Er zijn heel wat tips om je gelukkiger te voelen in het leven, maar wat geeft je leven nu eigenlijk meer betekenis? Iedereen weet dat het belangrijk is, maar hoe begin je er aan? Dit zijn 3 manieren om meer betekenis te geven aan je leven.

Wil je graag werken aan je geluk? Deze 5 dingen kun je maar beter overboord gooien.

1. Hoor ergens bij

Toen socioloog Emile Durkheim onderzoek deed naar welke personen het vaakst zelfmoord plegen, kwamen daar opvallende conclusies uit. Zo plegen mensen die in een land wonen dat oorlog voert minder vaak zelfmoord. Het zelfmoordcijfer ligt dan weer wel hoger bij hooggeschoolden. Joodse mensen kiezen minder vaak voor suïcide. Geen eenduidigheid dus. Toch is er één ding dat groepen met het laagste zelfmoordcijfer gemeen hebben: ze horen bij een groep. Oorlog mag dan wel verschrikkelijk zijn, het brengt mensen samen tegen de vijand. En dat zorgt dat je ergens bijhoort. Hoger onderwijs betekent vaak dat je vrienden en familie moet achterlaten voor school of voor een buitenlandse job. Je groep verlaten dus. Bij welke groep hoor jij? Dat kan een vriendengroep zijn, een sport die je samen beoefent of een sterke familieband. Geen groep? Sluit je dan aan bij een groep, vaak is een gezamenlijke interesse al voldoende.

Vriendinnen kunnen je écht beter doen voelen. Hier ontdek je 3 types vriendinnen die iedere vrouw nodig heeft.

2. Geef je leven een doel

Het woord ‘doel‘ klinkt misschien wat intimiderend, maar dat moet het zeker niet zijn. Een doel is iets dat je motiveert, waarvoor je actie onderneemt én dat iets doet voor de wereld, het maakt een verschil in het leven van iemand anders dan jezelf. Chirurgen, leerkrachten of verpleegsters hebben een heel betekenisvolle job, maar ook jij kunt meer betekenis geven aan je job. Stel jezelf de vraag: hoe kan mijn job het leven van anderen verbeteren? Je komt ongetwijfeld op iets. Denk daaraan als je je nog eens ‘leeg’ voelt op het werk.

Lees ook welke jobs de meest stressvolle zijn van 2017 

3. Schrijf je eigen levensverhaal

Je hoeft uiteraard geen boek of essay te schrijven. Maar weet dat je brein is geprogrammeerd voor verhalen. Dankzij verhalen krijg je vat op de wereld. En ook jij hebt een verhaal dat je jezelf vertelt over het leven, ook al realiseer je je dat misschien niet. Professor Dan McAdams bestudeert ‘narratieve identiteit’. Hij ontdekte een trend in de verhalen die mensen met een betekenisvol leven zichzelf vertellen. Bij mensen die het gevoel hebben dat hun leven geen betekenis heeft, ligt dat anders. In deze verhalen zorgen tegenslagen niet voor groei, uit het kwade komt geen goeds voort. Herken je je hierin? Het goede nieuws: je kunt je innerlijke verhaal gewoon veranderen. Je beslist zelf welke scènes jouw verhaal bevat, en of het eindigt met de dood van je oom of met jouw beslissing om positiever te zijn. Door 4 dagen lang, iedere dag 20 minuutjes jouw verhaal te schrijven, kan je leven drastisch verbeteren. Dat blijkt uit een studie van James Pennebaker. “Het helpt angsten te overwinnen, liefdesverdriet te verwerken en goed om te gaan met tegenslagen. Mensen die schreven over hun leven voelden zich gelukkiger en sliepen beter.” De wereld veranderen kan helaas niet, je eigen verhaal herschrijven kan gelukkig wel!

Kan jouw verhaal nog een positieve noot gebruiken? Hier ontdek je 7 tips om écht positief in het leven te staan.

Meer tips om je goed te voelen in je vel:

BRON: TIME Magazine