Feelings grote geldenquête: de impact van corona op onze koopkracht

We praten niet graag over geld, maar als het anoniem kan, vertellen we honderduit. De resultaten van onze online enquête over vrouwen en geld geven dan ook een ongeziene inkijk in je boekhouding en budget. Wij delen graag de belangrijkste resultaten. Vandaag: de impact van corona op ons geld.

 

1. 26% kon meer sparen door de coronacrisis, 20% zag haar koopkracht afnemen

Inmiddels wordt duidelijk dat de impact van corona op de inkomsten en uitgaven voor sommige vrouwen erg groot is. 10 procent van de ondervraagde vrouwen was tijdelijk werkloos en bijna 3 procent verloor haar werk definitief. Ruim 16 procent gaf aan minder gespaard te hebben dan gebruikelijk. Toch kon meer dan 1/4 van de vrouwen méér sparen: wie geen loonsverlies leed, gaf tegelijk ook weinig tot niets meer uit aan cafébezoek, restaurants of culturele activiteiten. Opmerkelijk: hoe ouder de vrouwen, hoe hoger de impact van de crisis op hun budget. Een kwart van de ondervraagde vrouwen denkt nu ook veel langer na over haar uitgaven en geeft haar geld ook efficiënter uit.

 

2. Geen koopjes meer

Corona heeft effect gehad op de prijzen in supermarkten: alles werd ruim 6,6 procent duurder. Mogelijks omdat promoties een tijdje verboden waren om hamstergedrag te voorkomen. TestAankoop berekende dat een gemiddeld gezin 15 procent van de totale uitgaven aan supermarkten besteedt, zo’n 5.000 euro per jaar. Een stijging van 6,6 procent komt neer op 330 euro.

 

3. Coronastress

Uit de Grote Coronastudie van de Universiteit Antwerpen bleek o.a. dat de lockdown vaker tot spanningen en een verminderd mentaal welzijnsniveau heeft geleid bij mensen met financiële problemen.

 

4. ‘Gelukkig kon de hypotheek op pauze’

Sabine (44) is zelfstandig fotografe en kreeg een uitkering. “Met dat vervangingsinkomen kon ik net alle doorlopende vaste kosten betalen, dus was er een status quo. Bijkomend voordeel was dat we de hypotheek op ons huis ook een half jaar op pauze mochten zetten. Dat heeft ons echt gered. Gelukkig komen de opdrachten nu stilaan weer binnen.”

 

Wie heeft de enquête ingevuld?

Feeling organiseerde vorige zomer een grote online enquête met als onderwerp ‘vrouwen en geld’. In totaal vulden 1.459 Belgische vrouwen de enquête in, van wie 965 Nederlandstalige en 793 Franstalige. De meeste deelnemers waren ouder dan 25 jaar, met een zwaartepunt in de categorie 45-plussers. Daarvan is bijna 40 procent samenwonend of getrouwd met kinderen, 25 procent samenwonend of getrouwd zonder kinderen, 10 procent alleenstaand met kinderen en nog eens 20 procent is alleenstaand zonder kinderen. De rest woont in bij ouders, familie of vrienden. Meer dan de helft van de ondervraagden is bediende, ambtenaar of docent.

 

Meer over geld:

Tekst: Evelien Rutten – Beeld: Getty

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content