Op 9 juni lanceert de Japanse ontwerpster Maiko Kurogouchi voor de derde keer een samenwerking met retailer Uniqlo. Haar Uniqlo x Mame Kurogouchi SS22 collectie bevat opnieuw vrouwelijke snitten en lijnen en heeft maar één doel: onderkledij bieden die je van binnenuit doet stralen.

Interview met ontwerpster Maiko Kurogouchi

Hi Maiko, kan je jezelf kort even voorstellen aan onze lezeressen?

“Zeker! Sinds 2010 heb ik mijn eigen kledinglabel: Mame Kurogouchi. Met mijn tijdloze ontwerpen probeer ik steeds de natuurlijke rondingen van het vrouwenlichaam in de verf te zetten. Ik heb een zwak voor kwalitatieve en innovatieve stoffen. De naam ‘Mame’ betekent trouwens ‘boontje’ in het Japans; vrienden noemen me vaak zo omdat ik klein ben van gestalte. Dat is meteen ook één van de uitgangspunten van mijn label; iedereen heeft andere vormen en over eender wat een complex. Met mijn collecties voor Uniqlo probeer ik alle lichaamstypes een gevoel van comfort te bezorgen zodat je zelfvertrouwen elke dag opnieuw een boost krijgt.”

Je bereikt met Uniqlo een heel ander publiek dan met je eigen, high end label – is dat belangrijk voor je?

“Design moet niet perse extravagant of overdadig zijn. In mijn ogen zou je het elke dag moeten kunnen dragen, voor verschillende gelegenheden. Een missie die zowel Uniqlo als ikzelf delen? Het alledaagse leven van vrouwen ondersteunen met mooie, comfortabele stuks.”

Dit is intussen je derde samenwerking met Uniqlo. Herinner je jezelf de dag nog dat ze je voor het eerst contacteerden?

“Toen Uniqlo mij contacteerde voor een eerste samenwerking, had ik meteen interesse. Ze doen heel wat studies rond comfort terwijl ikzelf een productachtergrond heb. Die combinatie sprak me meteen aan. Mijn voorwaarde voor een collab was dus dat ik ondergoed mocht maken en dat gebeurde. Startpunt? De grenzen tussen innerwear en apparel, ofte: tussen onder- en bovenkleding, vervagen en vooral: stuks ontwerpen die je puur voor jezelf draagt.”

Waar haalde je inspiratie voor je nieuwste innerwear-collectie?

“In Japan hebben we een cultuur van kimono’s. Deze hebben rechte maar ook curved lijnen en dat maakt ‘m heel vrouwelijk; het werd een grote inspiratiebron. Verder streefde ik met deze derde collectie meer dan ooit naar comfort. Ondergoed is iets wat je elke dag aandoet; het is aan jou om te beslissen wat je draagt op basis van je lichaam en/of stemming. Dit seizoen gaf ik de basic-items een update, met de pandemie nog in het achterhoofd. Iedereen wil vasthouden aan die extra relaxtijd die we toen hadden, inclusief mezelf. Een nieuwe uitdaging was dan ook om meer ontspannen variaties te creëren die je voor eender welke gelegenheid kan dragen. De luchtige en comfortabele sanitaire shorts zijn overigens nieuw in het assortiment.”

Je koos opnieuw voor neutrale tinten als wit, beige, bruin en zwart. Waarom blijf je in dit kleurenpalet?

“Het basisidee van deze collectie is dat de kleuren de schoonheid van verschillende tinten vrouwenhuid moeten versterken en bij alle looks moeten passen. Bij het ontwerp ervan hield ik mijn vrienden van over de hele wereld in mijn achterhoofd. Omdat het om innerwear gaat, hou ik me aan de neutrals, het moet een basic item blijven dat je in elk seizoen kan dragen. Je moet het bovendien kunnen layeren. Door comfortabele, neutrale laagjes over elkaar te dragen, ben je zowel voorzien op de zomerhitte als op kamers met airconditioning.”

“De klimaat- en seizoensveranderingen zijn dagelijks voelbaar en we moeten ook onze manier van kleden hieraan aanpassen.”

Je hebt oog voor comfortabele stoffen. Welke innovaties kunnen we op dat vlak verwachten?

