Je eigen ontwikkeling is het allerbelangrijkste. Vaak vergeten we onszelf omdat we heel druk zijn om voor anderen te zorgen; thuis, op het werk en met onze familie en vrienden. Elise Verberg, auteur van ‘Instant Sabbatical – coach jezelf naar meer inzicht, geluk en effectiviteit’ gidst jou in drie stappen naar meer tijd om aan je eigen ontwikkeling te werken en dat te (gaan) doen waar jij werkelijk gelukkig van wordt. Vandaag: zelf de regie in handen nemen.

De oude Grieken zeiden het al, ‘Ken uzelve’. In andere woorden de antwoorden weten op de vragen: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik en hoe kom ik daar? Op elk van deze vier lagen kun je heel goed, prettig en effectief functioneren zoals je nu bent. Maar soms weet je het antwoord even niet. Zolang dat jou niet belemmert in je functioneren, thuis en op het werk, is er níets aan de hand. Als je echter iets wilt veranderen en je helder hebt op welk niveau van ‘groei’ je aan de slag wilt, kun je in actie komen. Hoe neem jij de regie zelf in handen?

1. Van niet weten naar bewust worden

Allereerst gaat het om weten wat je ten diepste werkelijk wilt. Maar voordat je daar komt, ga je misschien wel eerst door een fase heen van dat je het allemaal niet weet of ziet zitten.

Schrijf eens op wat jij doet als je het even niet weet. Neem een recent voorbeeld voor ogen, dat maakt het concreet en dus makkelijker om de antwoorden op te schrijven:

  1. Wat was de situatie dat je werkelijk niet wist wat je moest doen?
  2. Wat deed je om te achterhalen wat je kon of wilde doen?
  3. Wie heb je erbij betrokken?
  4. Wat was je vraag?
  5. Wat waren mogelijke oplossingen?
  6. Wat heb je uiteindelijk gedaan om uit de situatie te komen?

Door stil te staan bij wat jouw manier van doen is als je het even allemaal niet weet, krijg je inzicht in jouw eigen werkwijze en heb je handvatten om volgende keer sneller aan de slag te gaan, want:

  • Opschrijven van gedachten en gevoelens helpt om rust in je hoofd te krijgen
  • Zo zorg je dat je helder krijgt wat je wilt, wat jouw diepste verlangen is
  • Besef dat je het niet alleen hoeft te doen en dat je om hulp of bijstand mag en kunt vragen
  • Als je erbij stilstaat zijn er vaak meer oplossingen denkbaar dan dat je in eerste instantie denkt

2. Wie schrijft die blijft

Schrijven is dus een goede manier om van alle muizenissen in je hoofd te komen, maar ook om je eigen ontwikkeling te kunnen volgen door de tijd. In een mooi notitieboekje of in een digitaal document kan je dagelijks bijvoorbeeld een ‘trots-aantekening’ noteren:

  • Vandaag ben ik trots op mezelf omdat …..

Misschien ben je vandaag trots op jezelf omdat je ‘nee’ tegen de koekjes bij de koffie hebt gezegd of omdat je naar je werk gefietst bent of omdat je om een andere opdracht je op werk hebt gevraagd. Trots zijn op jezelf kan in ogenschijnlijk kleine dingen zitten, die echter een heel groot effect op jou kunnen hebben. Je voelt je sterker worden en je zelfvertrouwen groeit.

3. Neem regelmatig je temperatuur op

Sta regelmatig stil bij hoe je je voelt: of je goed in je vel zit en dat doet waar je gelukkig van wordt. Dit kan heel goed door het in je dagelijkse ritme in te bouwen. Bijvoorbeeld (zie tip 2) door dagelijks op te schrijven waar je trots op bent. Je kan het ook doen door bewust een (paar) uur per week iets te doen waardoor je bijna automatisch reflecteert en nadenkt. Voor mij is dat wandelen, baantjes zwemmen of borduren. Probeer uit wat jou de meeste mentale rust geeft waardoor je vanzelf inzichten krijgt:

  • Ik krijg rust van ……
  • Ik krijg vaak nieuwe ideeën als ik …….

Meer tips om je goed in je vel te voelen: