Lauren Verster over de beautyindustrie: ‘We willen het zo graag geloven. ‘In een maand de helft minder rimpels’: wie wil dat nu niet?’

In het beste geval word je online geïnspireerd. In het slechtste geval worden je gevaarlijke fabels gevoed en aangesmeerd. Precies waar anti-influencers tegenin gaan, met durf en feiten. Zo ook tv- en radiomaker Lauren Verster, op haar account @laurenverster en in haar podcast ‘Beauty Bullshit?’ gaat ze in tegen fabels uit de beautyindustrie.

Lauren Verster: “Onze aarde gaat kapot, de berg plastic stapelt zich op en wij worden om de oren geslagen met onzinmarketing die ons wil verleiden om te kopen. Daar heb ik het moeilijk mee, en daar wil ik mensen graag voor waarschuwen. Want zeg nu zelf: een plastic tube crème kopen die niets doet, dommer wordt het toch niet? Het plastic wordt voor niks gemaakt, de crème wordt voor niks gemaakt en jij bent geld kwijt voor iets wat niet werkt.”

“Ik zie veel van die claims in de beautysector. Influencers hebben het bijvoorbeeld graag over ‘clean beauty’. Toegegeven, het klinkt goed. Maar wat ís het eigenlijk? De term is niet beschermd. Iedereen kan een product in een strak ogende verpakking steken en claimen dat het ‘clean’ is. In dezelfde lijn: natural beauty. Mooi idee, maar natuurlijke ingrediënten moeten meestal óók chemisch behandeld worden om te kunnen werken. Parabenen, nog zoiets. Influencers promoten graag shampoo zonder parabenen. Alleen weet dus bijna niemand wat parabenen eigenlijk zijn. En vooral: wat er dan voor in de plaats komt. Nog een klassieker: ‘dermatologisch getest’. Of: ‘klinisch getest’. Daar betaal je graag een cent meer voor. Maar: wat houdt dat in? Ik zal het je zeggen: dat het op iemands rug is gesmeerd. Meer niet. De resultaten worden nergens vermeld, dus ook als die test volledig negatief is uitgevallen, kun je zeggen dat het dermatologisch getest is.”

‘Elke dermatoloog zal zeggen dat het niet nodig is, dat het zelfs schadelijk kan zijn om zo’n jonge huid aan zoveel producten bloot te stellen’

Wat me ook raakt, is als ik influencers beautyproducten zoals een 10-stappenplan of K-beauty zie promoten, die vooral bij heel jonge meisjes aanslaan als ‘trend’. Elke dermatoloog zal zeggen dat het niet nodig is, dat het zelfs schadelijk kan zijn om zo’n jonge huid aan zoveel producten bloot te stellen, omdat de natuurlijke huidbarrière wordt aangetast. En toch blijven de influencers die producten promoten. Waarom? Ik vermoed dat de meesten niet stilstaan bij wat er eigenlijk allemaal in zit. En natuurlijk, iedereen moet zijn geld verdienen en de huur betalen. Dat kan ik best begrijpen. Daarom noem ik hen op mijn account nooit bij naam, ik wil het niet op de man spelen. Een betere vraag is misschien: waarom blijven wij erin meegaan? Dat antwoord is eenvoudig: omdat we het zo graag wíllen geloven. ‘Op een maand tijd de helft minder rimpels’: wie wil dat nu niet? De echte waarheid – dat geen enkele crème rimpels doet verdwijnen en we onze huid moeten aanvaarden zoals ze is – is veel minder aantrekkelijk. En bovendien is het ook zo ingewikkeld allemaal. Wie heeft er tijd of zin om op te zoeken wat sulfaten nu eigenlijk zijn, en of ze echt zoveel schade kunnen berokkenen?”

“Ik krijg veel reactie op mijn posts, maar zelden van de influencers zelf. Af en toe is er iemand boos, maar dat zijn dan meestal schoonheidsspecialisten of kappers, die een product zelf verkopen. Ook van de bedrijven hoor ik weinig. Of ik hen zelf wel eens contacteer met mijn bevindingen? Nee. Ik doe dit voor de consumenten. Als ik hun juiste informatie geef, kunnen mensen zelf beslissen om bepaalde claims niet meer zomaar te aanvaarden en om die producten niet meer te kopen. De planeet en je portemonnee zullen er dankbaar voor zijn.”

Door Evelien Roels.

Meer lezen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise

Commerciële boodschap