Iedereen heeft wel eens een dipje. Voel jij je een beetje droevig, heb je stress of is het allemaal even te veel? Je bent zeker niet alleen. Het leven is hard, en iedereen komt tegenslagen tegen. Bovendien is het oké om soms treurig te zijn. Liever wat sterker in je schoenen? Deze dagelijkse gewoontes maken je mentaal sterker.

Piekeren is vermoeiend en kan je neerslachtig maken. Hier lees je hoe je voor eens en altijd kunt stoppen met piekeren.

Een berg werk, een zieke partner of relatieproblemen… Soms is het leven gewoon even kut. En het is zeker oké om eens droevig te zijn, laat het zeker toe. Wil je je wapenen om beter om te kunnen met die tegenslagen en dat verdriet? Lees dan zeker even deze tips om je mentaal sterker te maken.

1. Druk je dankbaarheid uit

Of je nu een boekje bijhoudt waarin je noteert waarvoor je dankbaar bent of je voor jezelf de gewoonte maakt om dagelijks tegen jezelf te zeggen waarmee je blij bent in  je leven, druk je dankbaarheid uit. Dit helpt zelfmedelijden te voorkomen en doet je positiever naar het leven kijken. Goed nieuws: het neemt maar een minuutje in beslag. Zeker doen dus.

2. Begeef je buiten je comfortzone

Door iedere dag iets te doen dat net buiten je comfortzone ligt, kun je groeien. Heel kleine dingen maken een verschil: ga toch sporten ook al heb je geen zin, maak die speech ondanks je zenuwen of ga naar dat netwerkevenement terwijl je liever in je zetel ploft. Je zult meer leren over jezelf en je zult aan zelfvertrouwen winnen om dingen te doen die je niet voor mogelijk achtte.

3. Wees alleen met je gedachten

Een overvolle agenda, digitale prikkels en de druk om constant productief te zijn… Je hebt weinig tijd om even rustig na te denken. Probeer toch 10 minuten van je dag te gebruiken om even na te denken. Bewust bezig zijn met je gedachten, even mediteren of zelfs gewoon genieten van de stilte… Deze dingen helpen je om mentaal sterker te worden.

4. Beeld je in wat je tegen vriendinnen zou zeggen

De gesprekken die je met jezelf voert, spelen een belangrijke rol in hoe je je voelt en gedraagt. Praat tegen jezelf zoals je tegen een goede vriendin zou praten. Wees niet overdreven streng voor jezelf, maar wees lief en begripvol. En durf jezelf ook een reality check te geven wanneer dat nodig is.

5. Benoem je gevoelens

Je gevoelens spelen een belangrijke rol in de beslissingen die je maakt. Denk dus na over hoe je je voelt en neem af en toe een moment om stil te staan bij hoe die emoties je keuzes beïnvloeden. Je neemt de beste beslissingen als je zowel rationeel als je met emoties beslissingen neemt.

6. Gebruik je energie slim

Je hebt maar een bepaalde hoeveelheid tijd en energie. Gebruik die dus goed. Focus niet op dingen die je niet kunt controleren, houd je niet bezig met de analyse van wat gisteren gebeurde en maak je niet bij voorbaat zorgen over de scenario’s die morgen zouden kunnen gebeuren. Gebruik je brein liever voor nuttige dingen. Zoals het oplossen van bestaande problemen of het ombuigen van negatieve gedachten naar positieve.

Meer tips om mentaal sterk te staan:

SOURCE: TIME Magazine