De liefde tussen het Franse couturehuis Chanel en de Amerikaanse zanger Pharrell Williams is groot. Zó groot zelfs dat hij voor het label al eens dienst deed als gezicht voor één van hun handtassen (de ‘Gabrielle Bag’) en hij voor een samenwerking tussen Chanel en Adidas ook al eens een paar sneakers mocht ontwerpen. Anno 2019 tillen Pharrell en Chanel hun romance echter nog een niveautje hoger, want dit jaar mocht de rapper – als eerste buitenstaander in de geschiedenis ooit – een capsulecollectie voor het huis ontwerpen.

Het is de eerste keer dat Chanel met een speciale, niet-seizoensgbonden tussencollectie op de markt komt.  De eerste beelden van zijn Chanel-lijn, liet Pharrell gisteren voor het eerst op de wereld los.

Color block en street vibes 

In lijn met Pharrell’s eigen stijl is de hele collectie duidelijk streetwear-geïnspireerd: oversized hoodies met kap in bonte en stevige kleurtjes, sterke typografische prints, geblokte T-shirts, witte sneakers met sprekende slogans,  (denk: ‘Women will save the world‘), afstekend coole vissershoedjes in badstof en niet te vergeten: de nodige dosis poser-bling.

Volgens Chanel zou de Pharrell-collectie het stoutmoedige karakter en de vrijheidsdrang van het modehuis in de verf moeten zetten. Voor de zanger zelf was het belangrijk dat zijn lijn vooral de ‘uniciteit’ van elk individu zou uitdrukken. Dat lijkt ons – met zijn robuuste en qua ‘opinion‘ en statements sterk gepeperde collectie – alvast zeker ‘missie geslaagd‘ te zijn.

“Ik heb geprobeerd de androgyne en genderfluïde stijl die ik zelf al jaren toepas, te vertalen in mijn lijn”, zo klinkt het in een begeleidende video.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Wat er voor de zanger dan ook vooral toe lijkt te doen, is dat iedereen de kans krijgt precies die kledij te dragen waar hij of zij zich goed in voelt, ongeacht het label dat daar door de dominante cultuur of door de maatschappij in het algemeen, wordt opgeplakt.

N°5 voor all my homies 

In zijn ontwerpen maakt Pharrell bovendien een eigen interpretatie van het fameuze Chanel double C-logo – dat meestal opvallend en met diamantjes bezet opduikt op een sleutelplekje op de verschillende designs – én van het vermaarde N°5embleem. In een persbericht dat samen met de eerste beelden van de collectie de wereld werd ingestuurd, legt Pharrell uit dat het nummer vijf in vele culturen en religies symbool staan voor ‘de man’.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Bovendien is er ook een persoonlijke link met N°5: het is namelijk het nummer van de dag waarop de zanger zelf elk jaar opnieuw weer zijn verjaardag mag vieren (5 april).

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Weddenschapje

Tot slot nog een leuk weetje over één van de stuks uit de Pharrell-Chanel-collectie: op een van de coole witte, maar druk beprinte shirts staat in verschillende typografieën het volgende te lezen: ‘See it, believe it, receive it‘ en ‘Chanel Wish List‘. Die combinatie verwijst naar een weddenschap die Pharrell – onder lichte dwang van de andere zijde – blijkbaar met een van zijn vrieden had afgesloten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Die vriend in kwestie had hem immers al lang geleden zijn onvermijdelijke samenwerking met het Franse couturehuis voorspeld: “One day you’ll end up making some stuff for them.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lucky bet of visionaire modekenner? Wie zal het zeggen, maar gelukkig voor ons – en voor Pharrell natuurlijk – kreeg de man nog gelijk ook.

De Chanel-Pharrell-capsulecollectie zal vanaf 4 april wereldwijd te koop zijn in een aantal voorgeselecteerde Chanel-flagship stores.

Making-of

Voor wie graag al wat meer over de collectie te weten wil komen, iets wil horen over Pharrell’s longtime romance met Chanel of gewoon een inkijk wil krijgen in de making-of van de gehele CHANEL-Pharrell-campagne, is hier alvast een exclusieve video over de unieke samenwerking.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

 

Lees ook: