Een ruzie met je partner, een belangrijke presentatie op het werk of een belangrijke keuze… Natuurlijk piekert iedereen wel eens. Maar té veel piekeren is niet gezond. Schrik dat jij te veel piekert? Dat herken je aan deze signalen.

“Vooral heel wat vrouwen piekeren wel eens. Als we piekeren bedenken we scenario’s in ons hoofd over wat er zou kunnen mislopen. We maken ons dus eigenlijk zorgen over iets dat nog niet gebeurd is. Op dat moment schiet ons stresssysteem in actie. Je kunt het vergelijken met wanneer je denkt iets voor je auto te zien springen, je verschiet en schiet in stressmodus, ook al bleek het bijvoorbeeld maar om een blaadje te gaan”, legt therapeute Suzanne Kempeneers uit.

En dat kan vervelende gevolgen hebben. “Je krijgt stress, dat is natuurlijk al niet leuk. Maar wanneer je te veel gaat piekeren, vreet het écht energie en je kunt er zelfs ongelukkig van worden of het kan een rem op je leven zetten. Denk maar bijvoorbeeld aan iemand die piekert over potentiële inbrekers tijdens een reis, zo’n persoon kan er voor kiezen om niet meer op vakantie te gaan. En dat is zonde.” Bovendien is piekeren écht niet nuttig. “Als je piekert, gaat het over dingen die potentieel kunnen mislopen. Onderzoek wees uit dat maar 3% van ons piekergedrag terecht is, heel weinig dus. Bovendien is het slimmer om pas naar een oplossing te zoeken wanneer het probleem zich voordoet”, aldus Suzanne. Herken je deze signalen? Dan pieker je téveel.

1. Je slaapt slecht

Een goede nachtrust is erg belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Lig jij ’s nachts te woelen? Niet zo vreemd, volgens Ad Kerkhof, hoogleraar klinische psychologie, is daar een logische verklaring voor. “In het donker voel je je van nature kwetsbaarder en kun je niet helder denken. Dat zorgt voor een gevoel van hopeloosheid.” Gevolg: een slechte nachtrust en overdag vermoeid. En net omdat je je vermoeid voelt, word je somberder en ga je meer piekeren. Een nachtje minder goed slapen bij een stressvolle gebeurtenis is niet meteen reden tot paniek. Maar houdt het aan, dan praat je best een keer met je dokter.

2. Je piekert over je gepieker

Piekeren is niet enkel slecht voor je. Door te piekeren denk je na en kom je soms tot een betere oplossing. Maar vaak piekeren we over dingen waar we geen invloed op hebben. En dat vreet energie en is niet goed voor je. Wanneer piekeraars beginnen te twijfelen, piekeren ze zelfs over het feit dat ze piekeren. Merk je dat? Dan moet je actie ondernemen.

3. Je krijgt lichamelijke klachten

Wie veel piekert, kan zelfs lichamelijke klachten krijgen. Door je angstig of opgejaagd te voelen, kun je last krijgen van hoofd-, nek- of spierpijn. Daarnaast zjin veelvoorkomende gevolgen: misselijkheid, maagpijn, huiduitslag en concentratieproblemen. Allemaal redenen om even rust te vinden.

Tips

  • Wees je bewust van je piekergedrag en stel jezelf de vraag of het wel nut heeft
  • Doemscenario’s in je hoofd? Bedenk even welke andere scenario’s ook mogelijk zijn
  • Zoek een manier om tot rust te komen. Ademhalingsoefeneningen, mindfulness of yoga kunnen helpen
  • Ga sporten, je lichaam maakt endorfines of gelukshormonen aan
  • Lukt het echt niet? Praat eens met een psycholoog

Meer over psycho & gezondheid: