Dat er een wereld is voor én na corona, wordt stilaan duidelijk. We verruilen onze verre reis voor een staycation, en zeggen concerten en festivals even vaarwel. Maar hoe zit het op kantoor? Terwijl sommigen terug iedere dag aanwezig zijn, werken anderen nog steeds veel thuis. “Ik hoop dat er een verschuiving komt”, zegt wellbeing experte Ann De Bisschop. Ze pleit voor een hybride model waarin de voordelen van de twee gecombineerd worden. Naar aanleiding van haar nieuwe boek ‘Wellbeing= Winst’ schrijft ze er een blog over.

Controle loslaten

“Plots van vandaag op morgen, werd op 13 maart thuiswerken de norm voor vele bedrijven. Zelfs bedrijfsleiders die het er moeilijk mee hadden om de controle los te laten, hadden nu geen andere keuze. En wat bleek? Het lukt best wel om los te laten en te vertrouwen. Nu maar hopen dat de bazen dat loslaten kunnen vasthouden.”

“Ik beweer zeker niet dat het altijd even gemakkelijk was: de combinatie met loslopende wilde kinderen, of met hangende pubers. En dan heb ik het nog niet eens over de pre-teaching plicht. Maar het stemt me hoopvol: als het zo gelukt is om thuis te werken, hoe goed zal het ons dan niet lukken zonder kinderen en partner in huis?”

“Controle loslaten is moeilijk. Maar nu het opeens moest, bleek het verbazend goed te lukken. Ik hoop dat de bazen dat loslaten kunnen vasthouden”

“We moeten naar hybride model”

“Ik hoop dat veel bedrijven voortaan inzetten op een hybride model: een goede mix van thuiswerk en een aantal dagen op kantoor. Zo behoud je het sociaal contact en de connectie met collega’s, maar ben je meer thuis, heb je minder last van files en wordt het milieu dus een beetje gespaard.”

Productief thuiswerken:

Natuurlijk is het essentieel om ook thuis even productief aan de slag te gaan, daarom geef ik enkele tips om optimaal thuis te werken:

  • Maak je ’s ochtends helemaal klaar alsof je naar kantoor zou gaan. Geen slaapoogjes en pyjama dus, maar een frisse douche en kledij waar je niet mee in schaamte valt tijdens een videocall.
  • Breng meteen structuur aan in je dag: bepaal wanneer je start met werken, wanneer je gaat stoppen, maar even goed wanneer je pauzes gaat nemen. Die laatste zijn belangrijk voor lichaam en geest. Zorg daarom voor minstens drie pauzes.
  • Maar neem ook mini-breaks om je benen even te strekken. Na een uurtje werken is het goed om 5 min pauze te nemen. Doe dat dan ook liefst even in de buitenlucht en zonder Facebook of Instagram maar geniet even met al je zintuigen van wat de natuur je te bieden heeft.
  • Als je thuis werkt, heb je geen collega’s die je mee uitnodigen naar het bedrijfsrestaurant of de broodjesbar. Maak ook thuis bewust tijd vrij voor je lunchpauze. Probeer gezond te eten nu je alles binnen handbereik hebt en ga na je lunch nog een half uurtje wandelen eer je weer aan de slag gaat. Energie gegarandeerd.
  • Heb je digitale teammeetings? Zorg dat je minstens een half uur tussen twee vergaderingen vrij houdt. Digitaal vergaderen is vermoeiend, dus wissel af met andere taken en ga niet van de ene meeting over naar de andere.

productief-thuis

Wil je nog meer tips om je gelukkig en gemotiveerd te voelen als medewerker? Je vindt extra tips in het boek, uitgegeven bij Pelckmans Pro.

 

 

 

Meer tips voor een productieve werkdag:

Tekst: Ann De Bisschop – Beeld: Getty