“Materialen zijn erg belangrijk bij het vervaardigen van binnenkleding omdat ze in direct contact staan met de blote huid. Voor deze collectie ontwikkelde ik samen met Uniqlo een AIRism-zijde-mixmateriaal. Het wordt onder andere gebruikt in de tanktops en beha-hemdjes. Ook de 3D-geprinte, gebreide stof van de V-hals truitjes en rokken is nieuw; het biedt een enorm draagcomfort, ook in de zomer.”

Van welke technische innovatie droom je nog?

“Er is veel veranderd de laatste 100 jaar; de klimaat- en seizoensveranderingen zijn dagelijks voelbaar en we moeten ook onze manier van kleden hieraan aanpassen. Ikzelf vind het vooral interessant om traditionele technieken te updaten en moderniseren. Zo is de combinatie van wol en stof, die voor deze collectie gebruikt werd, enorm interessant en ook alle andere innovaties bij Uniqlo – denk aan de AIRism – zijn ontwikkeld met oog op deze omgevingsveranderingen. Verder hoop ik dat er nog veel onderzoek gedaan wordt naar design en materiaal. Ik droom écht van vezels die 100 jaar lang mooi blijven.”

Tot slot: wat is je favoriete stuk uit de Uniqlo x Mame Kurogouchi SS22 collectie?

“Dit is een lastige vraag want ik ben dol op alle items uit deze collab. Laat ik er twee opnoemen. Nummer één is het ‘plunge bra hemdje‘; ik draag het zelf elke dag. Het is prachtig onder een jurk met diepe decolleté of een doorschijnend item. Nummer twee is de mouwloze top van zijdeblend. Ik heb een zwakke maag en de zomerhitte maakt me soms misselijk, maar dit exemplaar vernauwt niet plùs het AIRism-materiaal houdt me droog en comfortabel, zélfs als het warm is.”

Hoe ga je de stukken zelf combineren deze zomer?

“Aangezien dit een lente/zomercollectie is, adviseer ik laagjes met doorschijnende materialen. Verder vind ik de ‘actieve stijl’ leuk: combineer bijvoorbeeld de draadloze beha met een (strand)short of rok, alsof het een cropped tank top is.”

Enkele highlights uit de collectie

Hieronder wat highlights uit de gloednieuwe Uniqlo x Mame Kurogouchi SS22 lijn (de volledige collectie bevat 39 stuks in totaal). Alle modellen zijn beschikbaar in verschillende, neutrale kleuren.

Mouwloze top in AIRism zijdeblend

Geribde tanktop in de nieuwe AIRism-zijdeblend. Bijhorende short is ook beschikbaar (€ 14,90 via uniqlo.com).

AIRism transparante T-shirt met ronde hals

Deze transparante T-shirt met ronde hals laat zich perfect combineren met de andere stuks uit de collectie (€ 19,90 via uniqlo.com).

Mesh relax naadloze beha

Een naadloze beha die elke vrouwenborst flatteert. Het mesh-detail zorgt voor een leuke extra. Bijhorend shortje is ook beschikbaar (€ 19,90 via uniqlo.com).

Naadloze plunge beha

Naadloze beha met een mooi uitgesneden, delicaat ontwerp. Was ook al beschikbaar in de vorige collectie maar heeft nu een nòg comfortabele vorm. Bijhorend shortje is ook beschikbaar (€ 19,90 via uniqlo.com).

Jurk uit 3D-Knit

Deze zwarte, geribbelde jurk zonder mouwen draag je makkelijk thuis én op de straat (€ 49,90 via uniqlo.com).

Sweater uit 3D-Knit

Eén van de favorieten van ontwerpster Maiko Kurogouchi (€ 39,90 via uniqlo.com).

AIRism absorberende Sanitary Short

Gloednieuw in de collectie: de menstruatieslip (€ 19,90 via uniqlo.com).

Seamless naadloze beha

Geribde beha met zachte stretch die goed rekt voor een aansluitende pasvorm. Heeft geen naden aan de zijkanten of onderarmen voor een comfortabel gevoel tegen de huid. Een bijhorend broekje is ook beschikbaar (€ 19,90 via uniqlo.com).

De Uniqlo x Mame Kurogouchi SS22 collectie is vanaf donderdag 9 juni te koop in alle Uniqlo-winkels en via uniqlo.com.

Meer zomermode