Home Psycho & Relatie 5 tips voor een goede digitale balans

5 tips voor een goede digitale balans

5 tips voor een goede digitale balans

De baas van je tablet en smartphone blijven: het is mogelijk. Wij geven je vijf tips voor de juiste digitale balans.  

1. Op het werk

Probeer op het werk de eerste twee uren van de ochtend geen e-mails te lezen. In het begin van de dag is onze hersencapactiteit op zijn hoogtepunt. Dat is dus het uitgewezen moment voor belangrijke dossiers of complexe zaken af te handelen zonder onderbroken te worden. Het bereiken van een belangrijk doel is beter dan multitasking. Dit verhoogt de concentratie en ontketent je creativiteit. Op het werk geven 25 à 50% van de werknemers toe dat ze overweldigd worden door de taken die ze op hetzelfde moment moeten beheren. Na twee uur offline te zijn, is onze motivatie en gevoel van dankbaarheid tegenover onszelf gestegen zodat we een energieboost krijgen. Van deze gunstige effecten heb je de hele dag baat.

2. Offline-ritueel

 Zorg voor momenten waar je volledig afgesloten bent van de digitale wereld. Kies belangrijke momenten, zoals maaltijden en plezier met je familie waarbij noch het internet noch je gsm aanwezig is. Nieuwe technologieën zijn leuk, fascinerend, boeiend en bronnen van informatie en oneindige communicatie, maar het kan erg verslavend zijn. Het idee is om je hyperconnectiviteit af te leren. Ongelofelijk is dat de leiders van Silicon Valley het gebruik van tablets en smartphones van hun kinderen strikt beperken. In werkelijkheid is de dader niet de technologie, maar de aard van de relatie die we hebben met de technologie.

3. Niet voor het slapengaan

Ban elk digitaal scherm uit de slaapkamer, zeker anderhalf uur voor je gaat slapen. Het blauwe licht van de schermen beïnvloedt de kwaliteit van onze nachten: het vermindert de afscheiding van melatonine, het slaaphormoon. Bij het slapengaan is het belangrijk om tablets en gsm's uit de slaapkamer te houden die geluiden maken en de slaper kunnen wekken. Bovendien zijn de golven die ze uitstoten schadelijk voor een goede nachtrust. Zelfs wanneer ze zijn uitgeschakeld, beïnvloeden ze onze hersenfunctie.

4. Beperk de meldingen

Blokkeer de waarschuwingssignalen en de pop-ups om te vermijden dat je vaak onderbroken wordt of afgeleid tijdens het werk. Het is zelfs aangeraden om je e-mails te checken op een vast tijdstip. Op basis van tientallen studies van Dr Glenn Wilson van de King's College in Londen bleek dat onderbrekingen tijdelijk het IQ verminderen en dat is het equivalent van slechte concentratie na een slapeloze nacht.

5. Ga terug online… op je eentje

Stel jezelf vragen over je werkelijke behoeften. Als je wil ontspannen, waarom kies je dan niet voor een activiteit in de frisse lucht of voor een goed boek? Als je wil praten met iemand, waarom ga je dan niet op café met een vriend? Als je het nieuws wil lezen, waarom lees je dan niet de krant? Vervang het virtuele door het echte, dat helpt om terug beter voor jezelf te zorgen. Digitale middelen kun je niet verbieden, maar je moet ze een juiste plaats geven, het dringende gevoel om bereikbaar te zijn mag je niet toelaten. De technologie is een fantastisch cadeau, op voorwaarde dat het niet onze meester wordt, maar enkel in onze dienstverlening blijft.