https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/
Home Psycho & Relatie Tips van een expert: hoe omgaan met ‘OP’ ervaringen?

Tips van een expert: hoe omgaan met ‘OP’ ervaringen?

Tips van een expert: hoe omgaan met 'OP' ervaringen?

Wanneer ga je keren al je vastzit in een situatie? Vanaf het moment dat je het voelt. Voelen dat het voor jou niet meer klopt. De redenen daarvoor kunnen heel uiteenlopend zijn. Expert Olga Matheusen noemt ze ‘OP’ ervaringen.

Je vergeet ze nooit die Onverwachte Plek waar jij door je knieën ging door een burn out, slecht nieuws, ziekte, verlies, vermoeidheid… Na de OPervaring ga je er op een andere manier mee willen omgaan en zal je OPwaarts leven, anders dus.

OP ervaringen: bla bla of doen?

1. Binnenkant

De drukte is de eerste reden om contact te verliezen met ons zelf. Mensen schrikken vaak als ik ze laat kennis maken met de gesprekken in hun hoofd, hun privé gedachten en conversaties en wat ze daarmee dus zeggen tegen zichzelf, de uitstraling en het resultaat ze hiermee neerzetten. De verbinding voelen met ons hart: leg je hand eens op je hart en vraag jezelf af hoelang het geleden is dat jij zo met jezelf bent omgegaan als je doet met mensen die je liefhebt. Hoelang is het geleden? En je buik… ons centrum waar zoveel activiteit heerst. Wat zegt onze buik tegen ons?

2. Buitenkant

Ons lijf, die motor met twee vierkante meter huid omringd waar wij zo vanuit gaan dat dat altijd maar zal blijven meedraaien. We stellen het niet eens in vraag of het nog wil, of kan…Denk jij dat je vermoedheid altijd ‘voelt’? Té veel werken, teveel druk ervaren, teveel huishouden, teveel gezin, te veel zorgen, teveel kwalen, teveel schuldgevoelens, teveel schaamte, teveel teleurstelling… al die teveel’s geven signalen via je lichaam. Luister naar je lijf.

3. Overkant

Ik en de anderen. Want ook zij zijn er. Het is niet omdat jij een traject volgt en wil keren dat alles rondom jou even een pauze neemt. En als je dan gekeerd bent, wat dan? Je hebt hard gewerkt. En dan zijn zij er. Die met hun kortsluitingszinnetjes die als een trigger bij jou tekeer gaan: “Je ziet er toch nog moe uit, ga je nu echt opnieuw studeren, heb je nu al een relatie, ik had het toch anders aangepakt, een vrienden van me heeft iets gelijkaardigs voor, ik zal jou eens wat vertellen…” Afbakenen die handel, grenzen trekken getuigt van zelfrespect. De overkant kan ook heel liefdevol zijn, verbindend. Je kan er die connectie vinden dat maakt dat je gemotiveerd bent, je écht verbonden voelt, waar jij jezelf kan zijn. We hebben ze nodig en als je er zo hebt: koester ze!

Meer tips van een expert

Neem 21 dagen een koude douche
Zo komen je planten de winter door