Als je ‘s morgens in de file staat, wanneer je een discussie had met een collega of als je nét je trein ziet wegrijden… Er zijn zo van die moment dat je je schoen zou kunnen opeten van de stress. Je bent niet alleen, iedereen heeft van die mini-momentjes waarop je je opjaagt. Maar stress is niet goed voor je gezondheid, daarom verklappen we hoe je nu best omgaat met die stressmomenten.

1. In de ochtendfile

Je hebt een erg drukke dag en wilt zeker op tijd op het werk zijn voor die belangrijke vergadering. En dan gebeurt het… Er is file. Bovendien is er een irritante chauffeur die je er niet even tussenlaat wanneer je moet invoegen. Argh, heeft iemand ooit van ritsen gehoord? Er zijn twee manieren om je kalmte te bewaren. De eerste is muziek. Zet je radio aan, plaats je favoriete muziek op een stick of luister een ontspannende podcast. (Er zijn trouwens podcasts met ontspanningstechnieken). Doet alvast wonderen. Is dat niet voldoende? Probeer dan eens een ademhalingsoefening. Adem een paar keer in en uit, plaats dan op een inademing je duim van de rechterhand tegen de rechterkant van je neus. Sluit je rechterneusgat af met je duim en adem langzaam uit door je linkerneusgat. Wissel af tussen linker- en rechterneusgat en herhaal meermaals. Je wordt meteen rustiger.

2. Wanneer je in de rij staat aan de kassa

Zowat alles is nuttiger dan in de rij staan van een supermarkt. Dus je kunt je tijd maar beter even nuttig gebruiken. Train je bekkenbodemspieren. Adem langzaam in tot je buik opholt, houd je adem even vast. Sluit je vagina stevig dicht terwijl je langzaam uitademt. Vervolgens laat je los, daarna herhaal je. Je tijd is nuttig gevuld en je focust je niet meer op het wachten. Win-win.

Lees verder op de volgende pagina

1 2
bekijk op één pagina

Meer tips om helemaal zen te worden:

SOURCE: Women's Health | Psychology Today