Mode post-corona: “Tijd voor een meer duurzame en persoonlijke aanpak”

Els Keymeulen

De coronacrisis heeft een flinke impact gehad op de mode-industrie. Consumenten hebben nood aan een meer sociale en duurzame shopervaring en daarop moet ingespeeld worden. Niet alleen merken moeten hun strategie dus herzien, maar ook marketingbureau’s, webshops en retailers moeten hun aanpak bijstellen. Zien zij de toekomst nog rooskleurig in? Vier betrokken modevrouwen aan het woord.

1. Noëmie Haverhals (Avail)

mode post-corona

Noëmie is oprichter en CEO van Avail, een Antwerpse social shopping app. “COVID-19 beweegt zich als een tornado door het huidige modelandschap, en laat daarbij niemand onbewogen. Het zijn onzekere tijden voor offline retailers, die consumenten meer en meer naar online kanalen zien grijpen. Modemerken moeten meer dan ooit in eigen boezem kijken, en ook consumenten stellen hun aankoopgedrag sterk in vraag. Het is pijnlijk om winkels uit de winkelstraten te zien verdwijnen, maar we omhelzen de toekomst, en vooral de community die voor die toekomst zal zorgen.”

2. Wendy Jaspers (UPR Belgium)

mode post-corona

Wendy is de oprichter van UPR Belgium, een PR- en communicatiebureau met vestigingen in Antwerpen, Brussel en Amsterdam. “Ik wil als consument nog steeds geïnformeerd blijven over seasonal trends, maar de mode van morgen moet vooral een antwoord bieden op de vragen die zijn ontstaan, mede dankzij COVID-19. Iedereen in deze sector moet gaan nadenken, met name over hoe een verantwoordelijke business te bouwen; mét een socialere, duurzamere missie en met een boodschap voor een nieuwe wereld.”

3. Karine Valy (La Bottega)

mode post-corona

Karine is de CEO van La Bottega, een off- en online modezaak met meer dan 300 merken. “De mode was al langer aan het kreunen – de verplichte rusttijd was bij ons een reflectiemoment, een kans om nieuwe waarden te ontwikkelen en keuzes te maken. Ik denk dat we tegelijk ook een lijstje moeten maken met wat we nooit meer gaan doen. Wat de toekomst brengt? Het zal uittesten zijn, innovatie als leidraad vooropstellen. Terugvechten ook, om de klanten opnieuw in de winkels te krijgen: we moeten uitblinken in service, want mode is emotie. En we moeten partnerships uitbouwen, want niemand kan dit nog alleen.”

4. Nathalie De Schepper (Flanders DC)

mode post-corona

Nathalie is PR & Communications Manager bij Flanders DC, een organisatie die creatieve ondernemers in Vlaanderen ondersteunt.“Ik vind het moeilijk om al concreet te worden. Voor het eerst sinds de democratisering van de mode en het ontwrichte seizoenstempo door toedoen van de fastfashion-industrie, worden de huidige cycli in vraag gesteld door belangrijke spelers zoals Dries Van Noten en Gucci.

Bovendien biedt een ‘trager’ of tijdlozer systeem ook meer ruimte voor een duurzamere aanpak bij veel merken. Ik hoop dat we daardoor gaan naar een systeem waarin liefde voor kwaliteit, ambacht en een meer persoonlijke aanpak terug een plek krijgen, en dat in combinatie met een zinvolle en toekomstgerichte technologische injectie in de archaïsche modewereld. Zo hoor ik sinds de lockdown dat klanten de persoonlijke shoppingsessies, digitaal of in persoon, een veel fijnere manier van shoppen vinden dan vroeger. Ik zal de klassieke modeweken missen als geen ander, maar ik kijk alvast uit naar alternatieven. Veel merken zullen deze crisis niet overleven. Denk dus zeker aan een extra investering bij jouw favoriete brands.”

Meer over mode en trends:

Openingsbeeld: & Other Stories

Partner Content

Gesponsorde content