlijsten ontstonden – die overigens overliepen van fashionista’s, it-girls en andere celebrities die de Fendi maar wat graag aan hun arm zouden zien prijken.

Foto: Een van de Fendi Baguettes uit het nieuwe gamma. Vanaf €1.980. Koop hem hier

Pailletten en bontjes

Uitgerekend van deze iconische bag heeft het merk nu een remake in de aanbieding. De opzet van de tas blijft uiteraard hetzelfde: een klein, functioneel tasje met korte hengel dat bijna als een frans stokbrood onder de arm gedragen wordt. De verschillende uitvoeringen van het nieuwe gamma zijn – vanzelfsprekend – wél weer iets bijzonders geworden: frisse kleuren, trendy patronen, een bontje hier en daar en enkele modellen in blinkende pailletten zorgen voor een eigentijdse en toch bijzonder toegankelijke collectie. Toppertje uit de nieuwe reeks: een helpaars exemplaar in glinsterende sequins.

Foto: Een van de Fendi Baguettes uit het nieuwe gamma. Vanaf €1.980. Koop hem hier.

Het mag dan ook niet verbazen dat het net déze tas is die door Fendi werd uitgekozen om de ster van de nieuwe campagne te zijn. In het promofilmpje voor het nieuwe gamma Baguettes zien we hoe het oog van it-girl Caro Daur op de knappe, paarse tas is gevallen. Samen met haar besties (en eveneens ronkende namen uit de New Yorkse fashion high societyNatasha Lau, Ebonee Davis en Melissa Martinez haast ze zich dan ook naar de winkel om het gewilde exemplaar alsnog aan de haak te slaan, maar.. dat blijkt jammer genoeg nét verkocht aan iemand anders.

It’s a Bag-uette 

Terwijl het groepje – stuk voor stuk met Fendi Baguette onder de arm – naar buiten stormt om de kooplustige aan te klampen, staan ze versteld: het blinkend paarse dingetje bengelt immers onder de arm van niemand minder dan NY fashion-goeroe Carrie Bradshaw herself. “It’s not a bag“, zegt die lachend tegen de meisjes, “It’s a Baguette.”

Met deze kwinkslag refereert de commerciële afdeling van Fendi ludiek naar een aflevering uit het derde seizoen van Sex and the City waarin Carrie beroofd wordt van haar Manolo Blahniks, haar juwelen en.. – je raadt het al – haar Fendi en waar ze haar overvaller ook al met enige consternatie moet uitleggen dat het niet zómaar een tas is die hij daar meeneemt.

Lees ook: