Belgisch ontwerper Ruth Trioen: ‘Iedereen kan Johny zijn’

Zet 11 tot 18 oktober alvast in je agenda want dan vieren we de Week van de Belgische Mode. De vorige editie telde maar liefst 100 Belgische merken en 1000 deelnemende winkels. Gaststad is dit jaar Brugge, de thuisbasis van het eigenzinnige label Johny. Wij spraken ontwerper Ruth Trioen over johnny’s en mode van bij ons.

Deep down in Louisiana close to New Orleans” tokkelde Johnny B. Goode op zijn gitaar en deep down in Brugge richtte Ruth Trioen een gelijknamig label op: Johny Be Good. De ontwerper startte haar carrière met een collectie die even rock-‘n-roll was als het nummer van Chuck Berry. Johny 1.0 stond voor getatoeëerde hemden en geborduurde T-shirts met slogans en filmreferenties. Johny 2.0 is een op-en-top Belgisch vrouwenmerk met een volwaardige collectie. En de rock-‘n-roll? Die zit er nog steeds in.

Het merk is de voorbije jaren enorm gegroeid. Vertel. 

Trioen: “Onze collectie is gegroeid, maar onze stijl is hetzelfde gebleven. Ik noem het old school, new school. We nemen invloeden uit pakweg de jaren tachtig en geven er dan een nieuwe twist aan. De vibe is preppy en stoer tegelijk. Johny Be Good hebben we uiteindelijk afgekort tot simpelweg Johny omdat dat toch iets beter bekte. De naam past perfect bij het merk: een mannennaam voor een vrouwenlabel, fout en toch goed.”

Johnny’s hebben in Vlaanderen de connotatie van kermismuziek en getunede auto’s. Een bewuste keuze?

Trioen: “Ons merk is gesofisticeerd, maar we gaan wel in tegen de verwachtingen. Johny vat dat goed samen. Om een voorbeeld te geven: dit seizoen werken we met waxed cotton, de stof waarvan het Britse Barbour jassen maakt. Wij maken daar dan ook een rok en een jurk van. Dat rebelse kantje zit er altijd in, al blijven de stukken draagbaar. Het is geen experimentele collectie. We merken bovendien dat we fans van alle leeftijden hebben. Oudere mensen vinden de stukken tof omdat ze verwijzen naar mode van vroeger. De jongere generatie speelt dan weer graag met vintage.”

Johny is een succes in België. Lonkt het buitenland al?

Trioen: “Ik richtte het merk op rond 2019, maar de eerste jaren waren een tijd van vallen en opstaan. Ondertussen staat onze identiteit op scherp en wordt onze collectie seizoen na seizoen sterker. In België liggen we in de allercoolste boetieks met dank aan ons geweldige agentuur, dat ons DNA echt snapt. In Nederland hadden we vorig seizoen een tiental verkooppunten. Daar komen er zeker nog bij, en dan is het uitkijken naar andere landen. Ik droom van een flagshipstore in Marseille of New York en een showroom in Parijs. Dat is toekomstmuziek, ons meerjarenplan.”

Ruth Trioen
Ruth Trioen

Brugge is niet alleen jouw thuis, maar ook de gaststad van de Week van de Belgische Mode. Is het een onderschatte stad?

Trioen: “Brugge moet af van het stoffige museumimago. Het is hier kleiner, maar je vindt hier evenveel coole mensen, toffe restaurants en hippe koffiebars als in andere steden. Als ik terugkom uit Antwerpen, ervaar ik geen cultuurshock. (lacht) Op modevlak zijn er de voorbije jaren helaas wat boetieks verdwenen, maar het leeft hier en ik hoop dat de Week van de Belgische Mode de stad een extra impuls kan geven.”

Hoe kijk jij naar duurzaamheid?

Trioen: “Voor mij is het belangrijk dat kleding lang meegaat. Los daarvan weet ik niet of mode echt duurzaam kan zijn. Uiteraard kijk ik naar mijn materialen en produceer ik in goede omstandigheden. Ik werk vooral met ateliers in Roemenië en Turkije, maar voor sommige technische zaken zit je toch het beste in China. Neem nu een donsjas met gerecycleerde dons, dat kunnen ze in Europa niet produceren.”

Welke celeb zou je graag kleden?

Trioen: “Ik zie Zoë Kravitz, actrice, regissuer, Saint Laurent-gezicht en cool girl pur sang, als ultieme Johny-girl. Daarnaast ben ik momenteel geobsedeerd door Pamela Anderson. Ze heeft zich helemaal heruitgevonden op stijlvlak, van blonde bimbo naar iemand die zonder make-up op de rode loper verschijnt. Klasse. Al weet ik niet of ze de perfecte match is met Johny. “

Welke bestsellers komen elk seizoen terug?

Trioen: “Ik sta bekend om mijn broeken. Die hebben een geweldige pasvorm en je kan er eindeloos mee variëren. Ook een overgooier met diepe V-hals die je langs twee kanten kan dragen zit al enkele seizoenen in de collectie. En ruitjes! Ruitjes komen altijd terug. Ze zijn tegelijk preppy en punk – Vivienne Westwood meets kostschool – en zijn deel van ons DNA.”

Ruth Trioen
Ruth Trioen

De ontwerpen gaan van tomboy tot uniseks. Zijn er plannen voor een mannencollectie?

Trioen: “We merken dat niet alleen vrouwen onze stukken dragen. Neem nu onze puffer, geïnspireerd door oude Millet-jassen. Die wordt gekocht door m/v/x. Bij broeken is de fit belangrijk dus die ontwerpen we specifiek voor het vrouwenlichaam, maar we koesteren plannen om in de toekomst ook een lijn uit te brengen met uniseksstukken zoals jeans, hemdjes en sweaters. Iedereen kan Johny zijn.”

Meer Belgische mode

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise

Commerciële boodschap