Belgische Meryll Rogge is de nieuwe creatief directeur van Marni
Meryll Rogge, Belgisch designtalent en oprichtster van het gelijknamige modelabel, krijgt de creatieve leiding over het Italiaanse modehuis Marni. Rogge volgt voormalig creatief directeur Francesco Risso op.
Meryll Rogge creatief directeur van Marni
Deze middag maakte OTB Group, het Italiaanse moederbedrijf waar ook Diesel, Jil Sander en Maison Margiela onder vallen, bekend wie de nieuwe creatief directeur van Marni zou worden. De Belgische Meryll Rogge kwam uit de bus als sterkste kanditaat voor de high profile job.
“We hebben veel hooggekwalificeerde kandidaten ontmoet, wat bevestigt hoe Marni blijft inspireren en creatieve geesten van over de hele wereld aantrekt. Meryll heeft ons overtuigd met de fijngevoeligheid waarmee ze het DNA van het merk herinterpreteerde, en met haar eigentijdse visie die Marni op wereldniveau en in al zijn dimensies omarmt — van accessoires en interieurontwerp tot communicatie en speciale projecten,” aldus Renzo Rosso, oprichter en voorzitter van OTB.
Bij Stefano Rosso van OTB klinkt het: “Het is een groot genoegen om Meryll te verwelkomen bij Marni. Ze is een uitzonderlijk creatief talent en een inspirerende vrouw, wiens visie en expertise een sleutelrol zullen spelen in de toekomst van dit geweldige merk.”
Rogge treedt in de voetsporen van Francesco Risso, die in juni van dit jaar zijn vertrek bij Marni aankondigde, na tien jaar dienst als de creatief directeur van het luxelabel. “Het is een grote eer om me aan te sluiten bij Marni, een modehuis dat ik al lange tijd bewonder om zijn onafhankelijke geest‘, schrijft Rogge. “Het maakt me zowel nederig als dat het me inspireert om een rol op te nemen die eerder werd ingevuld door zo’n visionaire creatief directeuren.”
Antwerpen, New York en Milaan
Meryll Rogge, geboren te Gent, studeerde af aan de Antwerpse Modeacademie, waardoor ze in dezelfde poule belandde als internationale talenten zoals Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Glenn Martens en Demna. Na de Academie verhuisde ze naar New York om als designer te werken bij Marc Jacobs (van 2008 tot 2015) waarna ze the Big Apple vaarwel zwaaide om hoofdontwerper van de damescollectie te worden bij Dries Van Noten.
In 2019 waagde Rogge de sprong en lanceerde ze haar eigen label, genaamd naar zichzelf. Als hoofd van haar namesake brand werd de Gentse de eerste vrouwelijke Designer of the Year van België, werd ze finaliste van de prestigieuze LVMH Prize in 2022, en ging ze aan de haal met de Andam Prize (2024) en de Woolmark Prize (2025).
Het werk van Rogge is geliefd door celebrity’s over de hele wereld. Onder andere Chloë Sevigny en Dua Lipa zijn bekende Rogge-fans. Enkele weken geleden nog, in het Antwerpse Sportpaleis, droeg de Radical Optimism-zangeres nog een creatie van de Belgische designer.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Onwaarschijnlijke werelden verenigen
Het handelsmerk van Rogge: designs die onwaarschijnlijke werelden succesvol samenbrengen. Een midden tussen wat mannelijk versus vrouwelijk wordt beschouwd. Luxemode en casual combinaties. Vintage accenten en moderne silhouetten.
Dat ze het DNA van Marni (opgericht in 1994) opnieuw aantrekkelijk zal maken voor de nieuwe generatie is de verwachting. Daarbij zal ze aan het roer blijven van haar eigen label. Haar benoeming kadert binnen een volledige ommegooi van het modelandschap, waarbij Glenn Martens de leiding krijgt bij Maison Margiela en Diesel, Julian Klausner Dries Van Noten himself opvolgt, Jonathan Anderson Dior gaat leiden en Matthieu Blazy de nieuwe creatief directeur van Chanel is – onder anderen. Wanneer we Rogge’s eerste collectie als creatief directeur van Marni mogen verwachten, is nog onduidelijk.
Meer modenieuws
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier