Hoeveel relatietherapeuten en – experten we ook al interviewden, één gouden tip voor een gezonde relatie kregen we helaas niet. Blijven communiceren en verbinding maken, helpt wel. Dat wil echter niet zeggen dat kleine dingen geen impact kunnen maken. Deze zeven gemakkelijke oefeningen bieden geen garanties, maar zijn leuk en zorgen op zijn minst voor plezier binnen de relatie.

7 leuke oefeningen die je relatie een boost geven

1. Hou de leuke dingen bij

Er zijn mooie momenten en er zijn minder leuke momenten, dat is nu eenmaal zo. Meer zelfs: studies tonen aan dat negatieve momenten vaak langer blijven hangen dan de romantische. Bedenk daarom regelmatig vijf dingen die je partner doet om zijn liefde te tonen. Van die onverwachtse bos bloemen tot het helpen in het huishouden… Als je heel eerlijk bent, je partner doet waarschijnlijk veel voor je als je er even bij stilstaat.

2. Loop hand in hand

Of raak elkaar vaak aan! Onderzoek toont aan dat elkaar regelmatig aanraken de ideale manier is om een goede band op te bouwen. Extra plus: door handen vast te houden of te knuffelen, verlaagt jullie stressniveau. Gebruik dus iedere gelegenheid om elkaar even aan te raken en maak regelmatig een wandeling waarbij je hand in hand loopt en praat met elkaar. Het is leuk, gezond en komt jullie relatie ten goede.

3. Lees voor aan elkaar

Een andere manier om wat extra tijd door te brengen met elkaar, is door elkaar voor te lezen uit een boek. Uit studies blijkt dat het deugd doet voor je relatie als je met je partner samen nieuwe dingen ervaart. En weet je nog hoe gezellig en veilig het voelde om voorgelezen te worden als kind? Liever niet lezen, probeer dan andere nieuwe dingen samen te ontdekken: een nieuw spel proberen, een hobby uittesten of een origineel gerecht uitproberen. Alles is mogelijk, zolang jullie het maar samen doen en genieten van elkaar.

4. Accepteer die kleine irritaties

Een goede oefening: noteer twee dingen aan je partner die je regelmatig ergeren en laat je partner hetzelfde doen. Daarna bespreken jullie de dingen open en leggen jullie uit waarom jullie deze twee dingen kozen. Door erover te praten, ontdek je vaak verklaringen voor die kleine dingen. Dat kan je helpen om die irritaties te accepteren of om ze zelfs volledig te omarmen.

5. Deel je perfecte dag

Beeld je even de perfecte dag in, en vertel erover tegen je partner. Fantaseer over de indeling van je dag en ieder klein detail: wat je doet, met wie, hoe het eruitziet… Daarna is het een uitdaging om zo vaak mogelijk elkaars perfecte dag te creëren. Door te praten over je perfecte dag kom je meer details over elkaar te weten en vorm je een diepere band.

6. Voel elkaars hartslag

Neem een paar minuten met je partner in een rustige ruimte en plaats je rechterhand over elkaars schouder, vlak bij het hart. Bespreek daarna hoe de non-verbale communicatie met elkaar voelde. Door elkaar aan te raken, is er fysiek contact. En dat heeft een positieve invloed op jullie relatie. Net als hand in hand lopen of knuffelen dus. Door in elkaars ogen te kijken tijdens de oefening, is er extra verbinding.

7. Doe de dankbaarheidsoefening met en voor elkaar

Iedere mental coach zal je aanraden om regelmatig drie dingen te noteren waarvoor je dankbaar bent. Het maakt je gelukkiger, zorgt voor een betere nachtrust en zou zelfs de kans op ziektes verkleinen. Probeer dat nu ook eens met je partner te doen: schrijf drie dingen waarom je jouw partner zo dankbaar bent. Lees daarna elkaars puntjes voor. Het zou jullie band nog versterken.

Andere relatietips: