Iedereen is wel eens onzeker, op het werk, in sociale situaties of in de relatie met zijn of haar partner. Maar een structureel gebrek aan zelfvertrouwen kan je ongelukkig maken en je succes in de weg staan. Psycholoog Robert Haringsma deelt in zijn boek ‘Vergroot je zelfvertrouwen‘ wetenschappelijk onderbouwde tips om je zelfvertrouwen een boost te geven. op Feeling.be verklapt hij drie dagen lang alvast de beste tips. Vandaag geeft hij dé gouden tips om eindelijk van die vervelende faalangst af te geraken.

Zo pak je faalangst aan

Mensen met faalangst hebben in situaties waar het er op aankomt, last van een enorme spanning. Soms gaat deze spanning samen met een regelrechte “blackout”, je kunt dan nauwelijks meer nadenken en slaat helemaal vast. In andere situaties kun je nog wel presteren, maar niet meer zo goed als wanneer je ontspannen bent.

Aan faalangst is goed wat te doen. Net als andere angstklachten, is confrontatie de beste methode om je faalangst onder controle te krijgen. Vandaar de eerste tip.

1. faal vaker, niet minder vaak

Mensen die bang zijn om te falen, gaan dat falen vaak uit de weg. Dan kan op verschillende manieren. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld presentaties uit de weg gaat. Dus simpelweg geen presentaties meer voor jou, omdat je bang bent om je te verspreken. Een andere manier om faalangst te vermijden is om steeds hetzelfde te blijven doen. Blijf gewoon hangen in die gemakkelijke baan waar je alles onder controle hebt, dan kan er ook niets mis gaan.

Als je van je faalangst af wilt, moet je de tegenovergestelde route nemen. Neem meer risico’s, doe dingen die je nog niet helemaal onder de knie hebt en experimenteer vaker met nieuw gedrag. Maar gebruik als je dat gaat doen wel tip 2.

2. Kijk eens goed naar de consequenties van falen

Als je faalangst hebt, ga je falen vaak uit de weg. Dit doe je omdat je bang bent voor het falen. Waarschijnlijk heb je falen ook enorm groot gemaakt. Als iemand ziet dat ik iets doms zeg, zullen ze me vast ontslaan en een nieuwe baan krijg ik dan ook niet meer.

Die overtuigingen kunnen blijven bestaan, omdat je niet vaak met falen geconfronteerd wordt. Je gaat het immers uit de weg.

Als je nu vaker gaat falen, is het goed om te bekijken wat het resultaat is van dat falen. Vinden mensen het inderdaad zo erg als je iets doms zegt? Is je baas echt zo kritisch dat hij je na een paar foutjes ontslaat? Vergaat de wereld als jij eens wat vergeet?

3.  Ga naar een groeimindset

Mensen met faalangst hebben vaak een “fixed” mindset. Ze geloven dat hun prestaties al bij de geboorte vast staan en dat ze nooit meer iets bij kunnen leren. Daarom wordt elke prestatie een examen. Je moet namelijk laten zien (aan jezelf en aan anderen) of je het wel kunt. En elk falen is een bevestiging van het feit dat je te stom bent om het te kunnen.

Mensen met een groeimindset (ik noem het vaak een leermindset) hebben het veel eenvoudiger. Zij zien elke prestatie als een mogelijkheid om te leren. Gaat het een keertje fout, dan kun je er wat van leren en zal het de volgende keer niet weer fout gaan. Als iets fout gaat, betekent dat alleen dat je het nog niet kunt. Niet dat je het nooit zult kunnen.

Het behoeft geen uitleg dat de groeimindset ook veel dichter bij de waarheid staat. Zelfs kinderen weten dat. Heb je tenslotte ooit gehoord van een kind dat niet heeft leren lopen omdat het bij de eerste keer omvallen zei: “zie je wel dat ik het niet kan!”

Nog meer advies lezen van psycholoog Robert Haringsma, ontdek dan hier hoe je je eigen zelfvertrouwen een boost kan geven en check hier hoe je ook je kind meer zelfvertrouwen kan geven.

Meer tips voor een gezonde geest in een gezond lichaam: