Het geheim van een spot on-stijl? Een nette en zich tot de essentie beperkende kleerkast. Schoenen die je eigenlijk nauwelijks gecombineerd krijgt of truien die al sinds de nillies niet meer van het schap nam: weg ermee! Doneren aan een goed doel of aan de dichtstbijzijnde kringwinkel is een optie. Je waar verkopen op Vinted een andere. Dat laatste kan trouwens best een lucratieve bezigheid worden: preloved en tweedehands zijn immers helemaal in.

Hoe je precies het beste uit jouw garderobe haalt? En hoe je ervoor zorgt dat de dingen die jij niet meer draagt toch bij een ander in het oog springen? Een paar tips en tricks op een rij.

Vinted: 10 x zo verkoop je met succes

1. Maak mooie foto’s

Tip nummer één: zorg voor mooie foto’s. Hoe mooier je beelden, hoe sneller mensen geneigd zullen zijn om een item uit je garderobe te kopen. Zorg er in elk geval voor dat je kledingstukken netjes gestreken zijn en dat je foto’s neemt in een ruimte met voldoende natuurlijk licht, dat oogt direct veel frisser.

Zorg voor een niet te drukke achtergrond met veel lichte en natuurlijk materialen – witte muren, beton of hout zijn altijd een goed idee. Zorg er dan ook weer voor dat het niet té clean is. Een gezellig accentje in de ruimte waar je fotografeert mag zeker. Een retro houten kastje op de achtergrond of een mooie vaas met droogbloemen: winnaar!

2. Draag je kleren

Liever dan je kleding aan hanger of op een paspop tonen, draag je ze gewoon zelf. Dat oogt aantrekkelijker én je potentiële kopers krijgen meteen ook een goed beeld van hoe het stuk eruit zou zien als ze het aanhebben. Probeer de items die je wil verkopen, meteen een wat extra cachet mee te geven door ze goed te stylen. Bijvoorbeeld: van plan om een wit shirt te verkopen? Laat dan meteen zien hoe je het zou kunnen dragen: met een oversized debardeur, kniekousen en loafers dus.

3. Zet diversiteit in de verf

Ook altijd een goed idee: zet de multi-inzetbaarheid van je kledingstuk in de verf. Beter dan één look met je shirt creëren, toon je meteen in welke stijlen zo’n stuk nog allemaal past. Op die manier vergroot je de kans je item aansluit bij de smaak van je publiek.

4. Ga voor bewegend beeld

Nog beter dan stilstaand beeld trouwens: ga voor een korte video waarin je het stuk letterlijk showt zoals een mannequin op de catwalk. Draai een beetje rond en neem verschillende houdingen aan: op die manier krijgen kopers een vollediger beeld van het kledingstuk en het is nog een beetje dynamisch ook.

5. Ga op locatie en invite your friends

Zelf niet meteen een lichte en aantrekkelijke ruimte zonder al te veel rondslingerende boeken, sokken en ander overtollig materiaal in de aanbieding? Trek er dan gewoon op uit. Ook buiten – in de stad – zijn er verschillende locaties die jouw kleding meteen de juiste sfeer meegeven. Ook altijd een goed idee in dit geval trouwens: neem een paar vriendinnen mee op sleeptouw en maak er een dagje (of een namiddag) van. Handig hier: heb je meteen ook een fotograaf bij de hand die jou en je stuks leuk in beeld kan nemen.

6. Vergeet de details niet

Niet zo’n zin om zelf model te staan, dan kan je ook gaan voor een paar hippe packshots. Maar ook hier is combineren en esthetiek wel key. Leg het item plat op een groot oppervlak en style het met een paar andere kledingstukken of accessoires. Neem het geheel vanuit vogelperspectief in beeld en zorg voor een mooie collage. De creativiteit en de esthetiek van het beeld zullen ook hier weer werken als een rode lap op een stier – maar dan op een goede manier.

Deze manier van fotograferen laat je trouwens ook toe om meer details van je stuk in beeld te brengen. En ook dat zullen veel kopers je in dank afnemen: mensen zien immers graag wat ze precies kopen. Zorg er daarom voor dat er voldoende detailinfo zichtbaar is: neem bij voorkeur niet alleen een long shot van je kledingstuk, maar ook een close-up van het etiket.

Die info vul je trouwens ook best aan in de beschrijving. Dingen die je zeker moet vermelden: van welk merk is het stuk? Welke kleur is het precies? Hoe oud is je stuk? En uit welke stoffen is het opgebouwd?

7. Zorg voor een mooie etalage

Net zoals dat op Instagram geldt: zorg niet alleen voor mooie foto’s an sich, maar ook voor een mooie feed. Als mensen aangetrokken zijn door het geheel van je beelden, zullen ze sneller geneigd zijn je te volgen, waardoor de stuks die je online zet direct meer zichtbaarheid krijgen. Wat een mooi uitgebalanceerde etalage doet voor een winkel, doet een zorgvuldig opgebouwde feed voor jou.

8. Gebruik de juiste hashtags

Net zoals op elk ander social medium zijn de juiste hashtags erg belangrijk: voeg aan je items de juiste en de meest relevante termen toe. Goede hashtags zijn bijvoorbeeld het merk van je item of het type kledingstuk. Om de zichtbaarheid van je waar nog te vergroten: zoek eventueel op welke hashtags het meest trending zijn. Door die hashtags op te nemen, zal je sneller bovenaan de zoekresultaten verschijnen.

9. Zet de juiste prijs

Een degelijke prijs is essentieel voor preloved fashion: weeg af wat je vroeger zelf voor je stuk betaald hebt, hoeveel de merknaam van je item waard is, hoe oud het precies is en in welke staat het nu verkeert. Probeer je afhankelijk daarvan in de beelden hoeveel jij voor zo’n stuk zou betalen.

Denk je dat je best een populair item in de aanbieding hebt, dan kan je altijd proberen de prijs ietsje hoger te zetten dan je er uiteindelijk voor wil krijgen. Biedt er dan iemand op jouw stuk, dan kan je op dat moment nog altijd een vijftal euro van je prijs afdoen. Daardoor krijgt je koper het gevoel dat je hem echt wel een zaakje aanbiedt, waardoor hij misschien sneller toehapt. Altijd het proberen waard, toch?

10. Wacht niet te lang met verzenden

Is je item verkocht? Leuk! Pak het dan onmiddellijk in en trek naar de post. Niets zo vervelend als dagenlang op je pakketje moeten wachten, toch? Ben je snel en secuur met je verzending, dan is de kans groot dat je koper ook bij een volgende aankoop nog een keer aan jouw profiel terugdenkt.

Ook altijd leuk trouwens: stop een fijne boodschap bij je pakketje. Lang en ingewikkeld hoeft die niet te zijn: een simpele ‘Geniet van je aankoop’ will do.

Meer lezen over mode en ‘preloved’ fashion: