https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/
Home Psycho & Relatie Opstaan om 5.30: een gebruiksaanwijzing

Opstaan om 5.30: een gebruiksaanwijzing

Opstaan om 5.30: een gebruiksaanwijzing

Ochtendstond heeft goud in de mond. Succesvolle mensen staan vroeg op. Een goede reden om het vanaf morgen vroeg uit de veren te zijn.

Succesvolle mensen staan vroeg op. Dat zeg Hal Elrod in 'The Miracle Morning'. Ook Tim Cook (Apple), Howard Schultz (Starbucks) en Jack Dorsey (Twitter) komen vroeg uit de veren. Maak er een routine van. 

Dit doe je voor 08:00 uur voor een goede start van de dag. 

1. Mediteren

Neem 5 tot 10 minuten tijd om te mediteren. Dat is voldoende om er voordelen uit te halen. Gebruiksaanwijzing? Installeer je in zithouding met een rechte rug, sluit je ogen en concentreer je op je ademhaling. Maak je hoofd even helemaal leeg. 

2. Lezen

Neem enkele minuten om te lezen. Je verruimt je kennis en verrijkt je persoonlijkheid. 's Morgens ben je bovendien aandachtiger. Kies een boek dat je motiveert en iets bijbrengt aan je persoonlijke ontwikkeling. Hier vind je meer redenen om een goed boek te lezen.

3. Sporten

Bij een gezonde geest hoort een gezond lichaam. Men raadt 30 minuten beweging per dag aan, de ochtend is het perfecte moment. Als we terugkomen van het werk, hebben we dikwijls andere dingen te doen. En geef toe, na het eten hebben we nog maar zin in één ding: op de zetel onze favoriete serie bekijken. Ga dus even joggen voor je ochtenddouche, je haalt er veel uit. Meer tips voor een gezonde geest in een gezond lichaam vind je hier.

4. Tijd voor een lijstje

Maak een lijstje van alles wat je wilt verwezenlijken in je dag. Dat helpt om je doelen te bereiken. Het is extra motiverend als we even stilstaan bij waarom we die dingen doen. Plan ook een beetje tijd in voor jezelf. Hier leer je in 5 stappen hoe je dat doet.

5. Schrijven

Je hoeft geen dagboek met geheimpjes te maken zoals in je tienerjaren, maar schrijf over je gevoelens. Hoe voel je je? Waar word je gelukkig van?… Het laat je toe even stil te staan bij wat echt belangrijk is in het leven. Daarnaast helpt het om positief te zijn en is het goed voor je persoonlijke vooruitgang.  

Enkele tips om vroeg op te staan: 

  • Zet je wekker. De kans dat je morgen vanzelf enkele uren vroeger wakker wordt is nihil. 
  • Stop met snoozen! Het is verleidelijk, nog 9 minuutjes, een keertje snoozen. Maar opstaan wordt alleen maar moeilijker. 
  • Begin je dag positief. Denk niet: 'Ik ben moe', want dat is de beste manier om het effectief te zijn. Zeg tegen jezellf: 'Ik ben goed bezig, ik kweek een goede gewoonte aan.'
  • 5.30 uur te vroeg? Zet je wekker alvast een uur vroeger als vandaag. Stap voor stap lukt het jou ook! 

Door vroeg op te staan kan je wat meer me-time nemen. Doe het dankzij deze 5 stappen. Nog een belangrijke sleutel tot succes: neen durven zeggen. Hier leer je hoe je dat doet.

Het boek 'The Miracle Morning' koop je hier.