Feelings grote geldenquête: zijn we luxekippen?

We praten niet graag over geld, maar als het anoniem kan, vertellen we honderduit. De resultaten van de online enquête over vrouwen en geld die we dit najaar hielden, geven dan ook een ongeziene inkijk in onze boekhouding en budget. Wij delen graag de belangrijkste resultaten. Vandaag: wat is luxe en hoeveel van ons budget gaat er naar toe?

De resultaten:

90% beschouwt kunst als een luxe, 63% vindt bioproducten geen luxe, 74% shopt liever bewust voor een meerprijs dan onbewust voor een spotprijs, 74% meent dat geld gelukkig maakt.

Saunaatje doen?

Wat ervaren we als luxueus? De meningen lopen een beetje uiteen. In het algemeen worden de typische dure aankopen (een boot, designerhandtas, zwembad, sterrenrestaurants) door vrijwel iedereen beschouwd als echte luxe, terwijl een goed uitgeruste badkamer en keuken veeleer cruciaal zijn voor een gelukkig leven. Op het vlak van fysieke en mentale gezondheid doen we ook weinig concessies: bioproducten worden steeds evidenter, net zoals wellness, tijd voor jezelf en hulp in het huishouden. Op dat vlak is er wel een verschil tussen Nederlandstalige en Franstalige vrouwen. Vlaamse vrouwen vinden een saunabeurt in 79 procent van de gevallen luxueus, in tegenstelling tot 63 procent van de Franstalige vrouwen. Huishoudhulp is dan weer vanzelfsprekender aan Nederlandstalige kant. Wat ook opvalt, is dat 74 procent van de vrouwen expliciet kiest voor kwaliteit: liever wat meer betalen voor een topproduct, dan graaien in de bak met afgeprijsde waren.

Het leven is 40 procent duurder

We kiezen  steeds bewuster waar we ons geld aan besteden. Daar is een goede reden voor: sinds het jaar 2000 (en een jaar later de invoering van de euro) is het leven gemiddeld bijna 40 procent duurder geworden. Dat leren we uit de cijfers van de Europese statistiekdienst Eurostat. De hoogste prijsstijging zag je bij alcohol en tabaksproducten (75 procent!). Ook onderwijs werd 70 procent duurder. Noodzakelijke kosten als water, gas en elektriciteit gingen met 55 procent omhoog. Voor een restaurantbezoekje betaal je 60 procent meer. Voeding werd gemiddeld 50 procent duurder.

‘Kopen wat je blij maakt’

Myra (40) heeft een duidelijke opinie over wat luxe is en wat niet. “Alles waar je blij van wordt, is een goede uitgave. Behalve misschien een gepersonaliseerde nummerplaat. Dat is gewoon dom.”

Wie heeft de enquête ingevuld?

Feeling organiseerde deze zomer een grote online enquête met als onderwerp ‘vrouwen en geld’. In totaal vulden 1.459 Belgische vrouwen de enquête in, van wie 965 Nederlandstalige en 793 Franstalige. De meeste deelnemers waren ouder dan 25 jaar, met een zwaartepunt in de categorie 45-plussers. Daarvan is bijna 40 procent samenwonend of getrouwd met kinderen, 25 procent samenwonend of getrouwd zonder kinderen, 10 procent alleenstaand met kinderen en nog eens 20 procent is alleenstaand zonder kinderen. De rest woont in bij ouders, familie of vrienden. Meer dan de helft van de ondervraagden is bediende, ambtenaar of docent.

Meer over geld:

Tekst: Evelien Rutten – Beeld: Getty

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content