Op zoek naar een leuke nieuwe trui, pantalon, wollen sjaal of classy handtas voor de winter? Zoek het dit seizoen dan eens niet bij de grote merken, maar bij een kleinschaligere variant van eigen bodem. Want ook Belgische labels en designers hebben heel wat trending én kwaliteitsvolle collecties in de aanbieding.

Jong talent: 15 x labels en designers van eigen bodem

Omdat de meeste Belgische merken – zowel gevestigde waarden als opkomende talenten – helaas niet altijd even bekend zijn bij het grote publiek als Zara, H&M of & Other Stories zetten wij speciaal voor de Week van de Belgische mode een aantal niet te missen jonge Belgische labels op een rij! Deze opkomende talenten of creatieve ontwerpers wil je nú leren kennen!

Toos Franken

Toos Franken begon haar carrière als modeontwerpster aan de wereldvermaarde Koninklijke modeacademie in Antwerpen. Al van die tijd af aan zet Toos zich openlijk in voor een transparanter, ethischer en inclusiever modesysteem. Zelf kiest ze er daarom voor om al haar collecties – van het eerste ontwerp tot het uiteindelijke product – in eigen land te laten gebeuren. In haar collecties veel opmerkelijke en iets ingewikkeldere moderne snits, veel oversized modellen en altijd een licht androgyne toets. Vernieuwend, maar toch bijzonder elegant en erg draagbaar.

Façon Jacmin

De Belgische ontwerpster Alexandra Jacmin en haar ondernemende tweelingzus Ségolène Jacmin richtten in 2016 hun label FAÇON JACMIN op. De focus van hun brand? Denim diversifiëren en sofisticeren om op die manier elke vrouw in contact te brengen met haar eigen innerlijke kracht en sensualiteit. In de ontwerpen van de zussen Jacmin overstijgt denim zijn gewoonlijke verschijningsvormen en wordt een soort van attitude: iets tussen elegante en moderne vrijgevochten levenslust in. Na haar afstuderen als modeontwerpster aan La Cambre, werkte Alexandra voor Maison Martin Margiela en Jean-Paul Gaultier. Het duo heeft sindsdien een unieke positie verworven onder de meest innovatieve opkomende talenten van België.

Noir Near Future

Nog zo’n opkomend talent is de Brusselse met Nederlandse roots Bregje Cox. Met haar gloednieuwe label ‘Noir Near Future’ wil ze betekenisvolle kleding op maat van de toekomst maken. In haar collecties brengt ze mode, technologie, wetenschap en psychologie dan ook netjes bij elkaar. Het resultaat is boeiende verzameling van eigentijdse ontwerpen met veel volume, een scherp gevoel voor stijl, persoonlijkheid zeitgeist en moderne prints. Om steeds weer tot unieke en innovatieve collecties te komen werkt ze vaak samen met andere creatives uit allerlei sectoren. Momenteel werkt Cox samen met Mark King aan een collectie getiteld ‘Enclothed Cognition’. Wie graag een stuk uit de collectie zou aanschaffen kan dat gewoon doen op aanvraag via de website of live via een bezoekje in haar atelier in Elsene. Een stuk maken kost haar gemiddeld 4 tot 6 weken. Zeker doen!

Elisa Lee

Akkoord, niet helemaal een ‘new kid on the block‘ maar zeker het vermelden waard is het juwelenlabel Elisa Lee. Al 17 jaar bouwt het label met Gentse roots ervaring op in het ontwerp van maatwerk voor trouwringen, verlovingsringen, upcycling van oud goud en diamanten en juwelen voor speciale gelegenheden. In de collectie van Elisa Lee zowel subtiele juwelen die neigen naar een bohemian interpretatie van de klassieke trouwjuwelen, maar evenzeer iets strakkere geometrische ontwerpen en een paar moderne semi-statement stuks. Dat laatste wel altijd zonder haar elegante subtiliteit te verliezen.

Bernadette

Bernadette is het Antwerp-based label van ontwerpster Charlotte De Geyter en haar mama Bernadette. De aanzet voor hun gezamenlijke label vonden moeder en dochter in een gedeelde voorliefde voor mooie kleuren en bloemen, voor vloeiende vormen en voor kwaliteitsvolle materialen en zachte, gesofisticeerde stoffen. Dat én in hun sterke moeder-dochter-band natuurlijk. Het resultaat is een wonderbaarlijke collectie satijnen jurken met hoog bloementuin-gehalte en veel volume.

Meryll Rogge

Hoe we de stijl van het gloednieuwe designerlabel Meryll Rogge zouden omschrijven? Ambivalent, androgyn en toch uiterst uitdagend en vrouwelijk, erg generation Z en rebels, maar dan niet zonder een paar overduidelijke dandyeske high-end en upper class invloeden. Die unieke artistieke mix mag niet verbazen als je het carrièrepad van de Belgische bekijkt. In 2005 startte Rogge aan de Antwerpse modeacademie om die in 2008 te verlaten voor de ultieme droomjob: een plekje bij het design team van Marc Jacobs in New York. 7 jaar later keerde de Gentse terug naar eigen land om er aan het hoofd van het departement Women’s Design van Dries Van Noten te gaan staan. Nu, nog eens een paar jaar later, vindt Rogge het tijd om iets persoonlijks in de wereld te zetten: een eigen label dus. En dát doet ze met verve.

Johny

View this post on Instagram

Sweet like honey 🍯- @lottaliinalove for @availstoreofficial

A post shared by JOHNY (@johny_belgium) on

Mensen helpen om met hun kledij weer identiteit en karakter uit te drukken, dat is de missie van Johny, het Belgische label van Ruth Trioen dat zichzelf ook wel eens wil omschrijven als ‘het tegengif tegen middelmatigheid’. Vrouwelijke silhouetten wisselt Trioen af met meer jongensachtige, speelse en rebelse ontwerpen én met vintage invloeden uit de schat aan cultureel erfgoed die onze modegeschiedenis rijk is.

Frankl

Lara Frankl, de ontwerpster achter deze leuke juwelenbrand, heeft geen traditionele achtergrond als juweelontwerpster, maar wel als interieurarchitecte en dat straalt af op haar juwelen ook. Vrij grafische ontwerpen met minimalistische lijnen, grafische vormen en artistieke conceptvormen die neigen naar design zijn het resultaat. Naast dat specifieke grafische element is er nog iets dat de juwelen van Frankl onderscheidt van al de rest: etnische lijnen en grafische figuren verraden een invloed van Azteekse stammen en een rijk Latijns-Amerikaans verleden. Samen met een modernistische en minimalistische insteek is dat goed voor collecties met een heel sterk en herkenbaar karakter.

 

Odile Jacobs

View this post on Instagram

Secret garden

A post shared by -ODILE JACOBS- (@odile_jacobs) on

Een label dat je absoluut wil leren kennen is dat van Odile Jacobs: dankzij haar Congolese roots, maar haar Belgische origine brengt ze in haar ontwerpen een soort van fusion tussen de Afrikaanse traditie – met haar bonte prints en felle kleuren – en de Europese stijl die iets meer afgemeten en soberder modern is. Het resultaat van die aparte mix: een superleuke collectie ballonjurken, volumineuze midaxi-rokken en blouses met XL-puff. De prints zorgen voor een exotische invloed, het vormelijk uitgelijnde model van de stuks dan weer voor een elegante upscale toets. Wij zijn alvast helemaal fan! Voor meer info: neem zeker ook een kijkje op COSH! Het platform dat alle duurzame labels en shops in ons land op één plek probeert onder te brengen.

Ophelia Lingerie

‘In a world full of noise, lingerie has the ability to whisper’. Met deze slagzin omschrijft ontwerpster Ophelia Debisschop de sfeer achter haar eigen lingerielabel eigenlijk perfect. In haar collecties grijpt ze steevast terug naar gesofisticeerde materialen, fijne stoffen, natuurlijke tinten en een ietwat romantische afwerking. Vooral nude, oudroze, crèmekleur en zwart krijgen hun plek. Vormelijk zet Debisschop met haar ontwerpen de zoektocht in naar de rol die mode kan spelen om de vrouwelijke sensualiteit zowel te bevatten als mee vorm te geven.

Âme

Âme is een Belgisch modemerk dat met zijn no-nonsense looks een nieuwe betekenis geeft aan luxe. Ontworpen voor een nieuwe generatie vrouwen die een ongedwongen stijl omarmt. De twee oprichtsters van het label – Alizée Van Strydonck en Ysaline Grangé – ontwerpen enkel items die zijzelf elke dag opnieuw willen dragen. Of je nu aan het werk bent of volop geniet van het weekend: Âme staat voor vrouwelijke snits die comfortabel aanvoelen én waarin je je mooi voelt, zonder compromis.

Ida & Volta

Luxueus, minimalistisch en bovendien heel eco, dat is het Belgische kledingmerk Ida & Volta. Die ecologische insteek komt heel erg tot uiting in hun sfofkeuze: om zo weinig mogelijk impact te hebben op het milieu, kiest Ida & Volta voor biologisch afbreekbare, hernieuwbare, gerecycleerde en ge-upcycledematerialen. Om ook hun klanten de kans te geven die duurzame achtergrond te controleren, werkt het label enkel met producenten die volledige transparantie garanderen. Zo kom je als consument te weten waar het materiaal voor je knappe jurk, pantalon of blouse vandaan komt, wie het gemaakt heeft én wat de impact ervan op het milieu geweest is. Waar je Ida & Volta shopt? Dat ontdek je hier.

Nous

NOUS verwijst letterlijke naar het Franse ‘wij’ en ʻwijʼ dat staat voor de Belgische ondernemers Geoffrey en Lore die het hart en de ziel van het label zijn. Met collecties die ontstaan uit creativiteit en ontwerpen die gebaseerd zijn op intuïtie, representeren ze een bepaalde stijl in plaats van een tijdelijke trend. Hoe die stijl zich best laat omschrijven? Elegant, kleurrijk en multicultureel. Het merendeel van de productie gebeurt dan ook in India, maar dan wel op een erg ethische en duurzame manier: met aandacht en respect voor de tradities en talenten van de lokale werknemers en van hun ambachtelijke productietechnieken. Zo maakt NOUS nog gebruik van oude technieken als verven, weven en borduren, en dat zie je.

Helder

In 2002 trok de Roemeense Ramona Stoica naar Antwerpen om er mode te studeren aan de Academie Beeldende Kunsten in Berchem. Drie jaar gelden richtte ze dan eindelijk haar eigen label op: Helder, een duurzaam en ‘fair fashion’ label dat zich een beetje weghoudt van het mainstream modesysteem. Van handgemaakte prints tot duurzame premiummaterialen en innovatieve productieprocessen: de ontwerpster doet er alles aan om haar label zo ethisch mogelijk te maken. Daarnaast benadert Stoica mode ook vanuit een erg artistiek en esthetisch perspectief. Het resutaat? Een evenwichtige high-end designerbrand die het midden houdt tussen een vleug vrouwelijke romantiek en krachtige onafhankelijkheid.

 

Statie Twee

Om af te sluiten nog een tof en alweer op-en-top duurzaam handtassen label, Statie Twee. Het handelsmerk van deze Berchem-based brand: vergeet-me-niet-handtassen uit gerecycleerd leer en leer-overschotten. Het verhaal van Statie Twee startte in 2017 Jamila Boujouh en Laura Van Den Noortgate iets wilden doen aan de stijgende afvalberg. Om die berg beetje bij beetje te verkleinen, beslisten ze handtassen te maken uit resten leer, stof en hout. Het resultaat van deze missie is een krachtige en modernistische collectie handtassen met strakke lijnen en grafische vlakken.

Op zoek naar nog meer duurzame Belgische brands? Neem dan zeker een kijkje op COSH!, het ‘conscious fashion’-platform dat alle winkels, labels en designers met een ethische en duurzame insteek van eigen bodem op één platform wil verenigen. 

Meer lezen over Belgische mode: