Een drukke job, het huishouden runnen en tussendoor nog tijd maken voor ons sociaal leven. We hebben het allemaal druk. En dat levert stress op. Ook auteur, mama en directeur van Femma, Eva Brumagne, had dat probleem. Tot ze de oplossingen vond, en die heeft ze nu gebundeld in het boek ‘Opgeruimd leven. Roadtrip naar tijd en balans’. Aan ons verklapt ze drie dagen lang al enkele van haar gouden tips. Vandaag vertelt ze hoe je rust in je hoofd brengt en zo gelukkiger door het leven gaat.

Hoe gelukkig je bent hangt af van verschillende factoren waar je niet altijd vat op hebt. Waar je geboren bent, of je de kans kreeg om te studeren wat je wilde, of je een goede gezondheid hebt, daar heb je allemaal weinig zeg in. Het is echter wel zo dat wat je doet en hoe je aankijkt tegen wat er zich in je leven afspeelt 40 procent van je geluksgevoel bepaalt. Je bent dus niet alleen verantwoordelijk voor je geluk, maar jouw impact op dat gevoel is niet onbelangrijk.

Geluk is dus maakbaar en vaak vind je het in kleine dingen. Je favoriete muziek beluisteren, tijd doorbrengen met wie je dierbaar is, nieuwe ervaringen opdoen… Deze praktische tips kunnen je alvast op weg helpen naar een hoofd vrij van chaos:

1. Stel doelen op

Eerst formuleer je je doelen: waar wil je geraken? Vervolgens omschrijf je die doelen alsof je ze al bereikt hebt. Dus niet: ‘Ik ga beginnen lopen’, maar ‘Op 31 december kan ik vijf kilometer aan een stuk lopen’. Je formuleert je doel met andere woorden resultaatgericht. De weg tussen doel en realiteit is je plan of je strategie: wat ga je ondernemen om van je huidige positie naar het doel te raken? Je kan best niet meer dan vijf doelen bepalen die haalbaar zijn en die dan in een jaarplan gieten. Je moet dus ook nee durven zeggen tegen wat daar niet in past.

Hier lees je hoe je nee kunt leren zeggen

2. Maak een takenlijst.

Alle dingen die nog moeten, hebben de onhebbelijke gewoonte je op de meest vreemde momenten door het hoofd te schieten. Schrijf alles op. Dat gemaal in je hoofd veroorzaakt spanning, stress en onrust. Door je to do’s op te schrijven blijven ze niet meer in je hoofd rondtollen. Uit onderzoek blijkt dat mensen taken veel beter uitvoeren wanneer de rest van hun to do’s in een overzicht of plan zitten.

3. Verdeel het werk

Hoewel meer en meer mannen en vrouwen vinden dat het huishoudelijk werk gelijk verdeeld zou moeten worden onder partners, is dat in de praktijk vaak nog niet het geval. Maak eens een genderneutrale takenlijst op en verdeel alle taken over alle gezinsleden. Een wekelijkse gezinsagenda helpt je om een overzicht te bewaren.

4. Automatiseer

Gebruik de technologie van vandaag in jouw voordeel. Zo kun je regelmatig terugkerende betalingen automatiseren. Maak een weekmenu om lastminuteboodschappen te vermijden. Je hoeft zelfs je boodschappen niet per se zelf te doen. Zowat alle supermarkten hebben een shopservice…

5. Oefen je veerkrachtspier

Probeer een probleem uit een andere hoek te bekijken. Misschien kijk je er dan anders tegenaan en komt de oplossing vanzelf? Wees ook mild voor jezelf. Om veerkrachtig te zijn moet je een situatie soms kunnen aanvaarden. Piekeren over zaken mag nog wel, maar laat het niet je hele dag beheersen. Geef jezelf dagelijks vijftien minuten om alle negatieve gedachten de vrije loop te laten. Vijftien minuten afgelopen? Klaar ermee.

Meer tips van experten: