Virginia Da Sie, CEO van Malìparmi: ‘Lang leve het maximalisme!’
Merken die al generaties lang in handen zijn van dezelfde familie worden steeds zeldzamer in een modewereld geregeerd door luxeconglomeraten. Malìparmi is zo’n uitzondering. Met Virginia Da Sie komt de derde generatie aan zet bij het maximalistische Italiaanse modehuis. Wij spraken de kersverse CEO over heden, verleden en toekomst.
De wereld van Malìparmi is een wervelwind van kleur, prints, kralen en borduursels. Het Italiaanse modehuis zag het levenslicht in 1977 toen oprichter Marol Paresi ambachtelijke accessoires begon te ontwerpen, geïnspireerd door haar verre reizen. Haar dochter Annalisa Paresi nam de fakkel over en zette het merk internationaal op de kaart. Wist je trouwens dat de naam Malìparmi verwijst naar de Ma- van Marol en de Li- van Annalisa? Nu komt daar een derde naam bij: die van Virginia Da Sie, kleindochter van de oprichter en de derde generatie aan het roer van het iconische huis. Wij spraken Da Sie bij de lancering van de nieuwe herfst-wintercollectie ‘Sculpture’ in Antwerpen.
Als kind voelde ik me backstage tussen de modellen net Alice in Wonderland!
Wat zijn jouw vroegste herinneringen aan het merk dat jouw familie uit de grond stampte?
Da Sie: “Ik ben sinds mijn geboorte opgegroeid in het Malìparmi-universum. Mijn vroegste herinneringen zijn dan ook gelinkt aan het merk. Ons werk is onze thuis en onze thuis is ons werk. Mijn moeder en grootmoeder leerden me om schoonheid in alles te zien en dat om te zetten in creativiteit. Samen met mijn mama de stoffenbeurzen in Milaan en Parijs bezoeken was steeds een van mijn favoriete momenten. Ze plaatste er orders en ik herinner me dat de sfeer heel hectisch en energetisch was. Het waren de nineties en alles was spannend.”
Vertel.
Da Sie: “Er gebeurde heel veel in de jaren negentig. We lanceerden destijds onze eerste prêt-à-portercollectie met een designer en organiseerden onze eerste modeshows. Als kind voelde ik me backstage tussen de modellen net Alice in Wonderland!”
Wist je toen al dat je ooit de fakkel zou overnemen?
Da Sie: “Ik hield zoveel van het merk en de geschiedenis dat het nooit bij me is opgekomen om iets anders te doen. (lacht) Rebelleren zat er niet in. Ik houd van de producten die we maken en ik voel me verantwoordelijk om het familiebedrijf verder te zetten. Mijn missie is om Malìparmi naar de volgende generatie te brengen en om het merk te doen evolueren zonder onze waarden uit het oog te verliezen.”

Welke waarden wil je bewaren en welke nieuwe elementen wil je toevoegen?
Da Sie: “Wat ik wil bewaren: prints, kleur en het feit dat we een nichemerk zijn. We hoeven geen megamerk te worden voor de mainstream. We ontwerpen liever voor een bepaalde vrouw met een bepaalde smaak. Wat ik wil toevoegen: een jonger publiek. Onze klanten zijn erg trouw en zijn samen met ons gegroeid doorheen de jaren. Jongere consumenten hebben een andere mentaliteit dus moeten we een manier zoeken om hen aan te trekken zonder onze bestaande fans te vervreemden. Dat doen we door op stijlvlak stap voor stap te evolueren richting nieuwe stijlen en frisse silhouetten.”
In de huidige najaarscollectie zit een jas met broches die ooit ontworpen is voor de opening van onze winkel in Venetië.
Wie is voor jou dé Malìparmi-muze?
Da Sie: “Een vrouw die houdt van reizen en een designertas moeiteloos weet te combineren met een stuk dat ze op de markt heeft gekocht. Denk Iris Apfel, een stijlicoon dat vele generaties inspireerde en er zelfs op haar honderdste nog jeugdig uitzag.”

Is de wereld na seizoenen van quiet luxury klaar voor een nieuwe maximalistische golf?
Da Sie: “Geen idee, maar ik hoop het want dit is de identiteit van ons merk en geen enkele trend kan dat veranderen. Maximalisme is fun en gedurfd. Je kan ermee spelen. Dat gezegd zijnde: we hebben ook basics zoals een wit hemd, een zwarte broek en tijdloze jasjes in onze collectie dus zelfs een meer ingetogen klant kan bij Malìparmi haar gading vinden. We zijn er voor verschillende types vrouwen en alles draait om mixen en matchen.”
Op welke manier inspireert het verleden de huidige collectie?
Da Sie: “We hebben een gigantisch archief en onze ontwerper put daar haar inspiratie uit. In de huidige najaarscollectie zit een jas met broches die ooit ontworpen is voor de opening van onze winkel in Venetië. Ze vond het zo’n topstuk dat ze het opnieuw wilde uitbrengen. De luipaardprints uit de collectie zijn dan weer een ode aan mijn grootmoeder. Zij was grote fan van léopard en hulde zich van kop tot teen in de print, tot aan haar bagage toe.”

Wat zijn jouw favoriete stukken uit de collectie?
Da Sie: “De dubbelzijdige bomberjas met een luipaardprint aan de ene kant en een bloemenprint aan de andere. Je kan hem op twee manieren dragen. Daarnaast ben ik dol op de jacquardjas met bloemen en borduursels. We noemen dat stuk ‘de Indische prins’. Het is een stuk geïnspireerd door ons erfgoed, maar met een moderne toets.”
Hoop je dat er na jou een vierde generatie zal opstaan om Malìparmi verder te zetten?
Da Sie: “Ik heb nog geen kinderen, maar zou ooit graag moeder worden. Of er dan eventueel een opvolger zal klaarstaan is moeilijk te zeggen. Een eigen merk runnen is hard werken en kent voor- en nadelen. Het vergt veel verantwoordelijkheidsgevoel op een jonge leeftijd. Misschien moet ik maar meteen voor twee kinderen gaan, dan kunnen ze de verantwoordelijkheid delen.” (lacht)
Meer lezen:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier