Claudia Van Avermaet is een echte expert als het op gezondheid aankomt. Ze volgde ‘Orthomoleculaire voedingsleer’, verschillende ‘ yogateacher trainingen’ en is leerkracht lichamelijke opvoeding. Bovendien bedacht ze het ‘POWERBODY” plan: een eenvoudige en effectieve methode met 3 belangrijke pijlers: Gezonde, natuurlijke voeding, een gezonde mindset & work-outs voor een gezonder lichaam. Na Power en Powerbody is er nu Powerboost, vol met tips, recepten en work-outs. Aan Feeling verklapt ze drie dagen lang alvast enkele van haar gouden tips. Vandaag vertelt ze ons hoe we een mind detox doen.

Je mind is enorm snel, soms kunnen er wel honderden gedachten tegelijk in je opkomen.  Die gedachten komen binnen en stromen ook weer naar buiten.  Elke seconde, elke minuut, elke dag, telkens opnieuw. Overvolle gedachten maken je moe of juist helemaal opgewerkt.  We leven al in een tijdperk overladen met prikkels, informatie, overvolle agenda’s en dit maakt ons leven vol en overladen. Tijd dus voor een mind detox:

  • je mind trainen zorgt ervoor dat je kunt doen wat jij wilt. Het is alsof je de beste versie van jezelf kunt worden. Je hoeft enkel je geest te trainen en op de juiste frequentie te zetten. Dan zal je voelen hoe rustig en hoe stil je kan worden in je hoofd.
  • Tijdens een mind detox zullen je hersenen, je hormonen en ook je ademhaling veranderen. Waarom? Omdat je op dat moment beperkingen en vaste gedachten zal loslaten. Je mind zal onmiddellijk in actie schieten, het voelt iets nieuws en stelt zichzelf de vraag: ‘wat is dit?’  Je mind komt in het NU.
  • Hoe meer stress, hoe meer mist in je hoofd. Je mind gaat dan zelf het stuur van je overnemen. Hij begint te zoeken naar een veilige plaats en zoekt soms ‘hoop’ in gevoelens of gebeurtenissen uit het verleden.  Stress kan ervoor zorgen dat je je stuur helemaal verliest en hierdoor geraak je oververmoeid, negatief en weet je het soms allemaal niet meer.

Hoe begin je eraan?

Door middel van je ademhaling, een simpele beweging of door klanken. Deze klanken bevatten trillingen, die je mind zullen kalmeren en tot rust brengen.  Al deze 3 tools samen zullen jouw mind trainen.

We maken onderscheid in 3 aspecten van ons denken: je negatieve of beschermende mind, je positieve of genietende mind en je neutrale mind.

1. Je negatieve geest of jouw beschermende mind

Deze reageert vooral negatief op alles vanuit angst. Het waarschuwt jou voor problemen of gevaren en is gevoelig voor pijn.

2. Je positieve geest of je genietende mind

Deze is optimistisch, ziet overal kansen en mogelijkheden en maakt zelfs van negatieve dingen iets positiefs. Bovendien is deze mind altijd op zoek naar plezier en actie.

3. Je neutrale geest of neutrale mind

Deze mind is subtiel en zorgt voor de balans tussen jouw positieve en negatieve mind. Deze geeft compassie.

Vooral de negatieve geest veroorzaakt stress in ons lichaam.  Zijn rol is erg krachtig en als deze uit balans is, krijg je last van angst en twijfel aan jezelf.  We hebben alle 3 deze aspecten nodig.

Belangrijk is dat we af en toe ons leven vertragen. We zijn er allemaal goed in om onze dag te vullen, maar genieten van een moment van rust of niks doen, is moeilijk. Niks doen, betekent voor ons winkelen, televisie kijken, de was opvouwen of op onze smartphone zitten. We hebben verleerd wat stilte en rust is en wat het ons kan brengen.  Misschien moeten we even ‘slow down’ gaan en kijken wat dat met ons doet.

Wil je zelf aan de slag? Probeer dan deze mind-oefening

Happy Humeur

Je bent met het verkeerde been uit bed gestapt maar je wilt toch een glimlach op je gezicht doen verschijnen? Deze oefening is ideaal voor je zelfbewustzijn en om je zelfbeeld positief te ontwikkelen.

  • Houding

Zit in kleermakerszit, houd je bovenlichaam mooi rechtop.

  • Handen

Breng je handen voor je lichaam ter hoogte van je hart. Sluit je vingers over je duim, met de tippen van je duimen op het kussentje van je pink (als dit lukt). Duw je vuisten tegen elkaar zodat je handpalmen tegen elkaar zijn.

  • Adem

Je belangrijkste troef is je adem. Adem diep in langs je neus. Adem volledig uit langs je mond met getuite lippen. Adem terug diep in langs je mond. Adem uit langs je neus.

  • Einde

Adem diep in en houd je adem 5 seconden vast, strek je armen boven je hoofd uit. Adem uit. Doe dit nog twee keer met een diepe in- en uitademing. Ga rustig liggen.

Wil je meer oefeningen proberen? In POWER BOOST vind je 8 haalbare work-outs voor je mind terug waardoor je helemaal tot rust komt.  Power Boost, Claudia Van Avermaet, Uitgeverij Lannoo, €24,99

Meer tips om te ontstressen:

Openingsbeeld: holiday capsule collection with Johanna Ortiz for mytheresa.com

BRON: Beeld: & Other Stories