Iedereen is wel eens onzeker, op het werk, in sociale situaties of in de relatie met zijn of haar partner. Maar een structureel gebrek aan zelfvertrouwen kan je ongelukkig maken en je succes in de weg staan. Psycholoog Robert Haringsma dé gouden tips om je zelfvertrouwen te vergroten.

 

1. geloof in je eigen waardigheid

Een hoog zelfvertrouwen is een kwestie van waardigheid (eigenwaarde) en vaardigheid (vertrouwen in wat je kunt). Het mooie aan eigenwaarde is dat je er niet aan hoeft te werken. Je bent namelijk al iets waard. Je bent niet bijzonder, of beter dan anderen, maar je bent ook niks minder. Je hoeft je dus niet te bewijzen en je hoeft de goedkeuring van anderen ook niet te verdienen.

Dit klinkt misschien als een open deur, maar toch is dit het probleem waar veel mensen mee worstelen. Ze hebben het idee dat ze pas de moeite waard zijn als ze bijzonder prestaties neerzetten of iets voor iemand anders betekend hebben.

Het is moeilijk om afscheid te nemen van dat idee en om jezelf te accepteren. Dat begrijp ik goed. Toch zul je die stap moeten maken als je naar een stabiel hoog zelfvertrouwen wilt gaan. Om deze tip mee af te sluiten, heb ik een oefening.

Oefening: ga voor het slapen gaan en na het opstaan voor de spiegel staan en zeg tegen jezelf: “ik hou van je!”. Ga hier net zolang mee door totdat je het meent. Blijf oefenen en bekijk na een maand eens wat dit met je gedaan heeft.

2. investeer in je vaardigheid

Je weet nu dat je geen bijzondere prestaties nodig hebt om van jezelf te kunnen houden. Toch is het heel normaal om te willen presteren. En het is nog heel leuk ook. Daarom moedig ik je aan om vooral te investeren in je vaardigheden. Een aantal manieren om je vaardigheden te vergroten zijn:

  • Doe een cursus. Dit is de meest gemakkelijk en gestructureerde manier om te leren.
  • Lees een boek: als je een boek per week leest, ben je binnen een jaar specialist op het onderwerp
  • Experimenteer: in sommige vaardigheden kun je alleen maar beter worden door ze vaker te doen. Zoek dus met opzet situaties op waarin je kunt oefenen.
  • Wees niet bang om te falen: zoals ik in mijn vorige stuk al aangaf: fouten heb je nodig om van te leren.

3. geef jezelf de toestemming om een mens te zijn

Veel mensen met een laag zelfvertrouwen verwachten van zichzelf dat ze kunnen functioneren als een onfeilbare robot. Ze geven zichzelf geen rust, accepteren geen fouten en gaan er van uit dat die lastige emoties hun gespaard blijven.

Wanneer je die verwachtingen hebt, zul je raar opkijken wanneer blijkt dat je gewoon een mens bent. Een mens dat moe raakt, emotioneel wordt, steeds weer dezelfde fouten maakt en soms gewoon geen zin heeft.

Als je jezelf toestemming geeft om mens te zijn, gewoon een mens van vlees en bloed. Niet bijzonder goed, maar ook niet bijzonder slecht, gewoon een mens zoals daar nog 7,5 miljoen van zijn. Als je jezelf die toestemming zult geven, zul je veel meer ontspannen en gelukkiger zijn. En veel meer zelfvertrouwen hebben.

Wil je zelf ook werken aan je zelfvertrouwen? Schrijf je dan snel in voor onze ontbijtsessie ‘Falen om te groenen’ van Ianka Fleerackers. In deze sessie vertelt Ianka over haar faalmomenten, eerlijk en ongecensureerd. Haar boodschap is kristalhelder: mislukken mag. Schrijf je hier snel in!

Meer tips voor een gezonde geest in een gezond lichaam: