Van happy together met elk z’n eigen leven naar 24 uur op 24 samen. Een hele ommezwaai. Extra tijd voor extra veel liefde of net te veel op elkaars lip? Wat doet de quarantaine met je relatie én hoe zorg je dat jullie er samen beter uitkomen? Wij vroegen het aan relatiedeskundige Kris De Groof.

Hoewel heel wat mensen helaas noodgedwongen het werk moeten neerleggen, heeft Kris het druk. “Onze praktijk is overgeschakeld op online gesprekken, en mijn agenda zit goed vol”, vertelt ze. “Door onzekere tijden hebben mensen nood aan een gesprek. Dat kan gaan over relatietherapie – een gezin staat onder druk door al die veranderingen en het gebrek aan structuur – of singles die het moeilijk hebben om alleen te zijn”, vertelt ze. Tussen twee gesprekken door vertelt ze ons haar tips.

Waarom komen sommige relaties momenteel onder druk te staan? 

“Enerzijds het gebrek aan structuur: normaal hebben we een vast ritme: we staan op, gaan naar het werk, komen thuis, koken, en kijken nog wat tv of gaan met vrienden weg. Nu is er geen opgelegde structuur en moeten mensen die zelf creëren. En dat is zeker niet voor iedereen evident. Anderzijds ben je nu natuurlijk ook de hele dag samen, een groot contrast. Daarnaast spelen copingstrategieën een grote rol, iedereen gaat anders om met deze siutatie. De een wordt heel angstig terwijl de ander net boos of ontwijkend gedrag vertoont. Maar niet iedere relatie staat nu onder druk hoor, sommigen hebben net meer tijd voor connectie en groeien naar elkaar toe.”

Dat klopt. Op het internet circuleren memes over zot worden van elkaar, maar ook over babybooms. Wat verwacht jij? 

“Dat valt moeilijk te zeggen. Toen mensen in 1989 thuis moesten blijven door orkaan Hugo waren er achteraf evoluties in twee richtingen. Meer mensen vroegen de scheiding aan, maar er waren ook meer huwelijken en geboortes. Dus het hangt een beetje af van hoe jullie relatie het ondergaat. Een ding is zeker, we voelen dit allemaal.”

Wat maakt dat het voor sommigen zo moeilijk is om de hele dag samen te zijn nu? 

“Er zijn verschillende factoren. Het zijn onzekere tijden, en iedereen reageert daar anders op. Daarnaast is er het gebrek aan andere sociale contacten en dat gebrek aan structuur.  Met andere woorden: het is een stressvolle situatie waardoor iedereen onder druk komt te staan. En dat kan effect hebben op je relatie.”

Wat moet je doen als jullie helemaal anders reageren?

“Je moet elkaar daarin erkennen. Er is geen goede of foute manier om te reageren. De een is heel angstig of zelfs depressief, terwijl de ander eerder het probleem ontwijkt of zich gaat toespitsen op andere dingen: bingewatchen bijvoorbeeld. Iedereen heeft verschillende copingstrategieën in een crisissituatie. Het is belangrijk elkaar daarin te vinden en begrip te hebben voor elkaar.”

Hoe reageer je best als je partner zich niet goed voelt?

“Het is belangrijk dat je niet het gevoel krijgt dat je al de zorg op je moet pakken, maar je kan zeker ondersteuning bieden. Bedenk een goed plan en reik praktische tips aan. Afleiding kan bijvoorbeeld helpen: samen een film kijken of even gaan wandelen. Of spreek af dat jullie het aantal keer dat jullie het nieuws bekijken beperken tot een maximum aantal keer per dag. Dat helpt om je brein te kalmeren van die overdaad aan prikkels. Daarnaast kun je aanmoedigen om met familie of vrienden te bellen. Dat brengt enerzijds geruststelling, anderzijds vermijd je dat gevoel dat je er alleen voor staat.”

Wat bedoel je met dat plan? 

“Piekeren gebeurt in kringen. Dat wil zeggen dat vaak dezelfde gedachten terugkeren. Wat als een van ons naar het ziekenhuis moet? Wat doen we met de kinderen? Die kunnen nu niet naar de grootouders. Daarom is het goed daarop voorbereid te zijn. Onze zoon van 21 kan bijvoorbeeld bij een vriend terecht, mocht dat nodig zijn. Over zo’n dingen kun je goed nadenken, zo’n plan brengt rust.”

Normaal gaan we werken, hebben we nog wat sociale activiteiten met vrienden en sporten we, nu zijn we opeens hele dagen samen. Hoe zorg je dat je niet zot wordt van elkaar? 

“Het is niet omdat je de hele dag samen bent, dat je de hele dag samen dingen moet doen. Vermijd dat alles één groot groepsgebeuren wordt, dan krijg je een overdaad aan prikkels. Neem voldoende tijd voor jezelf, die me-time heb je echt nodig. En je kiest uiteraard zelf hoe je die invult: neem een bad, ga even op bed liggen of doe iets wat je zelf graag doet. Nu de kinderen thuis zijn, is dat minder evident. Plan die momenten bewust in je structuur in: spreek af wanneer je partner even de zorg van de kinderen op zich neemt en omgekeerd. En geniet vooral!”

Tips van Kris De Groof:

  • Creëer zelf een structuur: leg jezelf een nieuw dagschema op.
  • Je mag zorgzaam zijn voor je partner, maar vermijd het gevoel dat al de zorg op jouw schouders terecht komt.
  • Bedenk een plan: piekeren gebeurt vaak in kringen. Dezelfde gedachten komen steeds terug. Daarom is het goed een plan te hebben. Wat als een van de twee wordt opgenomen in het ziekenhuis of besmet is? Wat doen we met de kinderen in zo’n geval?
  • Zorg voor voldoende tijd voor jezelf: kijk alleen naar een serie, ga wandelen of ga even op je bed liggen met een boek. Niet alles hoeft een groepsgebeuren te zijn.
  • Probeer eens iets nieuws in deze saaie tijden: een hobby, een onlinecursus…
  • Ga naar buiten: gelukkig mag dat nog. Wandelen, fietsen, gekke bekken trekken aan het raam van familie of vrienden… Zorg dat het plezant blijft.
  • Jezelf isoleren betekent niet dat je geen sociaal contact meer mag hebben: bel, skype of stuur sms’jes.

Kris De Groof is psychotherapeute bij PTC Gent. Ze begeleidt koppels en singles.

Meer tips voor je relatie: