The best of fashion: Feeling reikt haar Oscars van de mode uit

Op 9 februari worden de filmawards toegekend, maar de leukste prijzen zijn de prijzen die je zelf verzint. Dus presenteren wij trots: de Oscars van de Mode. Doe er vooral je voordeel mee.

Best Unlikely Fashion Icon

2019 was het jaar van de verrassende mode-iconen. Er is meer diversiteit dan ooit – gelukkig maar – dus we kunnen nu ook rolmodellen vinden die écht op ons lijken. Hoera daarvoor. Maar wij willen het hier even hebben over twee larger than life iconen, die plotseling iedereen inspireerden, en trending waren op Instagram en co. Allereerst: Céline Dion. Ze werd gefotografeerd in waanzinnige haute-couturecreaties, met soms absurde accessoires (van torenhoge hoeden tot boa’s). En ze kan relativeren: zo droeg ze recentelijk een T-shirt van Titanic – de wereld werd gek, dat kun je wel raden. Vandaag is Céline een graaggeziene gast op modedefilés, en wij voorspellen: 2020 wordt het jaar waarin ze écht gaat knallen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar de Oscar gaat toch naar Katie Holmes. Je kunt Katie met veel associëren (Tom Cruise, scientology, Hollywood, single mum), maar niet per se met mode. Katie kleedde zich altijd vrij saai en braaf; vast ook omdat het zo moest, van Tom en scientology. Fast forward naar die ene dag in 2019, eind augustus, toen Katie gefotografeerd werd in een kasjmieren truitje met (oh risico!) een bijpassende, zichtbare kasjmieren beha. Het setje – van Khaite NY – was in een recordtempo uitverkocht, en Katie stond weer op de kaart. Het beeld is een van de meest geregramde en gepinde van het afgelopen jaar; Zara kopieerde intussen het setje en Katie? Die heeft haar eigen Instagram intussen volstaan met modebeelden, het ene al spannender dan het andere. Katie is, kortom, in de mode. En leert ons: je kunt op elke leeftijd inspireren.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Best Brand

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

We waren er al snel uit: het beste merk van het moment moet-zal-kan niet anders dan uit Denemarken komen. Er is keuze te over: van het kleurrijke Ganni over het eerder minimalistische Samsøe & Samsøe tot de romantische jurken van Baum und Pferdgarten. Maar het merk dat wij het liefst én het meest gedragen hebben afgelopen jaar, is toch Munthe. Eerder stoer dan girly, met een knipoog naar de grunge en een voorliefde voor contrasterende prints: dit merk ticks all the boxes. Dé hit van komende zomer volgens Munthe: opa-debardeurs. Te dragen over een vloeiende blouse of een zomerjurk. Wij zijn mee.

Best Designer

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Er was dit jaar veel modeverdriet om het vertrek van Phoebe Philo bij Céline – Phoebe ging voor haar zieke dochter zorgen; Céline werd omgeturnd tot het label van Hedi Slimane; de modescene staarde in het zwarte gat. Het Instagramaccount @oldcéline deed wat wij, modemeisjes, ook deden: vol nostalgie terugblikken naar wat was. Gelukkig kwam er, en sneller dan verwacht, een antwoord op Old Céline: het account @newbottega; een hommage aan de nieuwe creatief directeur bij Bottega Veneta, Daniel Lee. Hij werd in 2018 benoemd en turnde in anderhalf jaar een vrij ingeslapen Italiaans label om tot The Next Big Thing. De schoenen met vierkante neuzen? De slipper-sandaal met hakje? De leren matelassée clutch? Allemaal Bottega. We zijn weer blij.

Best New Face

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“Butterfly & Mermaid”, zo staat er bij haar Instagram- description: Maxim Magnus houdt van dromen, en die dromen zijn in 2019 vlotjes uitgekomen. Ze werd in 1998 als jongen geboren, was vanaf haar veertiende aan het aftellen naar de dag dat ze vrouw zou zijn, en zich comfortabel zou voelen in haar lichaam – en dit jaar liep ze, als model, de catwalks van onder andere Schiaparelli en Alessandra Rich. “Ik heb altijd van dit moment gedroomd, maar nooit gedacht dat het een haalbare kaart zou zijn”, vertelde Magnus in een gesprek met Vogue. Tegelijk vertelt ze, in datzelfde interview, dat haar transitie een zware impact heeft (gehad) op haar fysieke en mentale gezondheid: “Het is geen beslissing die ik al dan niet kon nemen; het is iets dat ik móést doen. Van geslacht veranderen wordt tegenwoordig glamoureus voorgesteld, terwijl het dat níét is. Ik moet nog steeds operaties ondergaan en ik was onvoldoende voorbereid op de strijd, zowel fysiek als mentaal. Ik probeer op mijn Instagram-account een eerlijk rolmodel te zijn voor de transgemeenschap, er wordt nog veel te veel verbloemd.” Vrouw van het jaar, wat ons betreft, deze Maxim Magnus.

Best of Belgium

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

België is een modeland – en dus is de concurrentie voor deze prijs groot. Wat zeggen we: énorm. Na lang en wijs beraad met de moderedactie, zijn we eruit: winnaars zijn Sea Me Happy. Een mama en een dochter, met één gedeelde passie: kleren maken die ze zélf willen dragen, op een eerlijke manier. Ze winnen omdat ze stukken ontwerpen die heerlijk on-Belgisch zijn: explosies van kleur en pure fun. En ze winnen ook omdat ze tie-dye weer op de kaart zetten. Als je hen tegenkomt op straat, zijn hun vingers geverfd in de kleuren van hun nieuwste collectie: veel echter wordt het niet, toch?

Best InstaBrand

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Helemaal hoteldebotel verliefd waren we toen we de eerste beelden zagen van de smartphonehoesjes van Shop Ateljé. Simpel en briljant: je stopt je telefoon in een soort handtasje, dat je om je nek of schouders hangt. Handsfree, en nog luxe ook, want met een parelsnoer. Uiteraard zit hier niet zomaar iemand achter: Nederlands Instagram-icoon Yara Michels lanceerde haar collectie iPhone-accessoires, en ze waren in no time out of stock. Wachtlijsten dus, voor wie er nog eentje wil. Staan jullie al in de rij?

Best Online

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Gloednieuw, en we zijn nu al verslaafd: dat is het wonderbaarlijke effect van Collagerie. De insteek is simpel en tegelijk vernuftig: twee ex-Vogue-redacteuren startten samen een platform, waarop ze hun favoriete items selecteren uit het overaanbod kleding, deco en juwelen. Ze stellen shoppings samen, met extra redactionele info, en als je wilt kopen, klik je door naar de desbetreffende website. Heerlijk, dat iemand het zoekwerk al voor jou heeft gedaan.

Best Classic

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Je had het vast ook al door: de it-bag is niet meer. Voorbij is de ‘tas van het seizoen’, die je een jaar later niet meer wilt dragen wegens niet tijdloos genoeg. Vandaag zijn we wijzer en weten we: je shopt beter een tas voor het leven, duurzaam en tijdloos, met erfeniswaarde. Je kunt dan uiteraard kiezen uit een heel arsenaal tijdloze labels, van Hermès over Chanel tot een vintage nylon Prada-tas. Maar de enige tas die wij eigenlijk willen, is er eentje van Delvaux. Niet uit plat chauvinisme, maar uit pure overtuiging. Delvaux blijft zichzelf vernieuwen; omarmt volop de nieuwe generaties en lanceert kleuren en limited-editions à volonté, maar: de basis blijft altijd dezelfde. Het mooiste leer, een minimaal logo, de fijnste afwerking en geweldige service in de winkels. Dus ja, Delvaux kon niet anders dan winnen. En nu we toch bezig zijn: voor ons graag de nieuwste bucket bag, in roze graag.

Best Fashion Store

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Graanmarkt 13 wint – en er is zelfs geen concurrent in zicht. Het geesteskind van Tim Van Geloven en Ilse Cornelissens begon als een ‘gewone’ winkel, met mooie merken als Isabel Marant & co., maar beide eigenaars voelden dat de tijd rijp was voor een radicaal ander concept. Vandaag verkoopt Graanmarkt 13 geen enkel fastfashionlabel meer; alles is ‘slow’, ‘seizoenloos’ en heefteeuwigheidswaarde. Veel Belgen – van Sophie D’Hoore tot Michaël Verheyden -, een prachtige mix van mode, beauty en deco, en vaak namen die je nergens anders vindt. Er zijn geen solden meer, want wat is de waarde van een stuk als je het na één seizoen in de afprijsbak gooit?

Best Story

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Extreme Inclusivity’ wordt een van de trends van de komende jaren. Het zou natuurlijk vanzelfsprekend moeten zijn om vrouwen van over heel de wereld in beeld te brengen, maar zo simpel is het niet. Popicoon Rihanna’s Fenty-lijn (mode en beauty) – net voor een whopping bedrag gekocht door luxeconcern LVMH – wil het verschil maken. Ze is de eerste zwarte vrouw met een eigen label bij LVMH. Dat dit een mijlpaal is, hoeft geen betoog: een gekleurde vrouw die ‘infiltreert’ in een domein dat historisch altijd door blanke mannen werd gedomineerd. Luxe is nooit inclusief geweest en heeft daarop ook altijd geteerd: nicheproducten, voor de happy few, dát was luxe. Rihanna komt met een missie: ze wil er ook zijn voor groepen die voorheen altijd werden vergeten. Van binnenuit de industrie veranderen: dát is haar meesterplan. You go girl.

Best Sustainable

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In eigen land hebben we genoten van Eva Velazquez en haar bewerkte oude stukken. Prachtige, historische jurken herstelt en transformeert ze tot hedendaagse pareltjes – een ontdekking voor al wie van geschiedenis, vintage en duurzaam houdt. Maar de Oscar gaat toch naar House of Sunny, een Brits label dat heerlijk vrolijke kleren maakt in vintage suikerzoete kleurtjes. Hun filosofie is simpel: slechts twee collecties per jaar, duurzaam geproduceerd, met oog voor betaalbaarheid. Ook leuk: van het ‘afval’ van hun kledingproductie maken ze accessoires.

 

MEER MODE INSPIRATIE

Door: Els Keymeulen, Openingsbeeld: National/ Graanmarkt 13

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content