© Getty Images.

‘Kidult’-nostalgie: wat is een Labubu, en waarom hangt die plots rond elke designertas?

De kans dat je tot voor kort nog nooit van een ‘Labubu’ gehoord had, is groot. De kans dat je er vandaag nog nooit een zag? Zo goed als onbestaande. Van Rihanna tot Dua Lipa of zo goed als eender welke zichzelf respecterende streetstyler: de hele wereld lijkt intussen verslingerd aan het pluchen speelgoed. Hoe dat komt? Het fenomeen onder de loep.

Wie TikTok, Instagram of de streetstylescène in grote modesteden als New York, Tokio, Kopenhagen en Parijs de afgelopen weken met een half oog in de gaten hield, kan er niet omheen: de Labubu, oftewel de kleine pluchen poppetjes met innemend grote ogen, schattige konijnenoren, grimmige grijns en een aaibare onesie, zijn overal.

De ‘monstertjes’ – zoals je de Labubu’s ook zou kunnen omschrijven – zijn een product van Pop Mart, een Chinese speelgoedfabrikant die zich specialiseert in ‘kidult’-producten: speelgoed dat teruggrijpt naar geanimeerde cultreeksen die ‘hot’ waren in de jaren negentig en tweeduizend, toen de jongvolwassenen van nu nog een zorgeloos kind of een puberende tiener waren. Denk maar aan Pokémon, Digimon of Dragon Ball Z.

© Getty Images.

‘Kidult’-nostalgie en Kawaii

Precies onder dat mom nemen Labubu’s op dit moment de wereld over. Zowel fashion first-modeliefhebbers als toonaangevende celebs en zo goed als elke naar nostalgie hongerende Gen Z’er, is er gek van. De manier waarop culthipsters en fashionista’s hun zorgvuldig bij elkaar gecureerde verzameling Labubu’s het liefst met de wereld delen, is door die om de hengel van hun exclusieve designertas te laten bungelen. Terwijl Rihanna al met een pluizige Labubu Lychee Berry om haar Louis Vuitton werd gespot, gaf Dua Lipa haar ultra-chique Hermès Birkin dan weer een eigentijdse upgrade door er een grijze Sesame Bean en een roze Dada Labubu aan te hangen.

Onze complexe en chaotische wereld doet hongeren naar nostalgie: een brandend verlangen om terug te keren naar de eenvoudige en zorgeloze tijd uit onze jeugd

Net als heel wat andere Gen Z’ers gaat K-popicoon en actrice uit het derde seizoen van The White Lotus, Lisa, dan weer helemaal prat op haar Labubu-verslaving door talloze selfies en unboxing-video’s van nieuw aangekochte exemplaren te delen met haar volgers op TikTok en Instagram.

bezoeker van Cannes met Labubu om haar Miu Miu tas
© Getty Images.

Naast pure nostalgie en een door onze complexe tijdsgeest aangewakkerde honger naar alles wat met onze zorgeloze kindertijd te maken heeft, zijn ook de spanning en commotie die bij zo’n unboxing komen kijken twee van de redenen die mee de populariteit van Labubu’s vandaag verklaren. De poppetjes, oorspronkelijk ontworpen door de HongKonse kunstenaar Kasing Lung, komen immers in ‘blind boxes’ – wat betekent dat je bij aankoop geen idee hebt welke variant je krijgt. Wat dan natuurlijk weer voor de nodige opwinding zorgt bij het openmaken van de doosjes.

Neem daar nog bij dat veel Labubu-poppen maar worden uitgebracht in beperkte oplages, telkens volgens een specifiek thema, of alleen verkrijgbaar zijn tijdens bepaalde evenementen, en je begrijpt meteen waarom zoveel jonge mensen er zo aan verslingerd – om niet te zeggen verslaafd – aan zijn.

‘Blind boxes’ en verrassingseffect

Dat de aantrekkingskracht van Labubu’s op dit moment hoge toppen scheert, blijkt niet alleen uit het straatbeeld, maar ook uit verkoopcijfers. Bij elke release van een nieuwe Labubu-reeks zijn die in een mum van tijd weer uitverkocht. Omdat de fysieke verkoop van Labubu’s in Pop Mart-filialen de afgelopen weken zoveel gegadigden trok – denk: lange wachtrijen voor de deur, met duwen en trekken wanneer die zich eindelijk wijd open gooien, besliste de fabrikant zelfs voorlopig geen live stock meer aan te bieden. Direct aankopen kan op dit moment dus enkel nog via de Pop Mart-website. Omdat elke nieuwe release natuurlijk ook daar wachtrijen vol virtuele bezoekers trekt, wordt er ook daar tijdig eentje op de kop tikken moeilijk.

© Getty Images.

Als resultaat daarvan is de doorverkoop van de pluchen beertjes op tweedehandsplatformen als eBay of Vinted geëxplodeerd. Niet alleen gaan de Labubu’s er vaak van de hand tegen absolute woekerprijzen – meestal zeker niet minder dan het dubbele van de oorspronkelijke prijs. De markt wordt er tegenwoordig ook overspoeld door namaak: terwijl sommige er onder de noemer ‘Lafufu’ openlijk verkocht worden als goedkopere alternatieven, staan andere dan weer ronduit te koop als zogenaamd ‘origineel’ – soms met een bedrieglijk authentiek ogend resultaat.

Wie besluit zichzelf binnenkort ook een exemplaar van het tot hét cultsymbool van deze tijd uitgegroeide beertje aan te schaffen om zijn of haar Balenciaga, Fendi of Vuitton mee op te smukken, let dan ook maar beter op before buying.

Meer modetrends:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise

Commerciële boodschap