Ooit al gehoord van mindwandering? Volgens psycholoog, stress-expert en schrijver Thijhs Launspach is het dé manier om je werkdag stressvrij door te komen. Erg belangrijk vindt hij, want ‘het aantal burn-outs neemt drastisch toe’.

“Ons hoofd staat altijd aan, we zijn constant ergens mee bezig, zeker tijdens het werk“, vertelt hij aan de Nederlandse Libelle. “Rustmomenten zijn er niet, tijdens het lunchen praat je bij met collega’s of zit je op je telefoon. En wie weet neem je die smartphone we mee naar het toilet. Met andere woorden: je hersenen draaien op volle toeren.”

Gedachten de vrije loop

En dat is essentieel om te ‘mindwanderen‘, oftewel: je gedachten de vrije loop laten. Door je hersenen nergens mee te laten bezig zijn (dus ook niet met telefoon of praatjes aan de koffiemachine), kunnen je gedachten de vrije loop. Je laat ze als het ware gaan en kijkt vanzelf waar ze naartoe ‘wandelen’. Je hersenen dwalen misschien af naar een mooie herinnering of je krijgt opeens een heel goed idee. Klopt, je wordt creatiever door regelmatig te mindwanderen.

Denkpauze

Het lijkt misschien vreemd, maar ook tijdens je werkdag is het nuttig mindwandering in te plannen. Ga even rondwandelen, wissel drukke taken af met taken die je op automatische piloot uitvoert, tijdens die laatste kun je ook mindwanderen.

Schuldig voelen tegenover je baas? Helemaal niet nodig. Kans is net groot dat je op een heel goed idee komt. Bovendien verlaagt je stressniveau, en dat komt je productiviteit ten goede.

FEAR OF MISSING OUT (FOMO)

Ook na de werkuren is het belangrijk soms even niets te doen. “Ons leven moet spannend zijn en we hebben last van fomo, de angst om leuke dingen te missen”, vertelt hij aan het Nederlandse AD. Hij had zelf een burn-out en moest daarna zijn leven omgooien. “Ik pakte mijn facebookverslaving aan, leerde neen zeggen en huurde een personal assistant in. Verder hield ik me bezig met yoga en ademhalingstechnieken en volgde ik een opleiding tot mindfullnesstrainer. Maar je moet vooral zelf beslissen hoe je jouw leven anders indeelt. Wel belangrijk: zorg dat je geen propvol leven leidt met een permanent haastgevoel.”

In ‘Fokking druk – Het ultieme anti-stressboek‘ deelt Thijs zijn verhaal en tips.

Meer nieuwe boeken die je helpen een betere versie van jezelf te worden:

AAN HET ROER VAN NV MEZELF – RALF CAERS & MARIJKE DE COUCK

Ralf en Marijke geven je advies en oefeningen met de focus op jezelf en je professionele leven. Samen leggen ze de focus op werk en werkbaar werk. Alles om stress en burn-outs te vermijden.

Uitgeverij Manteau – Hier verkrijgbaar – € 23,50

 

De kracht van sofrologie – Pascale Crauwels

Sofrologie is een combinatie van ontspanningstechnieken, actieve bewegingen en ademhalingsoefeningen. Dankzij een sessie kun je rustiger worden en meer zelfvertrouwen kweken. In dit boek legt Pascale – een van de Belgische sofrologen – uit wat het is, hoe het werkt geeft ze oefeningen mee.

Uitgeverij Manteau – Hier verkrijgbaar – € 22,50

De Bron – Dr Tara Swart

De Britse Dr. Tara Swart startte haar carrière als psychiater, maar startte later een coachingpraktijk. Ze behandelt ‘de wet van aantrekkingskracht’, mindfulness & meditatie en de beste balans tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid. Tara geeft, door middel van een vierstappenplan, handvatten om de kracht van onze geest en ons brein te vergroten om zo ons leven te veranderen en onze dromen te verwezenlijken.

Uitgeverij Lev. – Hier verkrijgbaar – € 21,99

Alles is uitvogelbaar – Marlie Forleo

Geloof eindelijk in je eigen kunnen en stop met excuses maken. Marie geeft je de moed om, ondanks je angsten, je dromen waar te maken en significante veranderingen teweeg te brengen.

Uitgeverij Lev. – Hier verkrijgbaar – € 20,90

Meer over stress & burn-outs: