Je voelt je moe en kunt je maar moeilijk concentreren? Je hebt misschien een dipje óf is er meer aan de hand? Als je deze symptomen herkent, is de kans groot dat je met een burn-out kampt.

Ben je vermoeid? Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Hier lees je de 12 verschillende fases van een burn-out.

1. Je slaapt slecht

Voldoende nachtrust is belangrijk voor je gezondheid. Ga jij op tijd naar bed, maar kun je de slaap maar moeilijk vatten of word je regelmatig wakker ’s nachts. Dan zou dat kunnen wijzen op een burn-out. Wel voldoende geslapen, maar ’s morgens toch moe en geen energie? Dan zoek je best hulp.

2. Je hebt lichamelijke klachten

Van duizeligheid tot migraine of darmproblemen… Lichamelijke klachten waarvoor je niet onmiddellijk een oorzaak weet, zijn vaak een symptoom van een burn-out. Bezoek je huisarts om andere oorzaken uit te sluiten.

3. Je kunt je niet meer concentreren

Je  bent niet gemotiveerd op het werk, voelt je gefrustreerd en kunt je maar moeilijk concentreren? Kans is groot dat je een burn-out hebt. Bovendien hebben mensen met een burn-out vaak weinig zelfvertrouwen, zijn ze erg angstig om fouten te maken en voelen ze zich lusteloos.

4. Je gedrag is veranderd

Betrap je jezelf erop dat je wel erg cynisch uit de hoek komt en dat je je liever afzondert? Dan zou je wel eens met een burn-out kunnen kampen. Vaak reageren mensen met een burn-out onverschillig of net agressief.

Herken je de symptomen of ben je ongerust? Praat er over met je huisarts.

Meer over je geestelijke gezondheid: