Advertorial

Murielle Scherre over haar nieuwe collectie voor e5

Murielle Scherre: “Denim is no-nonsense. Daar kan je mijn hart mee veroveren”

Never change a winning team. Zo moeten ze bij e5 gedacht hebben. Ter ere van De Week van de Belgische Mode slaat de keten opnieuw de handen in elkaar met ontwerper Murielle Scherre voor een tweede denimcollectie die nòg cooler en duurzamer is dan deel één. Wij vroegen Scherre de baggy jeans van het lijf.

De eerste samenwerking tussen e5 en Murielle Scherre, die begin dit jaar uitkwam, was meteen een schot in de roos. Uniseks, oversized en edgy, dus helemaal Scherre, die je kent als ontwerper van het iconische lingeriemerk la fille d’O. Ze deelt een passie voor duurzaamheid met e5. De Belgische keten zet immers al jaren in op milieuvriendelijke mode onder de noemer ‘refive’. Dat zijn vijf duurzaamheidsprincipes die draaien rond reduceren, recycleren en meer. De nieuwe denimcollectie gaat nog een stapje verder: elk stuk bevat 20% gerecycleerd denim – post-consumer denim in vakjargon – en 79% organisch katoen met GOTS-keurmerk (Global Organic Textile Standard, red.) – duurzamer wordt het haast niet. Wij spraken Murielle Scherre over deze op-en-top Belgische collab.

Proficiat met de nieuwe collectie! Vanwaar je liefde voor denim?
Scherre: “Denim is het werkpaard van onze kleerkast. Ik houd van de hoge draagbaarheid van het materiaal. Het is geen tere stof en veroudert ook heel mooi. Door de manier waarop je het draagt, wordt jeans als een tweede huid. Dat heb je bij weinig andere stoffen. Toen ik nog op de academie zat, werkte ik al samen met UCO, een legendarische stoffenfabrikant gespecialiseerd in denim. Daar ben ik verliefd geworden op het materiaal. Als je een duurzame collectie wil maken, is het bovendien een interessante keuze. Er bestaan immers al technieken om met post-consumer denim te werken en je kan ook bij end-of-life (het moment waarop een kledingstuk niet meer hergebruikt kan worden, red.) opnieuw recycleren. Denim is no-nonsense. Daar kan je mijn hart mee veroveren.”

Hoe verliep de samenwerking met e5?
Scherre: “Dergelijke samenwerkingen kunnen voor een ontwerper een risico zijn, maar e5 heeft mijn dromen overtroffen. Ze stelden zelf een samenwerking op lange termijn voor en ik moest geen compromissen maken in het maakproces. Ze zijn ontzettend zakelijk en ervaren, heel fijn om mee samen te werken. Het geeft me goede moed dat bedrijven zoals e5 niet alleen dromen van eerlijke en innovatieve mode, maar die droom ook kunnen omzetten in realiteit.”

Voor la fille d’O ontwerp je lingerie. Zijn er grote verschillen qua aanpak?
Scherre: “Technisch gezien natuurlijk wel. Lingerie geeft het lichaam vorm daar waar kleding net de vorm van het lichaam aanneemt. Dat vraagt een heel andere aanpak op vlak van patronen. In mijn werk voor la fille d’O ben ik een grote nerd die alles ondersteboven keert en in vraag stelt. Zo kom je op andere ideeën en net daarin zit vaak de innovatie. Dan gaat het trouwens niet alleen om verbazen met een nieuwe kleur of print. Ik vind dat je een kledingstuk pas zorgeloos kan dragen wanneer je weet dat er geen toxische stoffen inzitten en dat het niet in slechte omstandigheden gemaakt is. Zo kan je pas echt genieten van de schoonheid van een stuk en hoef je je hart niet uit te schakelen. Op vlak van ethiek leg ik de lat dus hoog voor mezelf en dat geldt zowel voor mijn werk bij la fille d’O als bij e5.”

Ontwerp je voor jezelf of met de klant in het achterhoofd?
Scherre: “Mijn stukken moet ik in de eerste plaats zelf graag zien, maar daarna ga ik kijken of alles overeind blijft als andere mensen het dragen. Ik ben een heel menselijke maker. Het interesseert me weinig om dat ene statementstuk te maken. Ik krijg een veel grotere kick als ik zie dat ik mensen kan raken met mijn werk en zo een invloed heb op hun attitude en hoe ze hun dag beleven. Ik houd van die subtiele en toch diepe verandering. Ik ben ook fotograaf en ik vind het heel fijn om te zien dat mensen een foto die ik van hen maakte als profielfoto gebruiken. Dat geeft me het gevoel dat ik hen heb gezien zoals zij zichzelf graag zien. Dan heb ik mijn job goed gedaan.”

Hoe belangrijk is het Belgische aspect van deze samenwerking?
Scherre: “Ik ben een sucker voor de lokale economie. Die wordt in België vaak over het hoofd gezien, maar het is net wat ons bindt en sterk maakt. Ik had gehoopt dat de opeenvolging van covid, energiecrisis en oorlog ons zou tonen dat we veel meer moeten investeren in onze lokale knowhow, maar helaas zijn we dat alweer vergeten. Enerzijds laten we onze markt overspoelen door goedkope producten uit het buitenland en anderzijds delokaliseren we onze bedrijven om meer winst te maken. Om daarna te klagen dat onze eigen economie vastloopt en dat we geen vakmensen meer vinden omdat ze onbetaalbaar worden... Dat vind ik moeilijk. Het zijn allemaal problemen die we zelf hebben veroorzaakt en die we ook kunnen bijsturen. Net zoals we met deze collab doen.”

Duurzaamheid is voor jou geen trendy buzzword, maar een modus vivendi.
Scherre: “Absoluut. Het Engelse woord sustainability komt van het werkwoord ‘to sustain’, overleven dus. Het lijkt misschien een optionele trend, maar als we niet allemaal duurzaamheid als standaardsetting nemen, komen we heel snel in apocalyptische scenario’s terecht. We wanen ons nog steeds God, maar de natuur wint altijd. We kunnen heus uitgeroeid raken als we zo doorgaan.”

Wat brengt de toekomst voor Murielle Victorine Scherre en e5?
Scherre: “In mijn scenario kijk ik met e5 naar alle grondstoffen: knitwear, jersey, Tencel. Dat lijkt me de zinnigste manier om naar onze garderobe te kijken: ontleden wat er is, waar het beter kan en hoe we daar kunnen geraken. Mijn sterrenbeeld is Maagd en ik houd heel erg van problemen oplossen. Omdat ik dyslexie en dyscalculie heb, werkt mijn brein bovendien achterstevoren, waardoor ik dingen zie die andere mensen niet opmerken. Ik kan niet wachten om die hele kleerkast door te lichten en te zien wat er allemaal beter kan.” (lacht)

De nieuwe uniseks denimcollectie van Murielle Victorine Scherre voor e5 bestaat uit iconische stuks zoals de bomberjas en barn jacket, heruitgevonden met circulariteit in het achterhoofd. Elk stuk bevat 20% post-consumer denim en 79% GOTS-gecertificeerd organisch katoen. De ontwerpen zijn geïnspireerd door visionaire vrouwelijke kunstenaars als Hilma af Klint en Judy Chicago. Je ontdekt de collectie exclusief op e5.be.